Pelottaa työhaastattelussa, että siellä kysytään
"Miksi meidän pitäisi valita juuri sinut?"
Vihaan sitä kysymystä! Mitä tuohon voi vastata?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkat siihen vain tavuttaen "puo-lus-tus-mi-nis-te-rik-si".
Paras vastaus ikinä. 🏆🤣
Ja mikä tässä on se "the juttu"? Menee ainakin meikäläiseltä ohi.
Olen joustava, ahkera sekä luotettava. Olen myöskin sinkku enkä voi saada lapsia, joten aina käytettävissä, minulle kelpaa työvuorot kellonajasta ja päivästä riippumatta. En lorvi kahvitauolla yliaikaa koska olen tehokas, ja eteenpäin puskeva työmyyrä. Ette tule katumaan. Tähän lopuksi sellainen todella leveä virne.
Mitä olet aiemmin vastannut tuohon kysymykseen? Kun kerran olet opettaja, ja tiedät ennakoida haastattelun kulkua, olet periaatteessa vahvoilla moneen muuhun työnhakijaan verrattuna. Tiedätkö, onko tehtävään paljon muita hakijoita, ja onko kyseessä sijaisuus vai vakinainen toimi/virka? Keskustelun pohjalta sopivasti muotoillen voi hyvin sanoa senkin, että "tarvitsen tätä työpaikkaa" - ei se ole mitenkään ruma tosiasia.
Lupaan etten pitkitä kokouksia enkä keksi ja lähde ajamaan älyvapaita ideoita. Ylipäätään mitään ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet aiemmin vastannut tuohon kysymykseen? Kun kerran olet opettaja, ja tiedät ennakoida haastattelun kulkua, olet periaatteessa vahvoilla moneen muuhun työnhakijaan verrattuna. Tiedätkö, onko tehtävään paljon muita hakijoita, ja onko kyseessä sijaisuus vai vakinainen toimi/virka? Keskustelun pohjalta sopivasti muotoillen voi hyvin sanoa senkin, että "tarvitsen tätä työpaikkaa" - ei se ole mitenkään ruma tosiasia.
En yhtään muista mitä oon aikaisemmin vastannut. Ihan musta aukko. Muistan vain, että tuota on kysytty.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään muista mitä oon aikaisemmin vastannut. Ihan musta aukko. Muistan vain, että tuota on kysytty.
ap
Keksit jonkin kulman opettajuudesta, jonka haluat saavuttaa ja juuri se koulu johon olet hakemassa tarjoaisi parhaat mahdollisuudet siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakiovastaus, hyvä sellainen, on : Koska olen motivoitunut ja ahkera.
Ei kannata jännittää , hyvin se sujuu, saatpa nähdä.
En mä oikeasti ole motivoitunut. Tarviin työn vain rahan takia. Oikeasti olen patalaiska ja voisin muuten olla työttömänä, mutta kun rahat ei riitä. En mielelläni valehtele sentään.
ap
Rahan puute on paras motivaattori. Ei kukaan kävisi töissä jos olisi niin paljon että pärjäisi lopun elämäänsä hyvin
Köyhät tekee töitä, näin on.
Minä vastasin, että olen joustava, minuun voi luottaa. Teen loppuun sen, minkä aloitan. Olen hektinen ja mikäli taitoni ei riitä, pyydän apua. Olen hoitaja ammatiltani. Sain vakipaikan. On minulta kysytty myös, että mikä on kivijalkasi? Siihenkin osasin vastata muitta mutkitta.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin, että olen joustava, minuun voi luottaa. Teen loppuun sen, minkä aloitan. Olen hektinen ja mikäli taitoni ei riitä, pyydän apua. Olen hoitaja ammatiltani. Sain vakipaikan. On minulta kysytty myös, että mikä on kivijalkasi? Siihenkin osasin vastata muitta mutkitta.
No, mikä on kivijalkasi?
Mun vastaus 7 vuotta sitten oli: "koska mä Rrrakastan tätä paikkaa!" 😄
Mielestäni hakijan arvostelu on ikävää ja liika utelu, jos ei pysytä asiassa. Myös jos taitoja arvostellaan, vaikka ei kai kukaan voi tietää vierasta ohjelmistoa, ellei sitä näytetä ja opetella. Jos haluaa valmiin paketin ihmisenä sillä alalla niitäkin löytyy. Osa on ensin harjoittelijatasoa, mutta pian se toimii jos on oikea henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikä on kivijalkasi?
Ammattietiikka, toisen ihmisen arvostaminen ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, kuntouttava työote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä oikeasti ole motivoitunut. Tarviin työn vain rahan takia. Oikeasti olen patalaiska ja voisin muuten olla työttömänä, mutta kun rahat ei riitä. En mielelläni valehtele sentään.
ap
Hyvä vastaus on se, että kiteytät omat vahvuutesi haettavan työtehtävän kannalta ja kerrot, mitä lisäarvoa tuot tehtävään.
Mutta jos olet patalaiska ja epämotivoitunut, niin kannattaa harkita, onko tämä työpaikka edes sinua varten. On vain kaikkien kannalta huono asia, jos tehtävään valitaan epämotivoitunut työntekijä. Tai sitten kaivat motivaation vaikka rahasta ja teet työn hyvin (jos sinut valitaan), koska hyvä työnjälki on itsessään palkitsevaa ja antaa onnistumisen kokemuksia.
Tässä on muutama idea siihen, miten voisi vastata tuohon kysymykseen:
Taito ja kokemus: "Uskon, että kokemukseni ja taitoni vastaavat hyvin tehtävän vaatimuksia. Olen [mainitse taitoja, jotka ovat relevantteja tehtävään, kuten tiimityö, asiakaspalvelu, ongelmanratkaisukyky]."
Motivaatio ja intohimo: "Olen todella motivoitunut ja intohimoinen [kertoo alasta tai tehtävästä]. Minulla on vahva halu kehittää itseäni ja tuoda arvoa tiimiinne."
Sopeutuvuus ja oppimiskyky: "Olen nopea oppimaan ja sopeutumaan uusiin tilanteisiin, mikä auttaa minua suoriutumaan tehokkaasti myös uudessa ympäristössä."
Arvo ja kulttuuriin sopiminen: "Tuntuu, että arvoni ja työskentelytapani sopivat hyvin yrityksenne kulttuuriin. Olen erityisesti [esimerkiksi mainitse, että arvostat tiimityötä, asiakaslähtöisyyttä tai muuta tärkeää osa-aluetta]."
Kokonaisuudessaan tärkeää on tuoda esiin, miksi juuri sinä olisit oikea valinta kyseiseen rooliin, tuoda esiin omia vahvuuksiasi ja varmistaa, että vastauksesi resonoi myös työnantajan tarpeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hyvä vastaus on se, että kiteytät omat vahvuutesi haettavan työtehtävän kannalta ja kerrot, mitä lisäarvoa tuot tehtävään.
Mutta jos olet patalaiska ja epämotivoitunut, niin kannattaa harkita, onko tämä työpaikka edes sinua varten. On vain kaikkien kannalta huono asia, jos tehtävään valitaan epämotivoitunut työntekijä. Tai sitten kaivat motivaation vaikka rahasta ja teet työn hyvin (jos sinut valitaan), koska hyvä työnjälki on itsessää
90% ihmisillä motivaationa on raha ja sen vuoksi tottakai tekee työnsä hyvin jotta saa ollakin siinä työpaikassa. Mutta jostain syystä pitää keksiä mitä ihmeellisempiä tekosyitä ja kierrellä oikean vastauksen sanomista kuin mikäkin poliitikko.
Aika usein joudun vastaamaan, että itse asiassa minua ei pitäisi valita, koska en täytä valintakriteerejä.
Toivoisin, että tekisivät parempaa työtä ilmoitusten tietojen suhteen, jotta vaatimukset olisivat selvät jo alusta alkaen. Toivoisin myös, että jättäisivät kutsumatta haastatteluun, jos näkevät jo etukäteen, että kriteerit eivät täyty.
No siksi, että jos te haluatte saada asiat tehokkaasti ja järjestelmällisesti hoidettua sekä välttyä tämän kysymyksen kysymiseltä jatkossa.
Rahan puute on paras motivaattori. Ei kukaan kävisi töissä jos olisi niin paljon että pärjäisi lopun elämäänsä hyvin