Voiko avioliitossa saada asumistukea, jos asuu eri osoitteissa?
Olen itse työtön ja haluaisin muuttaa omaan asuntoon. Peruspäiväraha ei tietenkään riitä sekä vuokraan että elämiseen. Olenko oikeutettu asumistukeen, jos maksan yksin oman vuokrani? Meillä on muutenkin ns. omat rahat, autetaan toisiamme vain tarpeen vaatiessa.
Kommentit (51)
Niin ja otsikon kysymys on näköjään hassusti muotoiltu.. Puolisoni on hyväpalkkaisessa työssä, mutta varat eivät silti riittäisi minun vuokrani maksamiseen.
Ap
Jos saisi, niin sitä varmaan käytettäisiin aika yleisesti hyväksi.
Vain välien rikkoutuminen käy perusteeksi. Laita siis eropaperit vetämään.
Mahdollisesti, jos on ero vireillä.
Mustakin olis kiva, et mä voisin ottaa oman asunnon joltain kalliilta paikalta yhteiskunnan piikkiin ja mies jäis asumaan tähän vanhaan taloon. Haloo, valot päälle nyt.
Saa, ainakin 10v sitten saatiin. Menetin työkyvyn hetkellisesti, mutta taloudellista apua en saanut eikä lääkäriin edes päässyt. Jäin hoitojonoon. Nykyään takas työelämässä. En mahda sille mitään, jos terveydenhuolto ei pelaa.
Avioliitossa on puolisoilla elatusvelvollisuus.
Juu meillekkin kelpasi kaupungista verovaroin maksettu kakkoskoti, voitais aina välillä käydä huvittelemassa kaupungilla ja ei tarvis aina maksaa hotellia. Muun aikaa vois pitää vaikka airbnb asuntona.
"Aviopuolisot kuuluvat eri ruokakuntiin, jos he asuvat erillään siksi, että heidän parisuhteensa on päättynyt." Näin sanoo Kela. Sitä en tiedä, miten sitten todistetaan Kelalle, että tässä ollaan eroamassa ja millä toisaalta Kela voi todistaa, että erilleen muuttaminen ei tapahtuisi juurikin parisuhteen päättymisen vuoksi vaan tukikikkailun vuoksi. Mikään pakko ei ole avioeroa ottaa, vaikka muuttaisikin erilleen. Huomaa kuitenkin, että myös muut asiat vaikuttavat asumistuen saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa on puolisoilla elatusvelvollisuus.
Silti eri osoitteessa asuvana saa asumistuen ja jopa yksinhuoltajalisän, vaikka puoliso olisi hyvätuloinen eikä avioeroa ole vireillä.
Miksi haluat muuttaa omaan asuntoon vaikka ette varmaankaan ole eroamassa?
Voi saada, kun panet avioeron vireille.
Miehen isovanhemmat asui erillään viimeiset 10v avioliitosta ennen kuolemaa. Asumistukea sai ainakin isoäiti (olen maksanut hänen tililtään vuokran ja nähnyt että asumistukea tulee)
Työasuntovähennystä saa 450 kuukaudessa + viikonloppumatkat, jos muuttaa eri kaupunkiin töihin. Sitä saa, jos on naimisissa tai yhteinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja otsikon kysymys on näköjään hassusti muotoiltu.. Puolisoni on hyväpalkkaisessa työssä, mutta varat eivät silti riittäisi minun vuokrani maksamiseen.
Ap
Sitten sinun pitää erota että saat sitä tukea.
On Kyllä todella outoa tuo, että valtio tukee vain sinkkuja, ja avioliitto tarkoittaa osasta oikeuksistaan luopumista. Ihan kuin yritettäisiin tarkoituksella ajaa pariskuntia ahtaalle
Väärin jos voi saada aviopari kahteen osoitteeseen
Jaa että meinaatte ottaa rusinat pullasta https://www.minilex.fi/a/avioliitto-ja-asumistuki