Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Teollisuusliitto hyväksyi teknologiateollisuuden neuvottelutuloksen

Vierailija
22.02.2025 |

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuvia voittoja ei voi hakea ellei iso osa kansasta ole valmis lakkoilemaan. Ja liike-elämän pitkäaikainen vaikuttamistyö pyrkii kaikin tavoin vähentämään järjestäytymisastetta. Kannattaa sinnikkäästi vaan suostutella kavereita liittoon, ei tämä muulla muutu.

Muissa Pohjoismaissa on paljon parempi järjestäytymisaste ja sen huomaa myös Ruotsin, Norjan ja Tanskan paremmissa duunarien palkoissa.

Vierailija
162/181 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuvia voittoja ei voi hakea ellei iso osa kansasta ole valmis lakkoilemaan. Ja liike-elämän pitkäaikainen vaikuttamistyö pyrkii kaikin tavoin vähentämään järjestäytymisastetta. Kannattaa sinnikkäästi vaan suostutella kavereita liittoon, ei tämä muulla muutu.

Muissa Pohjoismaissa on paljon parempi järjestäytymisaste ja sen huomaa myös Ruotsin, Norjan ja Tanskan paremmissa duunarien palkoissa.

Ruotsissa on pitkä neuvottelemisen ja suunnittelemisen kulttuuri ja perinne. Ruotsi ja Suomi ovat kuin päivä ja yö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8%😢

7,8 jos tarkkoja ollaan. Vuositasolla se on aika paljon

1,025x1,029x1,024 = 1,08 -> eli 8% nousee kolmen vuoden aikana.

Työnantajan määräämä 1.4% erä ei tule kaikille vaan työnantajan valitsemille.

Pienipalkkaisimmille tietty. Ei kai kukaan työnantaja ole niin laskutaidoton että kohdistaisi tuon %-pohjaisen millekkään kovapalkkaiselle.

Vierailija
164/181 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikään muu ala ei tule saamaan parempia korotuksia. Teollisuusliitto lykkäsi kaikki matalapalkka-alat maton alle. 

Täytyy muistaa, että taustalla on sote-alan palkkasopimus. Eli heillä nousee omien korotusten päälle. Lisäsi vaikeuskerrointa oleellisesti, että lääkärien ja lukion lehtoreiden palkankorotukset sidottu näihinkin neuvotteluihin.

On kuules paljon muita matalapalkkaisempia alojs kukn sote. Siivoojat/vartijat/kaupantyöntekijöt/ravintola-ala jne.

siinä ei soten lisäpalkat lämmitä

Nimenomaan! "Kiva" näin siivoojana 11,94€:n tuntipalkkaan saada kälyset 25cent lisää.

Vierailija
165/181 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2,6% korotus on pienipalkkaisilla niin vähän että se on tamminkuunkin 0,9% inflaatiolla lähes yhtä tyhjän kanssa. Suomalaisten palkat eivät nouse nyt 3v aikana eikä seuraavankaan 3v aikana edes siihen mitä ostovoima oli vielä 2021. 

Kun kuluttaa aiempaa vähemmän niin inflaation vaikutus pienenee. Omista valinnoista tuokin kyse.

No kuule kun ei voi leikata enää mistään, kulutus on jo nyt niin alhaalla kun voi olla! En ihan oikeasti käy MISSÄÄN muualla kuin kotona ja töissä. Ruokaostosten teon olen ulkoistanut miehelleni kun vituttaa liikaa käyä sielläkään. Tuskin olen edes ainoa.

Vierailija
166/181 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teollisuusliiton mukaan vuonna 2025 palkat nousevat 2,1 prosenttia yleiskorotuksella sekä 0,4 prosenttia työnantajan jakamana eränä.

Vuonna 2026 palkat nousevat 2,3 prosentin yleiskorotuksella sekä 0,6 prosenttia työnantajan jakamana eränä.

Vuonna 2027 palkat nousevat 2 prosenttia yleiskorotuksella sekä 0,4 prosenttia työnantajan jakamana eränä.

Rikua ja Turjaa vietiin nyt vipukelkalla! Nuo työnantajan jakamat erät olis pitänyt saada kaikille tasapuolisesti! Nyt työnantaja saa päättää kenelle nostaa palkkaa enemmän!

Totta kai menee oikein että osa saa vähän enemmän. Näinhän se pitäisi aina olla joka alalla. Eihän kaikkien työpanos ja osaaminen ole lainkaan tasalaatuista. Ja naamataulukaan ei välttämättä miellytä tai puheet. 

Joo, mutta ne korotukset pitäisi tulla siltä työnantajalta itseltään. Kun liitto neuvottelee, kaikkien pitää saada sama korotus, liitto edustaa kaikkia jäseniään. Ja siis muiden kuin liittojen jäsenien ei pitäisi niitä korotuksia edes saada.

Vierailija
167/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
168/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa järjestäytymisaste on 6 prosenttia ja keskipalkka on nousssut 8-11 prosenttia vuodessa.Vielä on matkaa Suomen palkkoihin ,mutta tätä vauhtia ei mene kauan .

Vierailija
169/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surkea korotus. Ei riitä palauttamaan ostovoimaa inflaatiota edeltävällle tasolle. 

Vierailija
170/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat nousee sen 8% kolmessa vuodessa ja kolmessa vuodessa kaikki hinnat ehtii nousta vähintään 100%, ellei 200% Lisäksi kolmen vuoden kuluttua monilta on mennyt työpaikkakin jo parisen vuotta sitten, ettei hirveesti tulla mitään todellisia palkankorotuksia näkemään. Ehtii saada potkut ennen tuota ensimmäistä 2,1% korotusta, että siinähän se taas nähdään.

Vierailija
171/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8%😢

Pienipalkkaisimmille tietty. Ei kai kukaan työnantaja ole niin laskutaidoton että kohdistaisi tuon %-pohjaisen millekkään kovapalkkaiselle.

Kovapalkkaiset päättävät jaosta, joten ne jaetaan itselle ja omille kavereille. 

Vierailija
172/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika surkea korotus. Ei riitä palauttamaan ostovoimaa inflaatiota edeltävällle tasolle. 

No ei kyllä, vaikka olisi tullut 30% korotus nyt kerralla eikä paloina kolmessa vuodessa. Ja kolmen vuoden päästä on kaikki hinnat nousseet niin, että mistä nyt maksat kassalla sen jonku 4€, niin 2028 maksat siitä samasta tuotteesta 10€. Enkä sulkis pois sitäkään mahdollisuutta, että kolmen vuoden päästä ollaan sodassa Venäjää, Kiinaa ja Pohjois-Koreaa vastaan, koska tätä maailmaa johdetaan niin rautaisella otteella.

Pessimisti on realisti. 

Hymiöihin pitäisi saada kullin kuva. Olis käyttöä.

Vierailija
173/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2,6% korotus on pienipalkkaisilla niin vähän että se on tamminkuunkin 0,9% inflaatiolla lähes yhtä tyhjän kanssa. Suomalaisten palkat eivät nouse nyt 3v aikana eikä seuraavankaan 3v aikana edes siihen mitä ostovoima oli vielä 2021. 

Kun kuluttaa aiempaa vähemmän niin inflaation vaikutus pienenee. Omista valinnoista tuokin kyse.

No kuule kun ei voi leikata enää mistään, kulutus on jo nyt niin alhaalla kun voi olla! En ihan oikeasti käy MISSÄÄN muualla kuin kotona ja töissä. Ruokaostosten teon olen ulkoistanut miehelleni kun vituttaa liikaa käyä sielläkään. Tuskin olen edes ainoa.

Itse olen yksin asuva, 53-vuotias mieshenkilö ja mä en käy missään muualla kuin työmaalla, ruokakaupassa ja kotona. Se on se pyhä kolminaisuus: työ, koti ja ruokakauppa. Tänä päivänä 2100€ brutto kuukausipalkka on sama raha kuin kelan peruspäiväraha 5 - 6 vuotta sitten.

Vierailija
174/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8%😢

Kovapalkkaiset päättävät jaosta, joten ne jaetaan itselle ja omille kavereille. 

Jakajan käsi: Mulle, sulle, mulle, mulle, sulle, mulle, mulle, mulle, sulle, mulle, mulle, mulle, mulle, sulle... Ja vielä ollaan hyviä kavereita keskenään.

Vierailija
175/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli normi inflaation verran. Inflaatio tietysti pahenee Trumpin sekoilujen vuoksi niin taas jää palkat jälkeen. Olisi edes kahdelle vuodelle, mutta kolmelle. Haloo!

Etkö voi kirjoittaa mitään liittämällä siihen Trumppia?

Vierailija
176/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8%😢

Pomo voi päättää, että tuo korotus tulee vaikka vain yhdelle työntekijälle. Ei ole väliä onko firmassa 50 työntekijää.

Vierailija
177/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisuusliiton mukaan vuonna 2025 palkat nousevat 2,1 prosenttia yleiskorotuksella sekä 0,4 prosenttia työnantajan jakamana eränä.

Vuonna 2026 palkat nousevat 2,3 prosentin yleiskorotuksella sekä 0,6 prosenttia työnantajan jakamana eränä.

Vuonna 2027 palkat nousevat 2 prosenttia yleiskorotuksella sekä 0,4 prosenttia työnantajan jakamana eränä.

Rikua ja Turjaa vietiin nyt vipukelkalla! Nuo työnantajan jakamat erät olis pitänyt saada kaikille tasapuolisesti! Nyt työnantaja saa päättää kenelle nostaa palkkaa enemmän!

Suurimmalle osalle palkankorotus on 6.4% kolmelle vuodelle. Reilu 2%/vuosi, jee! Taas vedettiin höplästä!

Vierailija
178/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikään muu ala ei tule saamaan parempia korotuksia. Teollisuusliitto lykkäsi kaikki matalapalkka-alat maton alle. 

Täytyy muistaa, että taustalla on sote-alan palkkasopimus. Eli heillä nousee omien korotusten päälle. Lisäsi vaikeuskerrointa oleellisesti, että lääkärien ja lukion lehtoreiden palkankorotukset sidottu näihinkin neuvotteluihin.

On kuules paljon muita matalapalkkaisempia alojs kukn sote. Siivoojat/vartijat/kaupantyöntekijöt/ravintola-ala jne.

siinä ei soten lisäpalkat lämmitä

Nimenomaan! "Kiva" näin siivoojana 11,94€:n tuntipalkkaan saada kälyset 25cent lisää.

Siivoojat ovat ryhmä joka on huonosti järjestäytynyt eivätkä ajaetujaan. Mars liittoihin ja vaatimaan parempia palkkoja jotka ala todella tarvitsee.

Vierailija
179/181 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virossa järjestäytymisaste on 6 prosenttia ja keskipalkka on nousssut 8-11 prosenttia vuodessa.Vielä on matkaa Suomen palkkoihin ,mutta tätä vauhtia ei mene kauan .

Virossa eurohinnat ovat nousseet jopa Suomea korkeammiksi joten palkkoja on pakko nostaa ihmisten selviytymisen takia, Viron palkathan ovat paljon Suomea alemmat. Verojakin Viro on nostamassa ja moni haaveilee jo Suomen veromallista.

Vierailija
180/181 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.2e nettona 8 tunnin työpäivästä. Joten ei tässä ostovoima nouse.. pelkkä vitsi tuo korotus.. lisäksi ylityökiellon takia menetin enemmän rahaa kuin tuo 2.1% on vuodessa..