Voiko niin käydä, että ei saa mitään tukea Kelasta, vaikka on työtön?
Kiinnostaisi tietää, nimittäin Kela on uhannut toimeentulotuen leikkaamisella, jos en päätä opintoja. Kerkesin vuoden opiskelemaan tällä perustoimeentulotuella. Kokemuksia, kiitos!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää aloittajaa syyttäkö siitä, että järjestelmä on huono. Ei tueta opiskelua, mutta vihataan työttömyyttä.
Kyllä mä aloittajaakin syytän siitä, että kuvitteli voivansa lusmuilla tt-tuella. Idioottikin tietää, että se on viimesijainen etuus, ei mikään opintotuki.
Opiskelu ei ole lusmuilua.
Kyllä se aika monelle on juurikin sitä :D Roikutaan koululla kirjoilla ilman aikomustakaan valmistua. Tai opiskellaan aina vain uusia tutkintoja ilman aikomustakaan mennä töihin. Ja sitten vielä ihmetellään, kun yhteiskunta ei rajattomasti maksa näitä opintoja, vaan opintotukikuukausien loputtua pitäisi vähän niin kuin omilla rahoilla opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää aloittajaa syyttäkö siitä, että järjestelmä on huono. Ei tueta opiskelua, mutta vihataan työttömyyttä.
Kyllä mä aloittajaakin syytän siitä, että kuvitteli voivansa lusmuilla tt-tuella. Idioottikin tietää, että se on viimesijainen etuus, ei mikään opintotuki.
Kyllä se aika monelle on juurikin sitä :D Roikutaan koululla kirjoilla ilman aikomustakaan valmistua. Tai opiskellaan aina vain uusia tutkintoja ilman aikomustakaan mennä töihin. Ja sitten vielä ihmetellään, kun yhteiskunta ei rajattomasti maksa näitä opintoja, vaan opintotukikuukausien loputtua pitäisi vähän niin kuin omilla rahoilla opiskella.
Mitä Sinä olet opiskellut? :)
Minä olen yh ja jouduin juuri lopettamaan.. opinnot kesken kun tukea olisi leikattu. Emme pysty elämään 9 v kanssa 300 e kk työvuorot sellaisia että lapsi joutuisi olemaan yksin kotona 21 asti iltaisin. Lopetin sh opinnot. En ole oikeutettu opintotukeen aikaisempien opintojen takia, olen käyttänyt ne kuukaudet jo 10 v sitten. Siksi en saanut lainaakaan.
No olen taas työtön.
Kannattaa tutustua esim lakiin jossa mainitaan että kyllä voivat olla maksamatta, toimeentulotuki ei ole kansalaispalkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Sin
Yhden tutkinnon, joka työllisti jo ennen kuin ehdin valmistua. Päivääkään en ole ollut työtön.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yh ja jouduin juuri lopettamaan.. opinnot kesken kun tukea olisi leikattu. Emme pysty elämään 9 v kanssa 300 e kk työvuorot sellaisia että lapsi joutuisi olemaan yksin kotona 21 asti iltaisin. Lopetin sh opinnot. En ole oikeutettu opintotukeen aikaisempien opintojen takia, olen käyttänyt ne kuukaudet jo 10 v sitten. Siksi en saanut lainaakaan.
No olen taas työtön.
Ei ihmekään, että harmittaa. Voimia ja valoa kuitenkin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
No olen taas työtön.
Miksi 9v ei voisi olla klo 21 asti yksin kotona? Aika monella vuorotyötö tekevälläkin on. Meinasitko muuten, että sh-työt ovat vain päivätyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mun ongelma, jos et usko. Sain opiskelupaikan eli sain tiedon, että minut on valittu kyseiseen tutkinto-ohjelmaan. Selvitin, että olisiko työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu mahdollista. Eli ohjeiden mukaan lähetin hakemuksen ennen paikan vastaanottamista.
Ap
No miksi sä sitten otit paikan vastaan, vaikka tiesti, ettet saa opiskella työttömyysetuudella?
Myönnän tyhmyyteni tässä kohtaa. Luulin nimittäin, että voin opiskella perustoimeentulotuella ainakin pari vuotta. Toki olin valmistautunut myös töihin, mutta töiden ja opintojen sovittaminen olikin yllättävän vaikeaa.
Ap
Nyt haet sitten opintotukea. Se on pankkilainaa markkinakorolla ja valtion takaus lainalle.
Mitä hourailet? Opintotuki ei todellakaan ole mikään laina. Opintotuki on eri asia kuin opintolaina.
Ap: Jos sinulla kerran on luottotiedot kunnossa, miksi et ole hakenut opintolainaa? Sen hakeminenhan on ehtona sille, että mahdollisesti saisit opiskella tutkintosi loppuun tt-tuella. Tt-tuella opiskelu edellyttää sitä, että kaikki ensisijaiset tuet on haettu. Ensisijaisia tukia ovat tässä tapauksessa opintotuki, opintolaina, asumistuki ja työttömyyskorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät eivät saa tukia ennen kuin poistavat yrityksensä rekisteristä ja kuolettavat sen täysin.
Kyllä ns. sivutoiminen yrittäjä voi saada tukea. Sivutoimisuus tarkoittaa että pystyy yritystoiminnan lisäksi tekemään kokopäiväistä palkkatyötä. Työllisyyspalvelut ratkaisevat tuon sivutoimisuuden.
Kiitos kaikille keskustelusta. Itse en jaksa olla enää aktiivisesti mukana. Turhauttaa kun ette lue aiempia kommenttejani. Opintolaina on jo käytetty. Mukavaa kevättä kaikille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi. Pääomatulot estää työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen saannin. Vastineeksi olen sopinut, ettei työnhakuvelvoite koske minua, koska karenssiakaan ei voi saada. Olen siis työtön työnhakija, mutta elän ilman yhteiskunnan tukia.
Miksi sitten olet Te-keskuksessa kirjoilla? Saatko sieltä jotain palvelua, vaikket rahallista saa vai...?
Jos ei ole omaisuuden vuoksi oikeutta asumistukeen eikä toimeentulotukeen, ja sitten irtisanoutuu töistä eikä ole ammatillista koulutusta, niin silloin ei saa ensimmäisten viiden kuukauden aikana mitään tukia.
Valitettavasti niin voi käydä. Saan ansiosidonnaista 579 e, en asumis- tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
No olen taas työtön.
Työllisyyspalvelussa on myös työllisyyskoulutuksia jonka aikana saat työttömyysetuutta. Tutki oman paikkakuntasi työvoimakoulutustarjontaa jos sieltä löytyy sopiva sh-koulutus. Kysy työllisyyspalvelusta myös muita koulutusvaihtoehtoja jonka ajalta saat työttömyysturvan jonka turvin pystyt suorittamaan opinnot loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua esim lakiin jossa mainitaan että kyllä voivat olla maksamatta, toimeentulotuki ei ole kansalaispalkka
Voi herran jestas sentään. Siis parempi olla työtön kuin opiskella ammatti jossa varmasti töitä tarjolla 🧐
ap:lle tiedoksi että kannattais olla yhteydessä työllisyyspalveluun asian tiimoilta jos sieltä löytyisi joku parempi koulutusvaihtoehto tutkinnon saamiseksi esim. työllisyyspalveluiden omia työllisyyskoulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Pääomatulot estää työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen saannin. Vastineeksi olen sopinut, ettei työnhakuvelvoite koske minua, koska karenssiakaan ei voi saada. Olen siis työtön työnhakija, mutta elän ilman yhteiskunnan tukia.
Miksi olet sopinut? Tarkoitan, että kun et hae tukia, ei viranomaisten tarvitse tietää mitään tilanteestasi.
Tuollaista vapautta kyllä odotan jossain vaiheessa. Säästöillä elämään joksikin aikaa.
Aah vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaisuuden vuoksi oikeutta asumistukeen eikä toimeentulotukeen, ja sitten irtisanoutuu töistä eikä ole ammatillista koulutusta, niin silloin ei saa ensimmäisten viiden kuukauden aikana mitään tukia.
Entä jos on koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Heillä on täysi oikeus leikata tukeasi, koska olet ottanut tt-tukea vastaan vilpillisin perustein. Sehän ei ole opintotuki. Eli nyt sinulla on kaksi vaihtoehtoa: Joko jatkat opintoja sillä ja elät sillä leikatulla tuella tai lopetat opinnot ja elät täydellä tuella. Päätös on vain ja ainoastaan sinun.
Tämä on kohta, jossa kansalaistottelemattomuus on kategorinen imperatiivi.
Jos ottaa työt milloin vain vastaan, siis opinnot ovat vain työllistymisen odottamisen ajan aktiviteetti (tai opintoja jatkaa joka tapauksessa työllistyttyään) työllistymisen ollessa prioriteetti, järkevä ihminen tasan tarkkaa kehittää (työelämä)taitojaan.
On umpihullua estää ihmistä kehittämästä itseään ja tätä yhteiskunta tekee vain päästäkseen leikkaan maksettavia tukia. Tasan oman (yhteiskunnan) oksan sahaamista.
Jopa tämä hallitus on puhunut tämän lopettamisesta.
Itse pääsin tekemään kyberturvallisuuden peruskurssin turvallisesti irtisanomisajan palkalla, muuten en olisi saanut, en olisi riskeerannut raipan pelossa. Umpityhmää. Toistan. Umpityhmää.
Koska hän ei ole kertonut KELAlle olevansa kokoaikainen opiskelija. Hänelle voi tulla myös syyte petoksesta tai takaisinperintä.