Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukemaan oppimisesta!

Vierailija
07.03.2007 |

Pitäisikö olla huolissaan, kun 6 -vuotias lapseni ei osaa muodostaa kirjaimista äänteitä? Osaa kaikki kirjaimet ja kieliopillisesti puhe virheetä ja monipuolista! Olen yrittänyt opettaa muutaman kirjaimen pituisia sanoja, mutta hän ei hoksaa sitä, miten sana muodostuu.

Esim tavun KE, hän luetteli K_O_E eli koe. Vaikka olen yrittänyt selittää ja näyttää miten konsonantit tulevat ja muodotuvat ja miten pitkät ja lyhyet vokaalit sanotaan.

Vaikka koulussahan sitä opitaan lukemaan, mutta olen kuullut, että lapsen olisi hyvä osata kouluun mennessään muodostaa äänteitä kirjaimista, muuten voi tulla ongelmia lukemisen oppimisen kanssa tai se voi viitata lukihäiriöön.

Miten siis suhtautua, antaako olla, vai vaan aktiivisesti opettaa?Hän itse ei pidä asian opettelusta, koska " noi on niin vaikeita" Eskarissa hän jonkin verran tietysti oppii kirjaimia ym, mutta en usko että ko. asiaan siellä kiinnitetään huomiota.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siellä valkene. Voit tappaa innostuksen tuolla toiminnalla..

Vierailija
2/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän ne siellä ehtii oppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oppi hieman ennen joulua lukemaan, ja joskus marraskuussa elettiin tuota vaihetta: periaatteessa tunsi kaikki kirjaimet, mutta ei tajunnut sitä että konsonanteissa pitää ääntää eri tavalla kuin mikäon kirjaimen nimi (ei siis koo ee vaan ke). Aika nopeasti tuosta vaiheesta siirryttiin lukemiseen, poika oli tosin itse innokas oivaltamaan.

Älä painosta lastasi turhaan, menee oppimisen ilo. Veikkaisin, että osaa kuitenkin lukea ennen kouluun menoa, jos kirjaimet ovat jo nyt hyvin hallussa.

Vierailija
4/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. AU, AI ovat helppoja liuttaa äänteestä tavuksi. Ja muistattehan kirjaimia katsellessa puhua esim. , että Ärrä luetaan rrrr eli opetat samalla äänteitä.

Lue paljon kirjoja ja jos on yhtään kiinnostunut kirjoittamisesta, niin kirjoitelkaa yhdessä perheenjäsenten nimiä ja muita kivoja sanoja.

Vierailija
5/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö nyt 6-v. ja eskarissa, myös loppuvuoden lapsia, syksyllä lähtee kouluun

Osaa kanssa kaikki kirjaimet, ja on kiinnostunut lukemisesta.... mutta ei myöskään " tajua" jujua....

Mutta jos sanon vaikka koira, tai kirjoitan osan kirjaimista ja jätän osan pois.... niin saa kyllä kirjoitettua oikein sanan.... mutta ei silti viellä kykene lukemaan...

Mutta onhan tässä aikaa

Vierailija
6/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu vielä paljon kypsymistä, ja oivallus saattaa tulla yhtäkkiä. Ei kannata murehtia vielä. Koulupsykologille aikaisintaan koulussa.

Vierailija
7/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla kun aloitin koulun niin eskarissa opeteltiin kynän käyttöä, hauskoja ja innostavia tehtäviä, jne. Oltuani muutaman kuukauden eskarissa töissä yllätyin siitä että nyt siellä tehdään asioita joita silloin opeteltiin ensimmäisellä luokalla. Pitää tuntea kirjaimia, opetella kelloa, jne. Joku viisas on joskus sanonut että esiopetuksen tehtävä olisi opettaa lapset " oppimisvalmiuteen" , eli odottaa omaa vuoroa, toimia ryhmässä, pysyä oppitunnin ajan paikallaan, hallita hienomotoriikkaa kynän ja saksien suhteen. Muu kuuluu kouluun. Olen samaa mieltä. Älä painosta pikkuistasi. Hän on vielä kovin nuori! Vaikka naapurin " nicojanicat" osaa lukea jo eskari iässä, ei omallasi ole kiire. Innostuksen uuden oppimiseen saa tapettua kovalla rääkillä ja treenillä. Oma poikani on kiinnostunut kirjaimista, mutta ei osaa luistella. Lapset ovat kiinnostuksien suhteen niin erillaisia. Kärsivällisyyttä ja sen sietämistä että meidän kullannuput eivät ole parhaimpia ja täydellisimpiä kuin muut ;D Jokaiselle meille kuitenkin se oma paikka löytyy.

Vierailija
8/8 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan opetteleminen kuuluu 1 luokan syksyyn. Osa lukee jo ennen koulua, mut ehtii sitä koulussakin. Tylsistyy vaan jos osaa jo lukea.