Siis periytyykö matemaattinen älykkyys isältä pojalle ja pojalta hänen lapsilleen jne?
Kommentit (47)
Lahjat menee tässä maassa hukkaan kun ei edes töihin päästä.
Poika peri äitinsä älyn. Ei isäkään tyhmä ole.
Voihan isot tissitkin periytyä isältä. Tai isomunaisuus äidiltä.
Lapsen perimästä hieman suurempi osa on äidin perimää, sillä kromosomien lisäksi mitokondrio DNA periytyy vain äidiltä.
Tuttavaperheen toimariDI sai poikia nätin blondin kanssa. Pojilla on äitinsä matematiikkapää valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttaviemme komesta poljasta on matemaattisesti huipputasoa valtakunnallisella tasolla. Pojan isä on opiskellut DI:ksi.
Oma poikamme on myös matemaattisesti lahjakas, pärjännyt kohtuullisesti kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissakin. Olen itse ollut aikoinaan 10 oppilas matematiikassa koulussa, olin korkeakoulun matematiikanpääsykokeessa n. 4 % parhaan joukossa. Mieheni on myös matemaattisesti lahjakas ja opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa.
Omat vanhempani ovat molemmat olleet aikoinaan lukioluokkansa parhaita matematiikassa. Mieheni vanhemmat eivät kyllä olleet.
Eli uskoisin että matemaattisilla kyvyillä on taipumusta periytyä, mutta se kuinka huippulahjakas lapsesta lopulta tulee on lopulta aika sattumanvaraista. Ja matemaattisesti lahjattomilla vanhemmilla voi olla matemaattisesti lahjakas lapsi myös.
Matemaatinen lahjakkuus samoin kuin älykkyyskään ei kuitenkaan periydy suoraan, vaan puolet
Lisään vielä että matemaattinen lahjakkuus ei ole tarkoittanut lahjakkuutta muuten, esim. verbaalisesti tai kielellisesti. Selvisin lukion aineikirjoituksesta ja kirjoitin siitä L:n mutta se oli tuskallista ja kovan työn takana. Samoin miehelläni. Ja vieraiden kielten oppiminen samoin on ollut työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttaviemme komesta poljasta on matemaattisesti huipputasoa valtakunnallisella tasolla. Pojan isä on opiskellut DI:ksi.
Oma poikamme on myös matemaattisesti lahjakas, pärjännyt kohtuullisesti kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissakin. Olen itse ollut aikoinaan 10 oppilas matematiikassa koulussa, olin korkeakoulun matematiikanpääsykokeessa n. 4 % parhaan joukossa. Mieheni on myös matemaattisesti lahjakas ja opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa.
Omat vanhempani ovat molemmat olleet aikoinaan lukioluokkansa parhaita matematiikassa. Mieheni vanhemmat eivät kyllä olleet.
Eli uskoisin että matemaattisilla kyvyillä on taipumusta periytyä, mutta se kuinka huippulahjakas lapsesta lopulta tulee on lopulta aika sattumanvaraista. Ja matemaattisesti lahjattomilla vanhemmilla voi olla matemaattisesti lahjakas lapsi myös.
Matemaatinen lahjakkuus samoin kuin älykky
Matemaattisen lahjakkuuden lisäksi voi olla kielellisesti lahjakas.
Minä olen mies, joka ei ole matemaattisesti hirveän taitava. Olen enemmän kielellisesti lahjakas. Kaikista vähiten olen sosiaalisesti lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Meillä periytyi isältä tytöille, pojille ei periytynyt.
Meillä sama.
Meillä meni niin, että isä on matemaattisesti kohtalaisen lahjakas ja mm. koodaa työkseen. Äiti ei ole matemaattisesti lahjakas. Poika on kaikissa aineissa lahjakas ja varsinkin matemaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lahjat menee tässä maassa hukkaan kun ei edes töihin päästä.
Töihin pääsee, kun käyttää lahjakkuuttansa ja älyään tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Isältä ei periydy mitään hyvää.
Muunsukupuoleisilta periytyy kaikki parhaat ominaisuudet.
Äidiltä periytyy kaikki hyvät ominaisuudet. Isältä kaikki huonot.
Kyllä tämän jokainen palstalainen tietää ja ymmärtää.
En osaa vastata, kun ollaan lapsen isän kanssa molemmat matemaattisesti lahjakkaita. Isäni oli myös, lapsen isän isästä en tiedä. Meidän poika on kaikella tavalla kuin kopio minun isästäni.
Äiti oli fiksu. Isä vähän kaavamainen mutta oppi asioita. Olen itse todistetusti älykäs. Isän suvussa taas ollut omituisia tyyppejä jotka ovat keksineet kaikenlaista ihan omin päin. Äidin puolella vain lahkolaisia ja hulluja. Pari pelimannia kyllä löytyy.
Se on kuule ihan 50:50 periytyykö ja kelle. Matematiikkaa voi kehittää ja harjoitella tiettyyn pisteeseen asti. Vanha sanonta kuuluu: pankinjohtajan pojasta ei välttämättä tule pankinjohtajaa.
Ei minkäänlainen älykkyys periydy noin yksioikoisesti yhtään kenellekään. Matemaattinen älykkyys ja taidot on ihan yksilöllisiä ja monien tekijöiden summa.
Äitisi on siis vasemmistoliberaalisu...