Tutkimus: Kannabiksen laillistaminen räjäytti skitsofreniatapaukset!
Runsaaseen kannabiksen käyttöön liittyvät skitsofreniat ovat yleistyneet merkittävästi kannabiksen käytön laillistamisen jälkeen, kanadalaistutkimus osoittaa.
Tulosten perusteella runsaaseen kannabiksen käyttöön liittyvien tapausten osuus skitsofrenioista lähes kolminkertaistui kannabiksen laillistamisen jälkeen. Ennen laillistamista 3,7 prosenttia skitsofrenioista liittyi kannabiksen ongelmakäyttöön, laillistamisen jälkeen niiden osuus oli 10,3 prosenttia.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011049538.html
Lievä 178,38 % kasvu skitsofreniapotilaissa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää voida luottaa tieteeseen.
Siinä tapauksessa kannabiksen voi laillistaa. Kun alkoholin haitallisuuspisteet on 23 ja kannabiksen 8 niin ei ole mitään syytä kannabiksen laittomuudelle.
Kaikki haitallinen pitäisi kieltää, kuten rööki ja alkoholi, mutta eihän sitä tehdä verotulojen takia ja lisäksi kun päättäjät on niin vit..n tyhm..ä etteivät osaa laske mitä ne haitat tulee maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa kannabiksen voi laillistaa. Kun alkoholin haitallisuuspisteet on 23 ja kannabiksen 8 niin ei ole mitään syytä kannabiksen laittomuudelle.
Ei ole mitään syytä minkään huumeen laillisuudelle.
Kannabis ei koukuta fyysisesti. Siihen ei ole kuollut yhtään käyttäjää. Mikä siitä tarkkaan ottaen tekee huumeen?
Laittomuus. Huume = laiton päihde.
Laittomuus tosiaan on kannabiksen suurin haitallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis skitsofrenia diagnoosit eivät lisääntyneet ollenkaan, vaan kannabiksen käyttäjien osuus vasta diagnosoiduissa skitsofreenikoissa lisääntyi 6,6 prosenttiyksikköä.
Vähän kuin laskisi ajokortin ikärajaa vuodella ja sitten ihmettelisi että miten on 17-vuotiaiden aiheuttamia autokolareita niin paljon enemmän kun ennen ei ollut oikein yhtään.
Tuossa tutkimuksessa on lisäksi havaittavissa, että se tapausten määrä on kääntynyt laskuun. Laillistamisen yhteydessä tulee tietenkin tälläinen nousu, kun joukku skitsofrenialle altttiita alkaa polttamaan kannabista. Jos lukee tutkimuustulokset, niin huomaa piikin olevan jo ohi. kannabiksen osuus skitsofreniatapauksissa on jo kääntynyt laskuun, kun se riskiryhmä on jo sairastunut skitsofreniaan, eikä käyttäjistä niin suurella osuudella enää ole alttiutta skitsofrenialle.
Aivan samalla tavalla tapahtui kun lääkekannabis vapautettiin Kanadassa, ja käyttö lisääntyi Kanadassa.
Suurin osa ihmisistä ei saa kannabiksesta mielisairauksia mitenkään.
Se toimii laukaisevana tekijänä ainoastaan niille n.3,5% ihmisistä joilla on ne perinnöllisenä.
Tämä oleellinen fakta jätetään monesti tässä keskustelussa tahallaan mainitsematta, sekä se että alkoholi laukaisee myös näitä psykooseja ja huomattavasti enemmän yhteiskunnassamme.
"Kun tarkkailujaksolla havaittiin 125 kannabispsykoosia, oli alkoholipsykooseja 16000. Luvuissa puhutaan psykooseista, jotka on diagnosoitu vain päihteen aiheuttamiksi."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ylilaakari-kannabis-ei-korvaa-alkoh…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttö kasvoi skitsofreenikkojen joukossa niin kannabiksen vastustaja selittää kannabiksen aiheuttavan skitsofreniaa. Oikeasti skitsofrenia ei ole yleistynyt yhtään sinä aikana kun kannabiksen käyttö on kasvanut.
A total of 91106 individuals (0.7%) developed schizophrenia (80523 of 13470031 [0.6%] in the general population without CUD vs 10583 of 118650 [8.9%] with CUD).
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2829840
Streiteistä kansalaisista skitsofreniaan sairastui 0,6%, pössyttelijöistä 8,9%. Eli pössyttelijällä on 1383,33 % suurempi riski sairastua skitsofreniaan.
Tiedetään myös ettei se laukaisee skitsofreniaa tai psykoosia ihmisille joilla ei ole siihen taipumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi esim kieltolain aikana Suomessa alkoholinkulutus kasvoi moninkertaiseksi. Voi kysyä onko mitään järkeä kieltää mitään huumeita. Sitäpaitsi lääkekannabis on Suomessa ollut laillista jo pitkään, täällä ei vaan ole yhtä lepsuja lääkäreitä kun Kanadassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi esim kieltolain aikana Suomessa alkoholinkulutus kasvoi moninkertaiseksi. Voi kysyä onko mitään järkeä kieltää mitään huumeita. Sitäpaitsi lääkekannabis on Suomessa ollut laillista jo pitkään, täällä ei vaan ole yhtä lepsuja lääkäreitä kun Kanadassa.
Taannoisen oikeuden päätöksen mukaan Suomessa voisi kasvattaa omat kannabiksensa jos olisi resepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lääkekannabis on teoriassa laillista. Sitä ei vain kirjoiteta kuin viimeisenä vaihtoehtona kun kaikki muu on ensin kokeiltu. Lääkekannabista voi suomessa saada vain kipuihin ja ms tautiin. Stressi, ahdistus ja unettomuus ovat vaivoja joihin kannabis auttaisi mutta niihin vaivoihin sitä ei saa.
Paska artikkeli! Sama kun väittäisi että hermesetas aiheuttaa liikalihavuutta, koska 95 % hermesetaksen käyttäjistä on ylipainoisia!
Kannabis on portti kaikenlaisiin ongelmiin, koska "ei siitä tule mitään ja voi polttaa vaikak tuhat sätkää päivässä". Siihen joo koukkuun ja toleranssi kasvaa. Ja sitten alkaa ne ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Paska artikkeli! Sama kun väittäisi että hermesetas aiheuttaa liikalihavuutta, koska 95 % hermesetaksen käyttäjistä on ylipainoisia!
Samoin raajan katkeaminen aiheuttaa opioidien käyttöä.
Mikä tahansa aine on liian suurina määrinä haitallista ihmiselle. Minä en kätä kannabista, koska se toimii minulla samantien unilääkkeenä. En todellakaan tule pilveen tai känniin siitä. Juon edelleen mieluummin alkoholia kuin sammun samantien.
Jos teillä on suvussa skitsofreniaa, niin älkää kannabikseen koskeko. Ei se ilman taipumusta sieltä tule, mutta kannabis voi laukaista sen. Mulla on suvussa skitsofreniaa ja kolme joilla puhkesi kannabiksesta. Itse olen saanu poltellessa outoja oloja, joten oon jättänyt koko aineen. Ehkä jos ois joku tasapainoinen lajike niin uskaltaisin kokeilla, tykkään siis vaikutuksesta... Mutta en halua tulla hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis ei koukuta fyysisesti. Siihen ei ole kuollut yhtään käyttäjää. Mikä siitä tarkkaan ottaen tekee huumeen?
Täällä entinen ketju-kannabispolttelija vastaa:
On paljon riippuvuuksia, jotka eivät ole fyysisiä, mutta psyykkisesti erittäin voimakkaita. Näitä ovat esimerkiksi seksiriippuvuus ja peliriippuvuus.
Minä poltin yli vuosikymmenen, lyhyitä taukoja lukuunottamatta, monia kertoja päivässä. Rahaa meni huomattavia määriä. Kun budi loppui, raavin ja pensselillä kävin kaikki purnukat läpi, josko vielä jotain tupakan päälle irtoaisi. Saatoin lähteä kauaskin lisää hakemaan säällä, kuin säällä ja vaikka aamuyöllä.
Perspektiiviä antanee se, että olen myös kokeillut muita, ns. "kovempia päihteitä", mutta niihin en ole samanlaista pakonomaista toistuvaa käyttämisen halua kehittänyt.
Ennen poltin varmaan pari sataa grammaa vuodessa, tai jotain. Nyt poltan ehkä 5g vuodessa. Aloin tykätä itsestäni, niin en tarvitse samaan tapaan eskapismia, mitä tuo minulle toi. Saan enemmän nautintoa ihan "normaaleista" asioista, kuten luontokävelyistä ja puutöistä. Aika hullua, mutta myös huumorintajuni on parempi. Ekoja selkeitä eroja raittiimman elämän alettuani oli se, että minua naurattaa helpommin. Vähemmällä saa hupia! Rahaakin oli myös muihin juttuihin.
Ai juu ja minä kyllä myös sain aikoinani psykoosin. Mahdollista on, että sen aiheutti tuo polttelu. Kukaan ei tiedä. Vastaukseni nyt keskittyi enemmän tuohon väitteeseen riippuvuutta koskien.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on suvussa skitsofreniaa, niin älkää kannabikseen koskeko. Ei se ilman taipumusta sieltä tule, mutta kannabis voi laukaista sen. Mulla on suvussa skitsofreniaa ja kolme joilla puhkesi kannabiksesta. Itse olen saanu poltellessa outoja oloja, joten oon jättänyt koko aineen. Ehkä jos ois joku tasapainoinen lajike niin uskaltaisin kokeilla, tykkään siis vaikutuksesta... Mutta en halua tulla hulluksi.
Useimmat kannabiksen käyttäjät kertovat etteivät ole ikinä nähneet edes yhtä kannabispsykoosia niin meidän pitäisi uskoa että sinä olet nähnyt niitä kolme. Ei nyt mene läpi tuo sinun juttusi.
Vierailija kirjoitti:
Insuliinin käyttö aiheuttaa sokeritautia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat kannabiksen käyttäjät kertovat etteivät ole ikinä nähneet edes yhtä kannabispsykoosia niin meidän pitäisi uskoa että sinä olet nähnyt niitä kolme. Ei nyt mene läpi tuo sinun juttusi.
No näin nyt on käynyt. Eikä näistä kuin yksi ole ollut psykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin nyt on käynyt. Eikä näistä kuin yksi ole ollut psykoosissa.
Ja jos sulla on skitsofreniaan taipuvaisuutta ja silti polttelet, niin anna toki mennä vaan, saahan täällä elämänsä pilata vaikka millä tavoin.
Miksi päihteet olisivat terveellisiä? Ihmisen elimistö on kehittynyt toimimaan mahdollisimman hyvin. Kaikki päihteet jollakin tavalla sotkevat elimistön luontaista toimintaa, joka ei ole terveellistä. En sitä kiellä että moni saa siitä hyvän olon tunteita. Mutta ei elämän ole tarkoitus olla sitä että huumeita vetämällä hakee sitä hyvää oloa mikä kuuluisi hankkia terveellisillä tavoilla.
Tämä.