Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajien talous

Vierailija
22.02.2025 |

Nyt lomalla olen seurannut, että yksinhuoltajien lapsille tarjotaan melko paljon kaikkea valtion piikkiin. Ei päiväkotimaksuja, harrastukset maksetaan, ruokakupongit kauppaan sekä lippuja erilaisiin huvituksiin. Tässä oikeasti kahden pienituloisen vanhemman taloudessa jo vähän kateellisena katson vaikka ei ole itseltä pois. Tuntuu, että vähävaraisemmat lapsiperheet joissa on kaksi aikuista jäävät monesti avun ulkopuolelle. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa enpä ole etuja saanut. Töissä olen käynyt ja laskut ja hankinnat maksanut itse. 

Vierailija
2/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh kaverin lapsille sossu kustansi huvipuistorannekkeet kesällä. Ja pääsivät hienolle kylpylälomalle. Täytyy vain ajatella, että ei ole itseltä pois muiden ilo. Mutta yksinhuoltajien taloudellinen tilanne jopa paranee eron myötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut mitään apuja? Tai onko apua tarjottu. Kannattaa ainakin kokeilla niin voit yllättyä

Vierailija
4/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole saanut mitään tuollaista vaikka olin totaali yh lapsen ikävuodet 0-23 kunnes muutti omilleen

Vierailija
5/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä tuettuja lomia pienituloisille ydinperheillekin tarjolla.

Vierailija
6/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä todellisuus on eri mitä some antaa esimerkiksi ymmärtää 

Vierailija
7/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos tarkoitat sosiaalitoimiston avustuksia, niin niiden perusteena ei ole yksinhuoltajuus vaan perheen tulotaso. Kahden vanhemman perhe voi myös saada samat tuet harrastuksiin, jos tuen saamisen ehdot täyttyvät. Ja ruokakuponkeja voi saada vaikka yksin asuva sinkkukin, ihan samoin ehdoin kuin lapsiperhe - nämä ovat marginaalisia tilanteita, jos yllättävien menojen vuoksi tulot loppuvat kesken, ja menojen täytyy tietysti olla toimeentulotuessa hyväksyttäviä. Myös päivähotiomaksut määräytyvät perheen tulotason mukaan. En tiedä, mikä taho jakaa lippuja huvituksiin, mutta yhteiskunnan taholta niitä ei saa. Itse tosin olen joskus päässyt ilmaiseksi Linnanmäelle kaverin kanssa, kun hän sai ilmaispäivän työpaikkansa puolesta ja sai ottaa mukaan perheensä. Minä sitten "leikisti" olin hnäen perheensä.

Vierailija
8/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksut määräytyvät perheen tulojen mukaan. Huoltajien määrällä ei ole merkitystä.

Sama varmaan sossujutuissa. Jos on toimeentulotuella, niin voi saada jotain etuja. Itse en vielä ole, mutta hallitus ajaa voimalla meitä kaikkia siihen.

Aika kivasti kyllä löytyy ilmaista ja edullista tekemistä täältä ainakin, kun ottaa selvää. Yritä sinäkin. 

Vierailija
9/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani kahden lapsen yksinhuoltaja en nostanut muita tukia kuin korotetut lapsilisät. Myönsivät tosin kaupungin vuokra-asunnon, mutta asumistukea en saanut.

Vierailija
10/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoitomaksut määräytyvät perheen tulojen mukaan. Huoltajien määrällä ei ole merkitystä.

Sama varmaan sossujutuissa. Jos on toimeentulotuella, niin voi saada jotain etuja. Itse en vielä ole, mutta hallitus ajaa voimalla meitä kaikkia siihen.

Aika kivasti kyllä löytyy ilmaista ja edullista tekemistä täältä ainakin, kun ottaa selvää. Yritä sinäkin. 

Mitä pienemmät tulot sitä todennäköisemmin toinen on työtön eli on mahdollista olla lapsen kanssa.

Vierailija
11/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.

https://yle.fi/a/74-20043998

Vierailija
12/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itte olen päivähoitomaksut maksanut. Nekö olisi valtio kustantanut? Mikä taho olisi maksanut harrastukset? Ihan itte olen nekin maksanut. Mistä noita ruokakuponkeja olisi saanut? Itte olen ruoat maksanut. Entä noita lippuja huvituksiin? No, tässä olet oikeassa. Voitin 12 vuotta sitten arpajaisista liput lasten teatteriin. Ei kyllä liittynyt yksinhuoltajuuteen, Ihan kaikki saivat osallistua. Muuten olen itte maksanut.

Ihan pirruuttani muuten kerran laskin, että yli puolet yksinhuoltajan lapsilisästä menee suhteessa kalliinpiin uimalippuijin uimahalliin, kun menee sinne 2 kertaa kuussa 1 aikuinen ja yksi lapsi verrattuna että voisi ostaa perhelipun, jossa 2 aikuista ja 2 lasta.

Mutta mistä olisin kaikki nämä vuodet noita ilmaisjuttuja saanut? Sen tiedän, että naapurin perhe  2 aikuista, 2 lasta) tuommoisia saa sossusta, seurakunnilta, yhdistyksiltä, koska ovat työttömiä. ( Ja mielestäni hyvä, että ovat saaneet. Mielelläni maksanut veroja, että kaikki lapset pääsevät esim. uimakouluun.) Mutta minä siis olisin saanut vain yksinhuoltajuuden perusteella?

Toki on lapsen etävanhempi kuluihin osallistunut niin kuin kuuluukin, jos on töissä/ pääomatuloja saa.

Vierailija
13/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä saavatko mutta jotkut nykyään ajattelevat että kun itse eivät voi tarjota eri asioita ja huvituksia lapsilleen niin se on jonkun varakkaamman homma. Sitten tehdään vaan lisää lapsia, vaikka ei ole varaa entisiäkään elättää, vaikeisiin elämäntilanteisiin. Ja koskee ihan persaukisia kahden vanhemman perheitä. 

Vierailija
14/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No auttavia tahoja on monia. Tulee jouluna hienot kalliit lahja ja jouluruoat maksetaan. 

Vierailija
15/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.

https://yle.fi/a/74-20043998

Lopeta valehtelu! ei tule katso perustuslain kohdat 18 & 19. Sekä lakia ei tulla muuttamaan ihmisten tai avaruusolioiden toimesta.

Vierailija
16/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut totaaliyksinhuoltaja, ja sain 10 euron korotuksen lapsilisään. En koe, että olisin liikaa tukia saanut.

Vierailija
17/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään korotus on jo 70€ jokaisesta lapsesta.

Vierailija
18/18 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään korotus on jo 70€ jokaisesta lapsesta.

Onneksi on parantunut noista 10 euron ajoista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi