Miten nuoret tai nuoret aikuiset lapsenne suhtautuvat sodan uhkaan?
Minulla on 23-v tytär. Hän ei puhu pelosta tms, mutta selvästi seuraa netistä, mitä sodan suhteen tapahtuu. Seuraa uhkaa.
Vain kerran hän on itse puhunut asiasta, että sitä tai tätä pitäisi ehtiä tehdä, ennen kuin mahdollinen sota alkaisi.
Miten teidän läheiset nuoret ihmiset suhtautuu? Tai jos olet itse nuori.
Kommentit (42)
Suomessa kaikkina näinä 80 rauhan vuosikymmenenä on ollut tiedostava väestönosa, joka ymmärtää, että rauha ei ole täälläkään ikuinen itsestäänselvyys, ja että samanaikaisesti monessa muussa paikassa maailmassa on ollut ja on meneillään sotia ja kansanmurhia.
Intin käyneet nuoret eivät juuri taida ajatella asiaa. Toisaalta emme itsekään kommentoi juurikaan ääneen.
Hitto, ihmisten ei olisi ikinä pitänyt luoda ydinaseita!
1939 joo lopeta jo se paskanjauhanta ja turhanpäiväinen kysely ryssäkästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realistisesti suhtaudutaan. Auton tankki on koko ajan täynnä ja vesivarat on kotona. Samoin kotivara. Siis ei mitään päivittäistä pelkoa, mutta saattaa se alkaa. Tilanne on huono ja epäoikeudenmukainen. Pistää ihmettelemään, miksi venäläiset äänestää tuota hullua ja miksi meidän yhteiskunta on heille uhka. He eivät arvosta pätkääkään tätä mitä meillä on.
Eikö koko äänestysprosessi Venäjällä ole vain pelkkää kulissia? Eli on ennalta jo määritetty, että Putin voittaa.
Ei se ole kulissi kokonaan, valitettavasti kun Venäjällä oli puhdistukset 80-luvulla viimeksi, niin siellä on tapettu järjestelmällisesti kaikki fiksut ajattelevat ihmiset. Siellä on tehty rotupuhdistus sisäisesti Neuvostoliitossa, tyhmennetty kansa. Siellä on tiputtu parvekkeelta vuosikymmeniä, niistä vaan ei ole uutisoitu. Valitettavasti venäläiset ovat harvinaisen jälkeenjääneitä, siksi heitä on helppo hallita. Tuo kuvio on alkanut jo Stalinista lähtien, koko ajan lahdattu ihmisiä, ketkä ajattelee, tai on istuttu kotona arestissa. Venäläinen henkilö ei ole koskaan ollut vapaa, ei se edes tiedä mitä se on.
Jos sota syttyy, meidän sukupolvea ei voida enää pullamössöinä pitää. 😤
tekeeköhän tyypit sota tiktokkei XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut mitään pelkoa. Asutaan vielä tässä itärajalla noin 20 km Venäjästä. Turha sitä pelätä ja huolehtia. Aina on joku uhka maailmassa meneillään, vasta oli korona. Ei Suomeen sota tule, älkäämme me aikuiset provosoida asiaa ja puhuta siitä kuin se jo olisi. Teoriassa kaikki mahdollista, mutta turha antaa kaikille teoreettisille uhkille valtaa!
Suomen päättäjät ovat sanoneet, että näin vaarallista tilannetta ei Suomelle ole ollut sitten vuoden 1945. Eli kyllä sota on aivan mahdollinen. Etenkin kun Amerikan presidentiksi tuli ihminen, joka kaveeraa potentiaalisen vihollisemme kanssa.
Olen huomannut, että kyllä tämä nuorten mieltä painaa. Etenkin miehet miettivät mielessään, mitä saattavat joutua tekemään. Jos sota tosiaan tulee, niin on vain hyvä, että siihen on ehtinyt henkisesti varautua.
On oikein, että päättäjämme
No jos tilanne on oikeasti vaarallinen, miksi Ahvenanmaalle ei perusteta tukikohtaa ja miksi väestönsuojia ei kunnosteta? Jos valtiovalta ei tee mitään oikeasti tärkeää, on turha pelotella kansaa. Ja parasta varautumista ja sodan ehkäisemistä olisi hankkia oma ydinase.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuule reaktioista. Jos se on samanlaista itkupotkuraivaria kuin oli reagointi vähäisiin koronarajoituksiin ja maskisuosituksiin, ei kannata elvistellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisitte perehtyneet historiaan niin ymmärtäisitte, että rauhan aika on todellinen poikkeustila. Milloinkaan ennen tunnetussa historiassa ei ole ollut niin pitkää ja laajaa rauhaa kuin Toisesta Maailmansodasta näihin päiviin. On myös äärimmäisen epätodennäköistä, että se jatkuisi.
Totuus ihmislajista on karu. Joka sen ymmärtää ja osaa asettua syntymättömien asemaan, ei hanki yhtään lasta.
Totta tuokin, mutta kun omat vanhemmat ovat syntyneet rauhan aikaan ja itse on syntynyt ja elänyt rauhan aikaan ja on kohdannut sotia lähinnä historian kirjoissa, niin on jotenkin kuvitellut, että koulutus, sivistys, demokratia, hyvinvoinnin ja varallisuuden voimakas kehittyminen olisivat luoneet edellytykset uudelle pysyvälle muutokselle, jossa rauha on keskiössä eikä sotaa haikailla. Mutta, nähtävästi se on ollut kohdallani naiivi näkemys? Vanhat, jo elämänsä eläneet diktaattorivanhukset lähettävät nuoret traumatusoitumaan ja kuolemaan, tappamaan toisiaan, menettämään tulevaisuutensa ja elämänsä. Voisivatpa nuoret sotilaat joukkokieltäytyä lähtemästä hyökkäyssotiin, voitaisiinpa ne sotahullut lietsojat laittaa keskenään häkkiin tappelemaan keskenään.
Sota tulee meillekin vuoden-parin sisään ja olen siihen valmis. Tarkoituksena on hankkia aseenkantolupa ja ase, sekä jo hyvissä ajoin ja osallistua maanpuolustuskurssille. USA yrittää varmasti myös Kanadan ja Grönlannin ryöstämistä.
Itse olen tällä hetkellä eniten vihainen USA:n kansalle, ilman heitä maailmansotaa ei tulisi. Vihaan heitä eniten juuri siksi, että he itse tunnustavat tosiasiat, mutta eivät puutu tähän kehityskulkuun. Heidän on turha keksiä tekosyitä puuttumattomuudelle ja puhumattomuudelle. He elävät sentään (ainakin vielä) demokratiassa ilman uhkaa joutua vankileirille vääristä mielipiteistä. Trumpin pysäyttämiseen on olemassa laillisetkin konstit.
Sellainen maa, minkälaiset johtajat. USA on ihan samanlainen vaarallinen, vihamielinen korrputoitunut banaanivaltio kuin Venäjä. Kenties vaarallisin valtio tällä hetkellä. Tämä viha on aivan sietämätöntä, että se on aiheuttanut mulle jo kehoon kipuja. Tarttisin ehkä terapiaa, mutta olen vaan niin oikeudenmukainen.
Ei se Putin kuitenkaan niin hullu ole että Suomeen hyökkäisi. Tai edes Nato-maahan. Millä kalustolla tai sotilailla? Jos edes Ukrainassa eivät selvästi pärjää niin miten ihmeessä Nato-maata vastaan? Sitä vain ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuule reaktioista. Jos se on samanlaista itkupotkuraivaria kuin oli reagointi vähäisiin koronarajoituksiin ja maskisuosituksiin, ei kannata elvistellä.
Minä luotan, että kun tosipaikka tulee, ihmiset kyllä sopeutuvat.
Jos eivät, niin ainakin minä näytän niille mollaaville aikuisille! 😆
Vierailija kirjoitti:
Ei se Putin kuitenkaan niin hullu ole että Suomeen hyökkäisi. Tai edes Nato-maahan. Millä kalustolla tai sotilailla? Jos edes Ukrainassa eivät selvästi pärjää niin miten ihmeessä Nato-maata vastaan? Sitä vain ihmettelen.
Putin ei tottele edes voimaa. Eikä luultavasti myöskään Trump.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut mitään pelkoa. Asutaan vielä tässä itärajalla noin 20 km Venäjästä. Turha sitä pelätä ja huolehtia. Aina on joku uhka maailmassa meneillään, vasta oli korona. Ei Suomeen sota tule, älkäämme me aikuiset provosoida asiaa ja puhuta siitä kuin se jo olisi. Teoriassa kaikki mahdollista, mutta turha antaa kaikille teoreettisille uhkille valtaa!
Seuraako yhtään maailman tapahtumia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraako yhtään maailman tapahtumia?
Kyllä vaan. Mikä nyt on mennyt ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luotan, että kun tosipaikka tulee, ihmiset kyllä sopeutuvat.
Jos eivät, niin ainakin minä näytän niille mollaaville aikuisille! 😆
Koronapandemia oli tosipaikka. Voi sitä valitusta ja itkun tuherrusta, kun piti olla omassa turvallisessa kodissa oman perheen kanssa. Tuolla mentaliteetillako tämä kansa pärjäisi ohjusiskujen keskellä?
Minä olen niin kotiini ja kotiseutuuni kiintynyt, että kyllä huolettaa, jos joutuu pakkomuuttamaan ilman omaa valintaa. Ymmärrän karjalaisen evakkosukupolven surun, jota kantoivat elämänsä loppuun asti menetettyään kotiseutunsa.
Monissa yhteyksissä on jo väläytelty WW3:n alkamista. Se taas ei pelota minua ollenkaan. Siinä kuolevat sadat miljoonat välittömästi ja loputkin viiveellä syöpiin. Valitsen mieluummin kuulua tuohon 1. sakkiin. Jälkimmäinen sakki joutuu vielä sairastuneenakin hoitelemaan hautaan tuon massiivisen määrän kuolleita. Se on tehtävä jo yleisen hygienian vuoksi.
Haluan päästä tukemaan rintamamiehiä 🤗