Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusapu n. 70 e/KK, mutta mies jo vuosia työssä...

Vierailija
08.03.2007 |

...mä olen ajatellut että antaa olla. En viitti lähteä tappelemaan. Kunta maksaa kuitenkin erotuksen, niin että saadaan se minimi (tai oikeastaan kunta maksaa koko tuen).

Välillä kuitenkin mietityttää. Ehkä mä olen liian mato?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti antoi olla kun olin pieni, mutta ei mun isä olisi maksanut ikinä. Ei töitä, ja rahat meni viinaan jos jotain sai. Jos on kunnollinen, niin miksei maksa elatusapua?

Vierailija
2/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei ryyppää rahojaan. Nyt sillä on pieni perhe (lapsi alle 2 v).

Lapsi oli aikanaan meille vahinko ja minä päätin pitää miehen vastelusta huolimatta. Siksi kai niin vaikeaa olla vaatimassa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen tajuaa, että jokaisesta yhdynnästä voi olla tuloksena lapsi, oli ehkäisyä tai ei. Eli jos mies on pimppaa vailla, isyyden " riski" täytyy ottaa.

Vierailija
4/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei vain ole tuolla perusteella hakemaan suurempaa rahaa.

Tässä tilanteessa elo on ihan suht siedettävää. Mun lapseni on jo niin iso, että pystyy itse päättämään näkeekö isäänsä. Pikkusiskonsa on sähnyt viimeksi jouluna mummolassa.

Jos mä nyt alan vaatimaan suureen ääneen lapsen oikeuksia, niin kauhea sota siitä syttyy. Vai syttyykö? Lapsi kuitenkin nyt murrosikäisenä kuluttaa ihan rutosti, olisi kiva saada edes viimekiksi vuosiksi oikeudenmukaisempi tuki.

Mä en vaan millään haluais riidellä, mutta pakko olisi jos korotusta yrittäisin.

Vierailija
5/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten se vaikuttaisi miehen nykyiseen elämään?

Vierailija
6/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hajuakaan oikeudenmukaisen tuen suuruudesta. Itse olen kotiäiti, ei vakituista työtä johon palata, mies on ollut viitisen vuotta samassa työpaikassa, tekee toimittajan ja tiedottajan työtä, mutta palkkauksestaan en tiedä mitään.

Tiedän vain, että aikanaan tuokin elatusapu oli ulosotossa.

Vierailija
7/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rvaminimi) enempää. Miehesi siis tietysti joutuisi maksamaan enemmän kuin tuon 70 euroa, mutta toisaalta, onko sinulle henkilökohtaisesti väliä, tuleeko raha miehesi pussista vai kunnalta? Itse et varmasti ainakaan paljoa enempää saisi tilillesi rahaa kuukaudessa prosessin jälkeen.

Oman lapseni biologisella isällä on akateeminen palkka (n. 2500/kk) ja vain yksi lapsi, elatusmaksu 180 e. Jos elätettäviä on useampi ja tulot nettona vaikkapa alle 2000 e/kk ei mitään toivoa ole saada 120-140 euroa enempää kuitenkaan. Hirveä vaiva ja rumba vaan asiasta olisi sinulle, ja käytännössä et välttämättä voittaisi itse yhtään mitään. Lopputulos saattaisi olla esim. se, että isän elatusvelvollisuus nostettaisiin juuri siihen minimiin, jonka jo saat, tai saisit ehkä kympin pari enemmän kuussa (jos miehen palkka on hyvä ja sinun tulosi tosi pienet; muista, että elatusmaksua laskettaessa huomioidaan vanhempien SUHTEELLINEN elatuskyky, eli myös sinun tulosi suhteessa miehen tuloihin).

Vierailija
8/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se taitaisi kuitenkin vähän isompi olla. Kun myös minun tuloni vaikuttavat elatusavun suuruuteen ja niiksi voi laskea pitkässäkin juoksussa korkeintaan 1200 e/kk.

Mutta silti taidan jälleen kertaalleen taipua ajatukseen - antaapa asian olla. Kun kerta olen jo 15 vuotta selvinnyt näin, niin enpä viitti.

Vierailija
9/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

stä löytyy myös googlaamalla " elatusapulaskuri" sellainen laskuri, johon voit syöttää lapsen menot (siinä on valmiina jotain esimerkkisummia), omat tulosi ja miehen tulot. Laskuri antaa sinulle sitten sellaisen summan, jossa lapsesi isän laskennallinen elatusvelvollisuus pyörii. Näin voisit etukäteen arvioida, kannaattaako lähteä hakemaan muutosta. Näin minä tein (en mysökään ollut perillä miehen tuloista), ja elari nostettiinkin 130:stä eurosta tuohon 180:een. Meillä tilanne nyt kuitenkin on se, että itse olen täysin tuloton opiskelija, ja ex-miehen palkka tuon 2500 e/kk, eikä elätettäviä ole miehellä kuin yksi.

-9

Vierailija
10/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuo verotieto tulisi tekstiviestillä? Mistä löytyy tietoa palvelusta?

Olisihan tuo ihan hyvä oman mielenrauhan kannalta käydä laskemassa laskurissa!

Vierailija
11/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olen itse etä-äiti ja maksan elatusta isälle juuri sen minimin kuukaudessa.

Minulla on kaksi muuta lasta jotka asuvat kanssani, 17-vuotias ja 6kk ikäinen vauva. Olen ollut vanhempainrahalla ja saan nyt noin 900e käteen + lapsilisä yhdestä lapsesta. Olen huolimatta tulojen tippumisesta maksanut edelleen tuon sovitun summan, mutta kesäkuun jälkeen jään hoitovapaalle jolloin tulen saamaan noin 500e kuussa. Tässä olisi ehkä paikka elatusavun tilapäiselle laskemiselle?

Etä-lapsen isä tienaa varmaan 3000e kuussa, jos se nyt laskelmiin mitään vaikuttaa.

Onko kellään mitään tietoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän