Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unenaikaisesta happisaturaatiosta kysymys

Vierailija
24.02.2025 |

Happisaturaation tulisi olla 95-100 mutta onko kyse nimenomaan keskiarvosta ja lukema voi hetkittäin laskea paljon alemmaskin ilman että kyse on mistään happivajeesta (esim. uniapneasta)? 

Itselläni keskimääräinen lukema on ollut 94-98 mutta joka yö löytyy myös näitä hetkittäisiä 80-84 arvoja. Onko normaalia? Voi tietysti olla myös älykellon epäluotettavuutta? 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epänormaalia. Paitsi tietenkin jos on kyseessä älykellon virhe.

Onko sinulla esim. puolisoa, jolle voisit antaa kellon testiin? (Puolisoa, jolla ei ole uniapneaa.) Jos hänellä ei ole vastaavia alhaisia arvoja, todennäköisesti kello näyttää oikein.

Vierailija
2/6 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän myös millä mittaat. Jos mittaat jollain rannekkeella, niissä on hurjia eroja. Minulla joku perus Honor-älyranneke saattaa näyttää jopa vain 79 lukemia, toisaalta monen sadar polarilla tai vastaavalla alin lukema kuukaudessa oli 90. Se miten laite mittaa, riippuu kuinka tiukasti se on ranteessasi, pääseekö se pöyrimään, onko välissä "ilmaa" jne.

Kaikenkaikkiaan terveydenhuolto ei käsittääkseni noita rannekelukemia juuri noteeraa. Cpap-laite näyttää katkokset, mutta saturaatio... en ole vielä löytänyt ainakaan siitä toimintoa tuolle. luotettavin lienee toistaiseksi se sormeen nipistettävä "pyykkipoika".

Jos sinulla on yön jälkeen huono olo tai väsyttää, kannattaa hakeutua jatkotutkimuksiin, joku ei ole kunnossa, kerro lähetettä hakiessasi noista saturaatiolukemista, tuskin niitä noteerataan mutta voivat kuitenkin tukea asiantuntijan päätöksentekoa.

En ole ammattilainen, sain hengityskatkosten myötä diagnoosin "vaikea uniapnea" ja Cpap-laitteella olen mennyt nyt 3 vuotta eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos vastauksesta. Mulla ei ole puolisoa. Pitää ehkä ottaa asia puheeksi joskus jonkun lääkärin kanssa. 

Vierailija
4/6 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea laite on melko kookas. Hankala käyttää, joudun puhdistamaan usein.

Vierailija
5/6 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän myös millä mittaat. Jos mittaat jollain rannekkeella, niissä on hurjia eroja. Minulla joku perus Honor-älyranneke saattaa näyttää jopa vain 79 lukemia, toisaalta monen sadar polarilla tai vastaavalla alin lukema kuukaudessa oli 90. Se miten laite mittaa, riippuu kuinka tiukasti se on ranteessasi, pääseekö se pöyrimään, onko välissä "ilmaa" jne.

Kaikenkaikkiaan terveydenhuolto ei käsittääkseni noita rannekelukemia juuri noteeraa. Cpap-laite näyttää katkokset, mutta saturaatio... en ole vielä löytänyt ainakaan siitä toimintoa tuolle. luotettavin lienee toistaiseksi se sormeen nipistettävä "pyykkipoika".

Jos sinulla on yön jälkeen huono olo tai väsyttää, kannattaa hakeutua jatkotutkimuksiin, joku ei ole kunnossa, kerro lähetettä hakiessasi noista saturaatiolukemista, tuskin niitä noteerataan mutta voivat kuitenkin tukea asiantuntijan päätöksentekoa.

En ole ammattilainen, sain hengityskatkosten myötä d

Kiitos kommentistasi. Mulla on ihan hyvä Garminin älykello mutta ei sekään ihan pomminvarma ole. Esim. nopeaa sykkeenvaihtelua se ei rekisteröi kovin hyvin, olen huomannut. 

Mä heräilen paljon öisin mutta en ole aamuisin mitenkään erityisen väsynyt. Nyt vain sattumalta luin tuosta happisaturaariosta ja aloin tutkia omia lukemia. 

Esim. viime yönä lukema oli nukkuessani tipahtanut pikkuhiljaa lukemaan 84 ja kun olin herännyt, se oli noussut heti sataan. 

Vierailija
6/6 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinkin sellaisen tiedon kellon ohjeista että jos käsi on sellaisessa asennossa jossa verenkierto kädessä saattaa heikentyä niin lukemat saattavat olla poikkeuksellisen matalia. Ehkä kyse on vain tästä. Kello on mun vasemmassa ranteessa ja nukun paljon vasemmalla kyljelläni. 

Kiitos kommenteista, jään seuraamaan arvoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän