Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis periytyykö matemaattinen älykkyys isältä pojalle ja pojalta hänen lapsilleen jne?

Vierailija
23.02.2025 |

Tutkimuksia, kokemuksia?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä periytyi isältä tytöille, pojille ei periytynyt.

Vierailija
2/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyshän periytyy äidiltä. Siksi miehet ottavat itseään fiksumman vaimon. Muu on hölmöyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä periytyi äidiltä tyttärille, mutta ei valitettavasti pojalle.

Vierailija
4/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni, että tutkimusten mukaan älykkyys periytyy ennen kaikkea äidiltä.

Vierailija
5/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että tutkimusten mukaan älykkyys periytyy ennen kaikkea äidiltä.

No ihmekään kun nykyään on niin paljon hitaalla käyviä lapsia.

Vierailija
6/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ei tiedä miten geenit periytyy ja miten näkyy lapsessa. 

Vierailija
7/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni toivoi minusta insinööriä, mutta matikkapää ei valitettavasti periytynyt häneltä vaan äidiltäni, jolle numerot ovat aina olleet vaikeita. Valitsin ihan toisenlaisen alan.

-M37

Vierailija
8/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ole outoa, jos väitetään että älykkyys periytyy äidiltä ja isä on lääkäri ja pojasta tulee lääkäri. Isä on pankinjohtaja ja pojasta tulee pankinjohtaja?? t.ap

Vierailija
9/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys periytyy enemmän äidiltä, mutta eiköhän molemmilla vanhemmilla ole oma osuutensa.

Poika usein katsoo isästään mallia esimerkiksi harrastusten suhteen. Musikaaliselle pianistille ja kirjoja lukevalle matematiikkakin on helpompaa.

Toisin sanoen äidiltä peritty älykkyys ei välttämättä puhkea pojalla kukkaan, jos isä ei lue ja nauraa opiskelulle 

Vierailija
10/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö ole outoa, jos väitetään että älykkyys periytyy äidiltä ja isä on lääkäri ja pojasta tulee lääkäri. Isä on pankinjohtaja ja pojasta tulee pankinjohtaja?? t.ap

Mikä tässä on outoa

Vierailija
11/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja mulla on kaksi poikaa jotka ovat matemaattisesti lahjakkaita kuten itsekin olen. Meillä siis ainakin periytyi. Muussapa en sitten hyvä olekaan, keskinkertaisuus.

Vierailija
12/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden perheessä sekä minä (tytär) että veljeni olimme matemaatisesti lahjakkaita. Nykyään molemmilla DI koulutus.

Tällä hetkellä tyttäreni opiskelee DI:ksi.

Vierailija
13/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas muistan lukeneeni, että tuo äidiltä periytyminen on karkea yksinkertaistus. Älykkyys liittyy useisiin geeneihin, jotka voivat periytyä kumman tahansa vanhemman puolelta myös ylisukupolvisesti. Kahden huippuälykkäänkään lapsi ei välttämättä ole tavista kummempi.

Mutta sen sijaan fakta on, että äidit viettävät edelleen huomattavan paljon aikaa lastensa kanssa, ja siksi älykkyyden ympäristötekijöihin liittyvä puoli näyttäytyy voimakkaammin älykkään äidin kautta.

Vierailija
14/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mielikuva, että nuoren pojan pärjääminen missä tahansa oppiaineessa on enempi riippuvainen siitä, miten hänen äitinsäö suhtautuu ja asennoituu koulunkäyntiin. - Ja vastaavasti tyttöjen pärjäämisessä enempi kiinni siitä miten heidän isänsä suhtautuu koulunkäyntiin ja opiskeluun.  Se miten paljon sitten vaikuttaa perimä on siis enempi sosiaalista perimää kuin nimenomaisesti sitä perimää, joka auttaa matikan ymmärtämsiessä tulee esiin, jos tulee vasta vähän vanhemmalla iällä, vaikka olisi saattanut olla näkyvissä/ havaittavissa jollain tavoin jo nuorempanakin

Vierailija
15/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin älykkyyteni isältä. Äitini on todella yksinkertainen ihminen. Parempi näin. Perin myös musikaalisuuden isän puolelta. Äidin puolelta sain vivahduksen aspergeria. :<

Vierailija
16/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemusta vain tytöistä. Yksi on erittäin hyvin matemaattisessa ajattelussa pärjäävä niin kuin isänsä ja kaksi eivät omaa vastaavia lahjoja, vaikka toki lukion matematiikat ihan asiallisesti suorittivat.

Vierailija
17/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi poikaa, enkä ole koskaan loistanut matematiikassa. Mies sen sijaan on tosi hyvä matematiikassa ja laskee sekunnissa laskut. Poikani ovat ihan toopeja matematiikassa sen sijaan kielellisesti ovat lahjakkaita, kuten minäkin. Vieraan kielen oppiminen on ollut minulle aina todella helppoa.

Vierailija
18/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttaviemme komesta poljasta on matemaattisesti huipputasoa valtakunnallisella tasolla. Pojan isä on opiskellut DI:ksi. 

Oma poikamme on myös matemaattisesti lahjakas, pärjännyt kohtuullisesti kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissakin. Olen itse ollut aikoinaan 10 oppilas matematiikassa koulussa, olin korkeakoulun matematiikanpääsykokeessa n. 4 % parhaan joukossa. Mieheni on myös matemaattisesti lahjakas ja opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa.

Omat vanhempani ovat molemmat olleet aikoinaan lukioluokkansa parhaita matematiikassa. Mieheni vanhemmat eivät kyllä olleet.

Eli uskoisin että matemaattisilla kyvyillä on taipumusta periytyä, mutta se kuinka huippulahjakas lapsesta lopulta tulee on lopulta aika sattumanvaraista. Ja matemaattisesti lahjattomilla vanhemmilla voi olla matemaattisesti lahjakas lapsi myös.

Matemaatinen lahjakkuus samoin kuin älykkyyskään ei kuitenkaan periydy suoraan, vaan puolet lahjakkaiden lapsista ovat selvästi vanhempiaan lahjattomampia. Ja päin vastoin.

Tätä kutsutaan geneettiseksi regressioksi. 

Vierailija
19/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyshän periytyy äidiltä. Siksi miehet ottavat itseään fiksumman vaimon. Muu on hölmöyttä.

Olet väärässä. Älykkyys periytyy isältä ja tyhmyys äidiltä. Siksi nerot ovat miehiä ja 97% tieteen nobelisteista on miehiä.

Miesten tulee erityisesti varoa siittämästä  vasemmistoliberaalisuvakkivegaaniakkoja, koska seurauksena on vähäjärkisiä ja heikkolahjaisia jälkeläisiä.

Vierailija
20/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on matemaattisesti lahjakas, äiti täys toope sillä saralla. Perin isältä matemaattisen ajattelun taidon(olen nainen). Molemmat poikani ovat matemaattisesti lahjakkaita. Samoin kielellisesti. Minä taas takkuan vieraiden kielein kanssa. Tämän ovat lapset perineet isältää, joka on selvästi perinyt kielten oppimisen helppouden äidiltään. Tuskin tähän mitään yksiselitteistä kaavaa on.