Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonnousu raskauden aikana

08.03.2007 |

Huomenia kaikille!

Paljonko teille on raskauden aikana kertynyt painoa? Rv 28+0 menossa ja kahdella viimeisellä neuvolakäynnillä on painonnousuuni kiinnitetty huomiota... lähinnä negatiivista. Koko tämän raskauden aikana painoa on tullut kaikenkaikkiaan 2,4kg yhteensä tähän mennessä. BMI oli lähtiessä 29. Sokerirasituksessa käyty...Lisäksi neuvolatäti on vaihtunut jo 3 kertaa ja vielä kerran ainakin naamataulu muuttuu... Aina vain sijaisia sijaisten perään. Ensimmäisellä kerralla oli terveydenhoitajaksi opiskeleva ... Ei oikein mukavaa kun ensimmäistä lasta odottaa ja neuvolatäti ei tiedä sen paremmin, kuin itsekään.

Lisäksi kun kyselin iki-ihanan SV9 KELA kaavakkeen täyttämisestä, ei kukaan tiennyt mistään mitään.. Kehoitettiin ottamaan yhteyttä itse pääkallopaikalle... No, yritinhän minä... Ensiksi puhelimella valtakunnalliseen numeroon ja kun ei 15 min odottelun jälkeen vastattu luovutin. Sitten kävin sielä pääkallopaikalla ja istuin virkailijan kanssa 50min.... Hän siinä yritti soittaa 5 eri ihmiselle, jotka olisivat tienneet jotakin asiastani, mutta harmiskeen olivat lähteneet jo töistä pois... Loppuviimein 2 kertaa poistuttuaan paikalta löysi jonkun ainokaisen talosta, joka tiesi muka jotain asiasta... Että tällaistä pyöristystä..Sanoin virkailijalle, että tämä lapsi on ensimmäinen ja todennäköisesti viimeinen, kun tämä byrokratia on niin vaikeaa...

Vielä sellaista oisin kysellyt, että pitääkö isäksi tunnustauminen käydä ennen vai jälkeen lapsen syntymän?

Hyvää aurinkoista kevään odotusta kaikille, voikaa hyvin ja nauttikaa auringosta!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuopuksesta 9kg. Molemmilla kerroilla on ns. oma paino laskenut etenkin alussa - ja BM on ollut jotain 27 eli olen joutunut molemmilla kerroilla myös siihen sokerirasituskokeeseen. Esikoinen oli pienikokoinen lapsi eli syntyi täysiaikaisena ja painoi vain 2,6 kg - mutta on kehittynyt kaikin puolin normaalisti, on vain edellen pienikokoinen ikäisiinsä verrattuna mutta kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Kuopus on ollut ns. normaalikokoinen syntyessään eli painoi 3,3kg.

Painon nousua tietty pitää tarkkailla - extraultalla voivat tarkistaa lapsen tilanteen sinulta eli katsoa lapsen kehityksen ja nykyiset painoarviot. ELi jos ovat neuvvolassa huolissaan tuosta painostasi, ehdota suoraan että laittavat sut äitiyspolille lisätutkimuksiin! Hehän sen maksaa... eli jos ovat huolissaan, tutkikoot myös eikä vain sanoa että ai jai kun ei paino nouse.

Itse kävin molemmista lapsista tuon pienikasvuisuuden takia extrakontrolleissa äitiyspolilla useita kertoja. Mutta sinun painonkehityksesi ei välttämättä ennusta sitä, että lapsi olisi pienikokoinen!

Vierailija
2/5 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo painonnousu vaikuttaa noille viikoille hyvältä ja ihan normaalilta painonnousulta, koska sinulla on ollut ylipainoa jo ennen raskautta. Tuolloin muutamien kilojen painonnousua raskauden aikana pidetään ihan riittävänä. Toisaalta nythän alkaa vasta tuo suurin painonnousu vauvalla, joten todennäköisesti painosikin alkaa nousta loppuraskautta kohti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/5 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä täällä laskemassa tämän hetken (tai viimeisten neuvolatietojen mukaan) suositeltavan painonnousun sun omilla tiedoilla: http://www.lastenporssi.fi/?selected=rp

Mulla oli alussa bmi 27, nyt viikkoja on 30+ ja paino on pysynyt vielä aisoissa. Ei tuo paino mun mielestä kamalan vähältä kuulostanut, mulla oli rv 26+ painoa tullut vasta +3kg eikä kukaan valittanut, päinvastoin kehuttiin. Toivottavasti mulla sama tahti jatkuu, niin ei ylimääräisten kilojen pudotus ole sitten ylivoimainen tehtävä.

Ja se isyyden tunnustaminen tehdään aina syntymän jälkeen.

Vierailija
4/5 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi! Olen vk:lla 25 ja painoa tullut jo 8 kg..on kyllä jo tosi iso mahakin..paino nousee liian kovaa vauhtia ja siitä kyllä sanottu,vaikken syökkään liikaa ja liikun ihan ok..

Vierailija
5/5 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paino nousi raksauden aikana 12 kg, joista jäljellä enää 2 (4 vkoa synnytyksestä). Välillä paino saattoi nousta yli kilon/viikko, meillä neuvolatäti ei meuhkannut painosta.

Meillä isyydentunnustus on eessä ens viikolla. Synnytyksen jälkeen se tehdään, ennen ristiäisiä, etenkin jos vauvalle haluaa isän sukunimen.

HANNELE ja 4-viikkoinen poika