Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tässä nyt edetään? Tarjous asunnosta

Vierailija
23.02.2025 |

Olen löytänyt asunnon jonka haluaisin ostaa. Mun ensiasunto. Pankista on alustavasti lainaa luvattu, mutta en tiedä tarkkaa summaa minkä saisin. Asunnon hintapyyntö on vähän yli sen minkä luultavasti lainaa saan, mutta silti aion kuitenkin tarjota. 

Jännittää vaan olla ekaa kertaa näin isojen kauppojen äärellä. Mitä mä nyt teen?? Otanko yhteyttä pankkiin ja kysyn paljonko voin tarjota vai lähdenkö ensin välittäjän kanssa neuvottelemaan hinnasta? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiin yhteys kun et ole saanut vielä lainalupausta, pelkän tarjouksen jolloin periaatteessa voit tehdä ehdollisen vastaehdotuksen välittäjälle mutta se ei etene ilman pankkia. Oliko omarahoitus jo kasassa?

Vierailija
2/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys pankkiin, jos tarvitset enemmän lainaa. Tai tee suoraan niin matala tarjous, että saat sen verran lainaa. Asuntokaupoilla on ihan maan tapa että ei tarjota sitä mitä pyydetään. Yleensä noin 5-10 % uskaltaa ainakin tarjota alle pyynnin. Tästä voisit puhua välittäjän kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestys: ensin pankki ja sitten välittäjä.

Lähetä asunnon myynti-ilmoitus pankkiin ja varmista, että saat lainalupauksen. Vasta sen jälkeen tee tarjous asunnosta ja tosiaan 5-10 % matalampi kuin on pyynti.

Vierailija
4/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehdollinen tarjous.

Vierailija
5/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen tarjouksen nytkin tehdä, laittaa vaan ehdoksi lainan saannin. Välittäjä kyllä auttaa tässä! Ja isot asiat kuuluukin vähän jännittää<3

Vierailija
6/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakekaupassa ostotarjous on sitova, joten käsirahan verran tai max 4% kauppahinnasta voi menettää jos tulee itse katumapäälle. 

Vierailija
7/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt tarkkana!!!!!

Elä nyt hitto tee tarjousta ennenkuin rahoitus on varma! Jos pankki ei lainaa annakkaan joudut maksamaan tarjoussakon jos et sitten kykenekkään ostamaan. Tai ehdottomasti ehtolauseella et tarjous tämä jos pankki myöntää lainan!

Vierailija
8/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma rahoitus on. Pankissa kyllä oltiin myönteisiä lainalle kun kuukausi sitten oli neuvottelu ja sanottiin hintahaarukka. Eli mun pitäisi nyt ensin selvittää pankista saanko lainaa juuri tähän kohteeseen ja paljonko? Saako sieltä jonkun max määrän minkä voin tarjota? Ap 

Vierailija
9/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuon olen selvittänyt miten tarjous laaditaan, eli ehtona että saa lainan ja kuntotarkastus ym. Ja tarjouksen voimassa olo max 2 vrk. Ap 

Vierailija
10/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksen voimassaoloaikasi on vähän hassu. Jos esim. perikunta myymässä sukulaisten tavoittelu voi mennä ns. metsään jos ovat ns. pitkin Suomea. 1 viikko on aika sopiva. 

Vierailija
11/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tuon olen selvittänyt miten tarjous laaditaan, eli ehtona että saa lainan ja kuntotarkastus ym. Ja tarjouksen voimassa olo max 2 vrk. Ap 

Sulla on tossa tarvittavat jutut, senkus teet sen tarjouksen kun kerran tosissasi olet. Ja pankkiin vaan viestiä tai soitat suoraan, jos sait käynnillä virkailijan puhelinnumeron. Todennäköisesti osaa suoralta kädeltä sanoa, mitkä mahdollisuudet on laina saada.

Vierailija
12/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näytin myynti-ilmoituksen pankissa ja he vaan sanoivat, että hyvät kaupat olet tekemässä ja laina kyllä järjestyy. 

Vierailija
13/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tässä ei joku täsmää. Eihän pankeilta enää saa sataprosenttista lainoitusta, vaan pitää olla määräosuus asunnon hinnasta omarahoitusta. Sinullahan periaatteessa pitäisi olla jonkinlainen pelivara jo. Vai olenko pudonnut kärryiltä, kun omasta asuntolainasta on jo aikaa.

Lainalupaus ensin ja tieto siitä, millä korolla lainan saat. Sekin voi olla hyvä kysäistä, saatko lainan tähän mahdolliseen asuntoon, koska käsittääkseni pankit nykyään on aika tarkkoja mitä lainoittavat. Esim. johonkin maaseudulle ei haluta lainoittaa, koska jälleenmyynnin mahdollisuus on epävarma. Pankki haluaa varmistaa saamisensa siinä tapauksessa, että kämppä joudutaan realisoimaan, jos et pystykään hoitamaan lainaa.

Vierailija
14/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ostaa.

Itseä harmittaa että erehdyin ostamaan asunnon.

Vierailija
15/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ehdi selvittämään kahdessa vuorokaudessa, niin että ne kaupan peruuntumisen ehdot pitää määritellä jos et halua maksaa ylimääräistä. 

Vierailija
16/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys pankkiin, jos tarvitset enemmän lainaa. Tai tee suoraan niin matala tarjous, että saat sen verran lainaa. Asuntokaupoilla on ihan maan tapa että ei tarjota sitä mitä pyydetään. Yleensä noin 5-10 % uskaltaa ainakin tarjota alle pyynnin. Tästä voisit puhua välittäjän kanssa. 

Meille välittäjä sanoi kyllä ihan muuta. Eli että ei ole käytäntö että automaattisesti tarjotaan vähemmän vaan että ostajat kyllä näkevät että onko pyyntihinta kohdillaan vai ei. Tätä ennen itsekin olin kuvitellut että aina tarjotaan vähemmän kuin pyyntihinta. Meille tarjottiin asuntoa myydessämme eurolleen se hinta mitä asunnosta pyydettiinkin, mutta tarjous oli voimassa vain 24h. Hyväksyttiin se kyllä. 

Vierailija
17/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika pankkiin. Tuolla tietopohjalla lainojen kilpailuttaminen voi olla liikaa, joten yhteys omaan pankkiin ja lainaneuvottelu. Pankissa sitten kertovat, kuinka paljon voit saada lainaa ja mitä se maksaa. Jos olet kovin epävarma, voit ottaa jonkun itseäsi kokeneemman mukaan, mutta tee selväksi hakevasi lainaa yksin.

Vierailija
18/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista laittaa tarjoukseen ehdoksi lainansaanti.

Vierailija
19/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-10% tarjous ihan liian vähän. Tietty voit tarjota, mutta harva sellaiseen lähtee mukaan.

Vierailija
20/22 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt tarkkana!!!!!

Elä nyt hitto tee tarjousta ennenkuin rahoitus on varma! Jos pankki ei lainaa annakkaan joudut maksamaan tarjoussakon jos et sitten kykenekkään ostamaan. Tai ehdottomasti ehtolauseella et tarjous tämä jos pankki myöntää lainan!

TÄMÄ!

Ap sulla ei ole lainalupausta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi