Mitä teille tulee ensimmäisenä mieleen adjektiivista "hyvä työ" tai "hyvä ammatti"?
Tarkoitetaanko sillä pelkästään lääkäreitä, juristeja, johtajia jne. vai voiko myös ihan tavallinen, ammattikoulupohjainen ammatti olla hyvä ammatti?
Kommentit (28)
Työ, josta tekijä nauttii ja jonka kokee merkitykselliseksi. Lisäksi palkka on runsas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle siitä tulee mieleen ensimmäisenä siisti sisätyö ja kohtuullinen palkka.
Itse taas ajattelen, että esim. sähkö- tai putkimies voi olla oikein hyvä ammatti sellaiselle, jolla on kädentaitoja eikä viihdy toimistossa tai tietokoneen äärellä.
Kyseisten ammattien työolot ovat niin huonoja, ettei niiden töitä kukaan tekisikään ilman kunnollista korvausta. Kyllä korkeakoulualoillakin on mahdollista valita ns. liikkuva työ, ei korkea koulutus tarkoita automaattisesti toimistossa tietokoneen äärellä istumista.
"hyvä työ" tarkoittaa mulle työtä jossa palkka on kohtuullinen työn vaativuuteen nähden ja työolot ovat kaikinpuolin kunnossa.
Esimerkiksi veljelläni on hyvä työ ammattikoulutaustalla: Hän työskentelee pienessä firmassa, saa elämiseen riittävää palkkaa (ei yllä ihan keskituloiseksi mutta elää aika mukavaa, normaalia elämää ja saa rahaa säästöön ilman tolkutonta pihistelyä). Työkaverit ja pomot muodostavat todella lämminhenkisen piirin ja työ joustaa tarvittaessa elämäntilanteen mukaan. En ole koskaan kuullut hänen puhuvan muuta kuin positiivista työstään.
Sitten taas eräs ystäväni on dippa-inssi ja saa suurta palkkaa mutta vihaa työtään. Hänelle kasataan kohtuuttomia työmääriä ja vaatimukset ovat välillä täysin epärealistisia. Ilmapiiri on huono ja hän on ollut monta kertaa saikulla täyden uupumuksen ja romahtamisen vuoksi. Etsii koko ajan uutta työtä mutta kokee, että palkasta joustaminen alaspäin johtaisi taloudelliseen ahdinkoon koska tuli matalien korkojen aikana otettua liian suuri asuntolaina. Samalla taustalla häälyy koko ajan pelko työn menettämisestä, alalla on todella usein YT-neuvotteluja ja yhdessä hetkessä saatat olla korvaamaton ja toisessa hetkessä yhtäkkiä ylimääräinen jolle ei ole mitään tarvetta. Jatkuva tarve turvata omaa selustaa on johtanut siihen, että töissä puukotetaan työkavereita selkään ja yritetään korostaa omaa onnistumista toisten epäonnistumisien aiheuttamisella. Tämä EI ole hyvä työ, vaikka palkkasumma kuulostaa muikealta ja titteli on hienon kuuloinen.
Koulutustasosta riippumatta sellainen työ, jota tykkää tehdä. On kapeakatseista ajatella vain tietyn tason ammattien olevan hyviä.
Ihan ensimmäisen tulee mieleen, että "hyvä työ" ei ole adjektiivi. Ja sitten tulee suru siitä, että peruskoulusta saa päättötodistuksen noin hatarilla tiedoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisen tulee mieleen, että "hyvä työ" ei ole adjektiivi. Ja sitten tulee suru siitä, että peruskoulusta saa päättötodistuksen noin hatarilla tiedoilla.
Tiedän kyllä. En vain huomannut laittaa.
ap
Itse taas ajattelen, että esim. sähkö- tai putkimies voi olla oikein hyvä ammatti sellaiselle, jolla on kädentaitoja eikä viihdy toimistossa tai tietokoneen äärellä.