Miten tässä nyt edetään? Tarjous asunnosta
Olen löytänyt asunnon jonka haluaisin ostaa. Mun ensiasunto. Pankista on alustavasti lainaa luvattu, mutta en tiedä tarkkaa summaa minkä saisin. Asunnon hintapyyntö on vähän yli sen minkä luultavasti lainaa saan, mutta silti aion kuitenkin tarjota.
Jännittää vaan olla ekaa kertaa näin isojen kauppojen äärellä. Mitä mä nyt teen?? Otanko yhteyttä pankkiin ja kysyn paljonko voin tarjota vai lähdenkö ensin välittäjän kanssa neuvottelemaan hinnasta?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Nyt tässä ei joku täsmää. Eihän pankeilta enää saa sataprosenttista lainoitusta, vaan pitää olla määräosuus asunnon hinnasta omarahoitusta. Sinullahan periaatteessa pitäisi olla jonkinlainen pelivara jo. Vai olenko pudonnut kärryiltä, kun omasta asuntolainasta on jo aikaa.
Lainalupaus ensin ja tieto siitä, millä korolla lainan saat. Sekin voi olla hyvä kysäistä, saatko lainan tähän mahdolliseen asuntoon, koska käsittääkseni pankit nykyään on aika tarkkoja mitä lainoittavat. Esim. johonkin maaseudulle ei haluta lainoittaa, koska jälleenmyynnin mahdollisuus on epävarma. Pankki haluaa varmistaa saamisensa siinä tapauksessa, että kämppä joudutaan realisoimaan, jos et pystykään hoitamaan lainaa.
Mulla on omarahoitus, 5% summasta minkä maksimissaan itse olisin valmis ottamaan lainaa. Mutta se minkä pankki mulle myöntää lainaa saattaa olla 10-30 tuhatta vähemmän kuin tuo oma maksimini. Kun kyse ei ole nyt kovin kalliista asunnoista, pelivaraa noissa hinnoissa ei ole niin paljon ja kauppa voi helposti olla sitten siitä kymppitonnista kiinni. Asunnon hankinnalla olisi vähän kiire, etten joudu vuoden määräajaksi taas vuokralle, joten ei olisi aikaa jäädä säästämään enempää. Pankissa olen keskustellut miltä alueelta etsin asuntoa ja millaista ja se oli silloin ok. Vakuudet myös on kunnossa. Ap
Eikö se lainalupaus ole tietyn ajan voimassa. Jos se ei ole enää voimassa niin joudut tekemään ehdollisen tarjouksen. Eli otat sinne pankkiin yhteys ennen kuin alat tarjoamaan.