Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

auttakaa väsynyttä äitiä

Vierailija
08.03.2007 |

nyt alkaa meneen hermot. lapsi on nukkunut hyviä yöunia 5kk eteenpäin. 12h vähintään ja ilman yösyöttöä. Mutta nyt yli vuoden ikäisenä homma on lähtenyt käsistä. Lapsi huutaa joka yö monina kertoja ilman mitään syytä. Sit kun menee sen huoneeseen, laittaa tutin sille suuhun ja poistuu niin se taas nukahtaa. Ja tätä rumbaa on joka saakelin yö...5-8 kertaa. oon tosi väsynyt, koska heräilen juuri niillä hetkillä ku olen vaipumassa uneen. Nyt vaan alkaa tuntumaan,e ttä en jaksa enää. Varsinkin kun aamulla pitäisi herätä aikaisin kouluun. Yö syötötkin oli helpompia kun ne tapahtui tietyin ajoin yöllä ja vain pari kertaa.

Eli mitä mun pitäs tehdä? Pitäskö opettaa poika pois tutilta? Onko se ratkaissut kenellekkään mitään? Vaikkakaan en ole edes varma huutaako lapsi tutti, silä osaa sen jo itsekkin suuhunsa pistää.

APua! Please.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän OIKEASTI miten kamalalta valvominen tuntuu. Meillä rikkinäisiä öitä kesti yli vuoden ja olin sekä henkisesti että fyysisesti aivan loppu.

Voitko jakaa heräilyvastuuta isän kanssa? Tai jonkun muun? Yritä sovellettua unikoulua kun olet saanut oman univelkasi jotenkin kuitattua eli älä juttele lapselle yöllä, älä sytytä valoja tms. Tutista väkisin luopuminen yksivuotiaana voi olla sikäli riski, että lapsi voi huutaa tutin perään. En kyllä osaa tuohon paremmin neuvoa kun meillä lapsi lopetti itse tutin käytön 1,5-vuotiaana.

Yritä siis saada joku heräilemään kun itse nukut pari yötä kunnolla ja sen jälkeen service öisin minimiin!

Vierailija
2/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin yöheräily kun korvatulehdus päällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä on oikeasti kuullut vain hyvää. Älä päästä väsymystäsi liian pitkälle.

Vierailija
4/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö poikaa voisi siirtää teidän makuuhuoneeseen nukkumaan, jos se auttaisi? Olisi ainakin lyhyempi matka tutinlaittoon? Tutin lopettaminenkaan ei ihan heti tuo apua, siitäkin eroonpääsy voi viedä viikonkin... Meillä tuossa iässä esikoinen nukkui ajoittain samassa sängyssäkin meidän kanssa, kun oli niin levotonta.

Jokos muuten poskihampaat on puhjenneet?

Vierailija
5/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko unikoulun enää tässä tapauksessa auttavan, kun kyse ei ole yösyönnistä. Ja poika on kuitenkin aina ennen nukkunut täydet unet. Tietysti voisihan siitäkin vaihtoehdosta ottaa selvää jos tilanne jatkuu vielä pitkään.

Korvat käyn ehdottomasti tarkistuttamassa, heti seuraavana vapaa-päivänä. Se korvatulehdus voisi olla hyvinkin mahdollinen, sillä poika myös köhii.

Samaan huoneeseen emme lasta siirrä nukkumaan. Sillä silloin minä en nuku minuuttiakaan yön aikana. Olen todella herkkä uninen ja kaikki piku pihaukset mitä lapsi päästää pitää minua hereillä. Vieressä olen joskus poikaa yrittänyt nukuttaa, mutta koska on tottunut jo omaan sänkyyn niin ei malta nukkua vieressäni vaan tuijottelee minua ja yrittää alkaa juttelemaan ja leikkimään.

Tuota eroahdistusta minäkin mietin. Mutta en tiedä miten siinä sitten toimisi? Nyt olen nimittäin aloittanut koulut ja tuo yöheräily on kestänyt suurinpiirtein sen aikaa kun olen ollut koulussa (2-3 viikkoa). Heräilyä on kylläkin niinäkin öinä kun olen ollut kotona. Koulua on noin 3-4 päivää viikossa.

Kulmahampaatkin vielä puuttuu, että nekin voi tietty puhjeta?

Hitto kun on voimaton olo kun ei tiedä mikä toista vaivaa, eikä voi auttaa. JA sit kun alkaa ite oleen jo niin väsynyt, niin alkaa ärsyyntyyn koko lapseen ja ei siinä paljon hellyyttä jaksa yöllä osottaa kun menee seitsemättä kertaa laittaan tuttia suuhun :(

Vierailija
6/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon epätavallisemmalta kuulostaa että lapsi nukkuu 5kk iäastä alkaen 12h / yö putkeen heräämättä, se on harvinaista se!! Meidän lapsillamme on ollut hyviä kausia ja huonoja kausia nukkumisen suhteen, huonot liittyvät usein johonkin kehitysvaiheeseen tms. ja menevät ajallaan ohi. Voitko mennä joksikin aikaa lapsen huoneeseen nukkumaan esim patjalle lattialle? Sinun ei tarvitse nousta ja lapsi nukkuu kuitenkin omassa sängyssään?

Vierailija
7/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi nukkua pojan kanssa samassa huoneesa, koska silloin nukun vielä vähemmän. En osaa nukkua kun toinen tuhisee ja kieriskelee kovaäänisesti samassa tilassa...valitettavasti.

Kyllä minusta on epätavallista tai ei ainakaan suotavaa, että yli vuoden ikäinen lapsi heräilee jatkuvasti yöllä. Ja varsinkin kun ei kaipaa yhtään mitään...saa tutin suuhunsa ja on taas hiljaa. Paitsi nyt pari viimeistä yötä ei ole enää hiljentynyt oikein tutillakaan.

Ja minulle tämä on ainakin liikaa yöheräämisiä. Ehdottomasti. Olen aivan nakit silmillä koulussa kun olen yöllä heräillyt jatkuvasti. Tuntuu, että pyörryttääkin koko ajan kun on hirvee univaje. Ja veikkaan, että pahinta kaikesta on se, että herään aina kriittisellä hetkellä kun olen juuri saanut unenpäästä kiini. Tällaista herätys menetelmää käytetään joissain maissa jopa kidutus keinona ja nyt ymmärrän miksi.

No jokatapauksessa tutkitutan nuo pojan korvat ja luen netistä tuosta eroahdistuksestakin vähän enemmän. Näin tämä ei voi kuitenkaan jatkua..ihan lapsen oman hyvinvoinninkin takia. Kyllähän se pikkuinenkin on päivällä aivan väsynyt kun yöt on niin katkonaisia!

AP

Vierailija
8/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisella aikoinaan rauhoittui yöt kyllä sen tutin poistamisen myötä..

Vierailija
9/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu juuri tuohon ikään. Ja jos et aio lasta siirtää teidän huoneeseen niin sitten ei kai auta muu kuin sietää heräilyjä. Eroahdistus on podettava pois, ei sitä voi mitenkään nopeuttaa. Kaikkein helpoimmalla kyllä pääsisit kun ottaisit lapsen sängyn teidän huoneeseen. Hanki vaikka korvatulpat, jos et muuten osaa nukkua.

Vierailija
10/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöheräilyt alkoi, kun ap aloitti koulun. Ei kai vaan siitä löytyis syy? Se on aika iso muutos tuon ikäiselle lapselle, että pääasiallinen hoitaja, oma äiti, kaiken turvan tuoja, ei enää olekaan päivisin läsnä, vaan lasta hoitaa isä / mummo / hoitaja tmv.

Ajan kanssa menee ohi.

Enkä mä ymmärrä sitäkään, että ap sanoo ettei unikoulusta ois apua. Ei se unikoulu oo yösyöttöjen vierottamista varten, vaan kaikenlaisia yöheräilyjä varten!! Opetetaan lapsi nukahtaan ite uudelleen.

Tosin en todellakaan pitäis unikoulua lapselle, joka oirehtii koska hoitaja on vaihtunut (ts. äiti on aloittanut koulun).

Vierailija
11/11 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun pitää vähän heräillä, niin oot kahden viikon päästä niin hajalla, niin hajalla. Sorry vaan, mutta kun monet äidit joutuu heräilemään tuota tahtia vuoden tai kaksi, niin minä en ainakaan vielä kahden viikon jälkeen jaksa sympatiseerata sinua. Et kuule tiedä vielä univeloista ja väsymyksestä mitään.

Joten mun neuvo on, että koeta jaksaa. Pienet lapset heräilevät yöllä, sellasta se on.