Onko soveliasta antaa lahja hoitajalle/hierojalle/lääkärille?
Kuten otsikossa, niin onko soveliasta antaa lahja esimerkiksi hoitajalle, hierojalle, lääkärille tai vastaavalle? Olen saanut niin paljon apua vaivoihin, että haluaisin jollain tavalla kiittää muutenkin kuin sanallisin kiitoksin, vai onko pienen lahjan antaminen jollain tavalla "creepyä". Itse ajattelin lähinnä jotain hyvää kahvia tai muuta sellaista neutraalia pientä lahjaa, josta vastaanottaja näkee mitä se on ja onko lahja käpälöimätön. Koitin googlata, mutta jossain sanottiin, että lahjojen vastaanottaminen on jopa kiellettyä? Mitä ajattelee esim. sairaanhoitaja tai hieroja, jos "potilas" tuo vastaanotolle jotain pientä materiaalista kiitosta?
Kommentit (25)
Itse soitin jälkeenpäin eräälle lääkärille ja kiitin siitä, että hän suostui antamaan minulle lähetteen röntgeniin, vaikkei kolme edellistä lääkäriä ollut vaan olivat luulleet minun kuvittelevan kipuni. Röntgenissä löytyi kasvain, joka saatiin leikattua pois suurimmaksi osaksi. Nyt käyn muutaman vuoden välein seurannassa, ettei se kasvaimen jämä ole lähtenyt kasvuun tai aiheuttanut etäpesäkkeitä. Tämä kyseinen lääkäri oli sijainen eikä siis liittynyt hoitooni millään muulla tavoin kuin kirjoittamalla lähetteen, eikä hänen tietoonsa koskaan tullut, oliko kuvasta löytynyt mitään. Hän oli hyvin häkeltynyt soitostani, ei ollut varmaan hänkään oikeasti uskonut kipuihini mutta oli ajatellut, että saan luulotautini tukahdutettua, kun ei kuvasta kumminkaan mitään löydy. Toivottavasti hän sen jälkeen(kin) lähti etsimään asiakkaidensa kipujen syitä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Saako julkisella töissä oleva edes ottaa vastaan mitään lahjoja? Luulin, että ollaan siellä tosi tarkkoja näiden suhteen, ettei tule epäilyksiä virkamiehen lahjonnasta.
Virallisesti ei saa. Käytännössä sitä voi olla vaikea valvoa. Parempi kuitenkin olla antamatta julkisella työskentelevälle, jottei hän joudu pulaan, jos pomo saakin tietää.
Itse olen saanut hoitajana pieniä lahjoja omaisilta, kun hoitosuhde on päättynyt. Olen saanut mm. kukkia, korun, asiakkaaseen liittyneen kirjan ja suklaata. Mukavia muistamisia.
Kyllä me välillä saadaan potilaalta kiitosta, en veisi mitään henkilökohtaista jollekin tietylle hoitajalle vaan esim suklaarasia tai keksipaketti kahvipöytään.
50 euroa on lahjan arvon raja.
Kun lapseni joutui teho-osastolle muutamaksi viikoksi, huomasin hoitajien työpisteessä paljon kiitoskortteja ja karkkirasioita. Sellaisen mekin sitten annoimme, kun koitti kotiinlähdön aika.