Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko niin käydä, että ei saa mitään tukea Kelasta, vaikka on työtön?

Vierailija
21.02.2025 |

Kiinnostaisi tietää, nimittäin Kela on uhannut toimeentulotuen leikkaamisella, jos en päätä opintoja. Kerkesin vuoden opiskelemaan tällä perustoimeentulotuella. Kokemuksia, kiitos!

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi. Jos olet työtön ja sinulla on miljoonaomaisuus, et edes tarvitse tukia. 

minulla oli joskus opintojen loppuessa 28v vanha autonromu. sossu totesi, että auto on omaisuutta ja en saa sossusta mitään, koska minulla on se auto. samaan aikaan sieltä sossusta lähti tyytyväisenä mustilaisporukka uudella mersullaan. ne kyllä saivat tukia.

Nyt ei eletä tuota aikaa. Sosiaalituet on jo vuosikausia maksanut Kela. 

Vierailija
22/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksinäinen lapseton suomalainen valkoinen mies, joka asuu omistusasunnossa ei saa mitään tukia

Kyllä hän peruspäivärahan saa, mikäli on työtön. Peruspäivärahan saamiseen ei asumismuoto tai perhestatus vaikuta. 

Saa jos hakee töitä. Ja saa sitä max. 400 päivää. Sen jälkeen ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun kirjoitin sekavasti aiemmin. Tässä hieman enemmän tietoa.

1. Opintotuki ja -laina ovat loppuneet, koska käytin ne aiempaan tutkintoon, joka ei työllistä minua, joten päätin lähteä opiskelemaan uudelleen. 

2. Hain heti opiskelupaikan saatuani työttömyysturvaa ja selitin tilanteeni sekä perustelin, että tulevat opinnot tähtäisivät työllistymiseen ja ovat työllistävältä alalta. Tuli hylky eli ilmoitus, että en saa peruspäivärahaa, mikäli olen opiskelija.

3. Olen joutunut muuttamaan paikkakunnalta, keskeyttämään opinnot ja tekemään kokoaikatöitä, mutta säästöjä ei ole silti kertynyt. 

4. Opiskelupaikan irtisanominen tuntuu pahalta. Olen suorittanut opintoja aika paljon ja tein vuosia töitä pelkästään paikan saamisen.

Ap

Vierailija
24/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksinäinen lapseton suomalainen valkoinen mies, joka asuu omistusasunnossa ei saa mitään tukia

Kyllä hän peruspäivärahan saa, mikäli on työtön. Peruspäivärahan saamiseen ei asumismuoto tai perhestatus vaikuta. 

Saa jos hakee töitä. Ja saa sitä max. 400 päivää. Sen jälkeen ei.

Väärin. Peruspäivärahalle ei ole aikarajaa. Sitä saa vaikka 10 vuotta, jos on tarvetta. Sulla menee nyt sekaisin ansiosidonnainen ja peruspäiväraha. Ensinmainittuun on aikaraja, jälkimmäiseen ei. Ja mitä työnhakuun tulee: se aktiivimallin työnhakuvelvoite on lähinnä nimellinen. Ei se velvoita muuhun kuin sanomaan työkkäriin, että joojoohainhain. 

Vierailija
25/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole hakenut opintoetuuksia, joihin kuuluu myös opintolaina?

En saa opintolainaa kun ei ole luottotietoja, hain kaikista pankeista

En kirjoittanut tätä kommenttia. Jollain on näköjään hauskaa. 

Ap

Vierailija
26/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut aikuiskoulutus tukea, mistään mitään.  Oli kyllä maksuton soluasunto ja ruoka, mutta ei mitään päivärahoja seitsemän kuukauden aikana, kun ei kela mummon mukaan edistänyt työllistymistä.  Jossa kyllä oli väärässä.

Vierailija
27/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Opintotuki ja -laina ovat loppuneet, koska käytin ne aiempaan tutkintoon, joka ei työllistä minua, joten päätin lähteä opiskelemaan uudelleen. 

2. Hain heti opiskelupaikan saatuani työttömyysturvaa ja selitin tilanteeni sekä perustelin, että tulevat opinnot tähtäisivät työllistymiseen ja ovat työllistävältä alalta. Tuli hylky eli ilmoitus, että en saa peruspäivärahaa, mikäli olen opiskelija.

3. Olen joutunut muuttamaan paikkakunnalta, keskeyttämään opinnot ja tekemään kokoaikatöitä, mutta säästöjä ei ole silti kertynyt. 

4. Opiskelupaikan irtisanominen tuntuu pahalta. Olen suorittanut opintoja aika paljon ja tein vuosia töitä pelkästään paikan saamisen.

Ap

Eli olet ihan itse hölmöillyt. Nyt joudut valitettavasti maksamaan seuraukset siitä, ettet kysynyt ensin suostumusta omaehtoiseen opiskeluun ennen kuin lähdit opiskelemaan. Vaihtoehtosi ovat joko keskeyttää opinnot tai tehdä ne loppuun leikatun tt-tuen turvin. Voit toki myös yrittää perustella Kelalle, miksi olisi kohtuutonta, että tt-tukeasi leikataan. Sillä et välttämättä estä leikkaamista, mutta ainakin olet yrittänyt. 

Vierailija
28/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi jäädä ilman mitään tukia. Itse elin 4 kk ilman rahaa, kiitos tämän sekopäisen valtion linjausten ja väliaikaisen pykälän 48a. Koska en ottanut koronarokotteita, loppui työt. Ja koska kelan ja muiden instanssien mielestä olin itse aiheuttanut työttömyyteni, minä ja lapseni joudetaan vaikka kuolla pois. No, ei kuoltu. Ja paremmin menee nyt kuin koskaan. Eikä ole rokotehaittoja.  Odotan innolla sitä päivää kun tämän kuspäisen valtion toimet käsitellään jossain tuomioistuimessa. Perustoimeentuloon on oikeutettu jokainen, paitsi koronarokottamaton hoitaja ja sen lapsi.

Vierailija
29/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi jäädä ilman mitään tukia. Itse elin 4 kk ilman rahaa, kiitos tämän sekopäisen valtion linjausten ja väliaikaisen pykälän 48a. Koska en ottanut koronarokotteita, loppui työt. Ja koska kelan ja muiden instanssien mielestä olin itse aiheuttanut työttömyyteni, minä ja lapseni joudetaan vaikka kuolla pois. No, ei kuoltu. Ja paremmin menee nyt kuin koskaan. Eikä ole rokotehaittoja.  Odotan innolla sitä päivää kun tämän kuspäisen valtion toimet käsitellään jossain tuomioistuimessa. Perustoimeentuloon on oikeutettu jokainen, paitsi koronarokottamaton hoitaja ja sen lapsi.

Turhaan mouhoat, kun tuo ei ole totta. Sinulla on ollut omaisuutta tai tuloja, jotka ovat estäneet toimeentulotuen. Ei ne rokotteista kysy, kun sitä hakee. Ainoastaa tulot ja omaisuus vaikuttavat siihen, saako tt-tukea vai ei. 

Vierailija
30/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli olet ihan itse hölmöillyt. Nyt joudut valitett

Siis hain omaehtoista tukea. Hain sitä ennen kuin olin ottanut opiskelupaikan vastaan. En saanut.

Ap

Vierailija
31/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Peruspäivärahalle ei ole aikarajaa. Sitä saa vaikka 10 vuotta, jos on tarvetta. Sulla menee nyt sekaisin ansiosidonnainen ja peruspäiväraha. Ensinmainittuun on aikaraja, jälkimmäiseen ei. Ja mitä työnhakuun tulee: se aktiivimallin työnhakuvelvoite on lähinnä nimellinen. Ei se velvoita muuhun kuin sanomaan työkkäriin, että joojoohainhain. 

VÄÄRIN. Peruspäivärahassa on ihan sama aikaraja kuin ansiopäivärahassakin. 

Näiden maksupäivät kun täyttyy voi saada TYÖMARKKINATUKEA jossa aikarajaa ei ole 

Vierailija
32/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Pääomatulot estää työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen saannin. Vastineeksi olen sopinut, ettei työnhakuvelvoite koske minua, koska karenssiakaan ei voi saada. Olen siis työtön työnhakija, mutta elän ilman yhteiskunnan tukia.

Miksi sinun pitäisi sopia yhtään mitään, jos et yritä tukiakaan nostaa? Taidat olla aika yksinkertainen.

Vierailija
33/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sulla muuttuu nyt jutut lennossa. Kohdassa kaksi kirjoitit, että hait OPISKELUPAIKAN SAATUASI työttömyysturvaa. Se tarkoittaa juurikin sitä, että et ole kysynyt suostumusta opintoihin ENNEN kuin haet opiskelupaikkaa. Eli teit asiat väärässä järjestyksessä ja nyt maksat seurauksia. 

Vierailija
34/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hankala tilanne. Voitko pyytää apua vanhemmiltasi? Pari sataa euroa kuukaudessa auttaisi varmaan aika paljon. Kesällä yrität tehdä mahdollisimman paljon töitä. Onko uusi ala sellainen joka varmasti työllistää tulevaisuudessa?

Vierailija
35/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRIN. Peruspäivärahassa on ihan sama aikaraja kuin ansiopäivärahassakin. 

Näiden maksupäivät kun täyttyy voi saada TYÖMARKKINATUKEA jossa aikarajaa ei ole 

Älä raivoa. Asiat voi kertoa ihan asiallisestikin. Termit ovat näköjään taas vaihteeksi muuttuneet. Silloin kun itse olin työtön peruspäiväraha oli se, jonka sai kun ansiosidonnaisen päivät olivat tulleet täyteen. Olin väärässä ja pahoittelen, että se aiheutti sinussa noin suuria tunteita. 

Vierailija
36/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ap työkkärin tehtävä arvioida, mikä ala on työllistävä ja mikä ei. Ei siihen oma arvio riitä. 

Vierailija
37/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis hain omaehtoista tukea. Hain sitä ennen kuin olin ottanut opiskelupaikan vastaan. En saanut.

Ap

älä sitten kirjoita näin: 2. Hain heti opiskelupaikan saatuani työttömyysturvaa ja selitin tilanteeni sekä perustelin, että tulevat opinnot tähtäisivät työllistymiseen ja ovat työllistävältä alalta. Tuli hylky eli ilmoitus, että en saa peruspäivärahaa, mikäli olen opiskelija. 

(eri kommentoija)

Vierailija
38/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n jutut eivät ihan täsmää. Väitti ensin, että aiemmat opinnot eivät työllistä, mutta seuraavassa kohdassa kertoi tehneensä jopa kokoaikaista työtä toisella paikkakunnalla. Haisee joko provolta tai petokselta tukien suhteen. 

Vierailija
39/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Pääomatulot estää työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen saannin. Vastineeksi olen sopinut, ettei työnhakuvelvoite koske minua, koska karenssiakaan ei voi saada. Olen siis työtön työnhakija, mutta elän ilman yhteiskunnan tukia.

Miksi olet sopinut? Tarkoitan, että kun et hae tukia, ei viranomaisten tarvitse tietää mitään tilanteestasi.

Vierailija
40/80 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mun ongelma, jos et usko. Sain opiskelupaikan eli sain tiedon, että minut on valittu kyseiseen tutkinto-ohjelmaan. Selvitin, että olisiko työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu mahdollista. Eli ohjeiden mukaan lähetin hakemuksen ennen paikan vastaanottamista. 

Ap