Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis periytyykö matemaattinen älykkyys isältä pojalle ja pojalta hänen lapsilleen jne?

Vierailija
23.02.2025 |

Tutkimuksia, kokemuksia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyshän periytyy äidiltä. Siksi miehet ottavat itseään fiksumman vaimon. Muu on hölmöyttä.

Olet väärässä. Älykkyys periytyy isältä ja tyhmyys äidiltä. Siksi nerot ovat miehiä ja 97% tieteen nobelisteista on miehiä.

Miesten tulee erityisesti varoa siittämästä  vasemmistoliberaalisuvakkivegaaniakkoja, koska seurauksena on vähäjärkisiä ja heikkolahjaisia jälkeläisiä.

Äitisi on siis vasemmistoliberaalisu...

Vierailija
22/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat menee tässä maassa hukkaan kun ei edes töihin päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika peri äitinsä älyn. Ei isäkään tyhmä ole.

Vierailija
24/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan isot tissitkin periytyä isältä. Tai isomunaisuus äidiltä.

Vierailija
25/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen perimästä hieman suurempi osa on äidin perimää, sillä kromosomien lisäksi mitokondrio DNA periytyy vain äidiltä.

Vierailija
26/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen toimariDI sai poikia nätin blondin kanssa. Pojilla on äitinsä matematiikkapää valitettavasti.

Vierailija
27/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttaviemme komesta poljasta on matemaattisesti huipputasoa valtakunnallisella tasolla. Pojan isä on opiskellut DI:ksi. 

Oma poikamme on myös matemaattisesti lahjakas, pärjännyt kohtuullisesti kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissakin. Olen itse ollut aikoinaan 10 oppilas matematiikassa koulussa, olin korkeakoulun matematiikanpääsykokeessa n. 4 % parhaan joukossa. Mieheni on myös matemaattisesti lahjakas ja opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa.

Omat vanhempani ovat molemmat olleet aikoinaan lukioluokkansa parhaita matematiikassa. Mieheni vanhemmat eivät kyllä olleet.

Eli uskoisin että matemaattisilla kyvyillä on taipumusta periytyä, mutta se kuinka huippulahjakas lapsesta lopulta tulee on lopulta aika sattumanvaraista. Ja matemaattisesti lahjattomilla vanhemmilla voi olla matemaattisesti lahjakas lapsi myös.

Matemaatinen lahjakkuus samoin kuin älykkyyskään ei kuitenkaan periydy suoraan, vaan puolet

Lisään vielä että matemaattinen lahjakkuus ei ole tarkoittanut lahjakkuutta muuten, esim. verbaalisesti tai kielellisesti. Selvisin lukion aineikirjoituksesta ja kirjoitin siitä L:n mutta se oli tuskallista ja kovan työn takana. Samoin miehelläni. Ja vieraiden kielten oppiminen samoin on ollut työlästä.

Vierailija
28/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttaviemme komesta poljasta on matemaattisesti huipputasoa valtakunnallisella tasolla. Pojan isä on opiskellut DI:ksi. 

Oma poikamme on myös matemaattisesti lahjakas, pärjännyt kohtuullisesti kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissakin. Olen itse ollut aikoinaan 10 oppilas matematiikassa koulussa, olin korkeakoulun matematiikanpääsykokeessa n. 4 % parhaan joukossa. Mieheni on myös matemaattisesti lahjakas ja opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa.

Omat vanhempani ovat molemmat olleet aikoinaan lukioluokkansa parhaita matematiikassa. Mieheni vanhemmat eivät kyllä olleet.

Eli uskoisin että matemaattisilla kyvyillä on taipumusta periytyä, mutta se kuinka huippulahjakas lapsesta lopulta tulee on lopulta aika sattumanvaraista. Ja matemaattisesti lahjattomilla vanhemmilla voi olla matemaattisesti lahjakas lapsi myös.

Matemaatinen lahjakkuus samoin kuin älykky

Matemaattisen lahjakkuuden lisäksi voi olla kielellisesti lahjakas. 

Vierailija
29/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mies, joka ei ole matemaattisesti hirveän taitava. Olen enemmän kielellisesti lahjakas. Kaikista vähiten olen sosiaalisesti lahjakas.

Vierailija
30/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä periytyi isältä tytöille, pojille ei periytynyt.

Meillä sama. 

Vierailija
31/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni niin, että isä on matemaattisesti kohtalaisen lahjakas ja mm. koodaa työkseen. Äiti ei ole matemaattisesti lahjakas. Poika on kaikissa aineissa lahjakas ja varsinkin matemaattisesti.

Vierailija
32/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjat menee tässä maassa hukkaan kun ei edes töihin päästä.

Töihin pääsee, kun käyttää lahjakkuuttansa ja älyään tarpeeksi hyvin.

Vierailija
33/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältä ei periydy mitään hyvää.

Vierailija
34/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isältä ei periydy mitään hyvää.

Muunsukupuoleisilta periytyy kaikki parhaat ominaisuudet.

Vierailija
35/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiltä periytyy kaikki hyvät ominaisuudet. Isältä kaikki huonot.

Kyllä tämän jokainen palstalainen tietää ja ymmärtää.

Vierailija
36/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata, kun ollaan lapsen isän kanssa molemmat matemaattisesti lahjakkaita. Isäni oli myös, lapsen isän isästä en tiedä. Meidän poika on kaikella tavalla kuin kopio minun isästäni.

Vierailija
37/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli fiksu. Isä vähän kaavamainen mutta oppi asioita. Olen itse todistetusti älykäs. Isän suvussa taas ollut omituisia tyyppejä jotka ovat keksineet kaikenlaista ihan omin päin. Äidin puolella vain lahkolaisia ja hulluja. Pari pelimannia kyllä löytyy.

Vierailija
38/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys periytyy äidiltä.

Vierailija
39/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuule ihan 50:50 periytyykö ja kelle. Matematiikkaa voi kehittää ja harjoitella tiettyyn pisteeseen asti.  Vanha sanonta kuuluu: pankinjohtajan pojasta ei välttämättä tule pankinjohtajaa.

Vierailija
40/47 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlainen älykkyys periydy noin yksioikoisesti yhtään kenellekään. Matemaattinen älykkyys ja taidot on ihan yksilöllisiä ja monien tekijöiden summa.