Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan lääkärin vakuuttumaan, että tarvitsen kohdunpoiston? Onko tällainen puhe lääkäriltä mielestäsi asiallista?

Vierailija
20.02.2025 |

Koeputkihedelmöitys epäonnistui vähän aikaa sitten ja lasta meille ei tule, endometrioosikivut roihahtivat liekkeihin hoitojen jälkeen. Nyt ne ovat niin pahat, että makaan vain kotona, en nuku, on itsetuhoisia ajatuksia. Pissaaminen tekee niin kipeää, että puristan kättä nyrkkiin. Bussilla en voi kulkea, koska tärinä on tuskaa. Kipukohtaukset on tasoltaan 10/10, päivittäin. Tunnen ison kasvaimen oikealla munasarjassa. 

Halusin keskustella lääkärin kanssa kohdunpoistosta, koska olen harkinnut sitä vuosia. Minulla on ollut vaikea endometrioosi 13-vuotiaasta ja diagnoosin sain 27-vuotiaana, vaikka olen käynyt joka vuosi monta kertaa lääkärissä. Leikattu on. Kymmeniä lääkkeitä on kokeiltu mukaan lukien kemialliset vaihdevuodet. Se on levinnyt vatsakalvolle, munasarjoihin, kohtuun, rakkoon, suolistoon & palleaan.

Kohdunpoisto antaisi toivoa siitä, että saan helpotusta kipuihin. Minulle on useampi lääkäri sanonut, että se on enää ainoa hoitokeino. Mutta tällä kertaa lääkäri hoki vain, että kohdunpoisto on kuulemma surullinen asia. Yritin selittää, että olen lapsitoive on ollut jo vuosia ja nyt on aika tehdä ratkaisuja. Että koen toivon raskaudesta rankempaan kuin tiedon siitä, että mahdollisuus on menetetty iäksi. Mutta ei hän kuunnellut. Haluan kuitenkin kuulemma lapsen ja mieli voi vaihtua sekä miehet voivat vaihtua. Ja tämä on kuulemma syy siihen, että toimenpiteestä ei nyt kannata keskustella sen enempää. Lopuksi hän ehdotti kierukkaa ja että yritän hoitoja 10 vuoden päästä uudelleen. Mielestäni melko loukkaavaa. 

Nyt harkitsen keskusteluyhteyden avaamista toiselle lääkärille, jolla on kenties erilainen suhtautuminen asiaan. Mutta kannattaako mainita, että minulla on ollut ajatuksia, että en halua elää? Haluan tehdä selväksi, että olen loppu. Mutta en halua, että minua pidetään sitten epävakaana ja kykenemättömänä tekemään päätöksiä. Varsinkin kun olen masentunut ja he näkevät sen tiedoistani.

Kiitos Sinulle, jos jaksoit lukea.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vapaus valita mistä sairaanhoitopiiristä haluaa hoitoa. Mulla olisi ollut HUS, kieltäytyivät yhdestä operaatiosta sellaisten argumenttien perusteella jossa ei ollut mitään todellisuuspohjaa. Vaihdoin TAYSiin, tehtiin se operaatio mikä pitikin ilman kitinöitä. Kaksi eri kirurgia on kyseenalaistanut Helsingin polin näkemystä asiasta.

Vierailija
2/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt hyvä ihminen takaisin jonkun niiden "usean lääkärin" vastaanotolle, jotka ovat jo sanoneet sinulle, että kohdunpoisto on ainoa vaihtoehto.

Äläkä lyö päätäsi seinään jonkun uuden lääkärin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda lääkäriä.

Jotkut ei pysty hoitamaan näitä asioita. Peilaavat omia ajatuksiaan potilaaseen ja tietävät kaiken potilaan puolesta, pystyvät jopa ennustamaan. Potilaan terveys ei olekaan kaikki kaikessa, vaan jonkun syntymättömän lapsen, jota ei ole koskaan ollut olemassakaan. Hulluja ämmiä.

Vierailija
4/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin ajateltuna, tuo kyseisen lääkärin suoltamaan potaska on sellaista mistä on ihan aiheellista tehdä valitus eteenpäin.

Vierailija
5/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kauhealta. Voisiko yksityinen gynekologi joka on tarpeeksi pätevä kertoa miten kivun saa pois. Huono tuskin kertoo. Onko vielä joku valmiste, hormoni tai lääke joka tasaa tilaa eli poistaa kivun. Kunnes se ongelma menee ohi? Litalgin poistettiin apteekeista. On pakko olla jotain.

Vierailija
6/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitusta vaan potaskaa puhuvista lääkäreistä. Menet sellainen lääkärin luo joka on jo kannattanut kohdun poista. Tai endoon eeikoistuneelle gynelle ja lyöt nyrkkiä pöytään. Älä anna periksi. Ei hoitoa voida evätä ja pitää sinua työkyvyttömyyden rajalla sen takia, että jotkut mahdolliset tulevaisuudessa elävät ajatuskummituslapset ovat olemassa pelkästään mielikuvituksessa. Ei mielikuvituslapsilla voi olla suurempaan oikeutta sinun kohtuusi kuin sinulla aikuisena ihmisenä oikeus elää tervettä elämää ilman sairautta, joka on hoidettavissa kohdun poistolla.

Itse sain ajan kohdun poistoon HUSilla helposti, kun 3v hoitojakson aikana ei tullut muutoksia parempaan. Tosin olen sinua vanhempi.

Vierailija
7/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muukin lekuri voi kirjoittaa reseptin jotain kivun poistoon ja kramppien tms. Jos gyneistä ei ole apua enää tai ole tasaavaa hormonivalmistetta. Gynet tietää hormonivalmisteista, ellei ole tupelo. Mutta kramppia (ja kipua) poistavaa valmistetta on hankala hakea Suomesta, jos on sellaisia oireita. Kipulääkkeitä löytyy. Lekurin pitää tietää mikä mekanismi se on tai onko tulehdusoire. Jos on tulehdusoire senkin voisi miettiä.

Vierailija
8/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella pitää olla oikeus poistattaa kohtunsa mistä hyvänsä syystä. Kuukautisten lopettaminen on hyvä syy. Saavathan transsukupuolisetkin poistattaa elimiään. 

Vierailija
9/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu itsetuhosta, jos se ei ole kynnyskysymys kohdun poiston kannalta, sillä kaikki kirjataan, ja jokaisella kirjaajalla on omat tapansa ja näkemyksensä kirjata. Vaadi hoitoa, se on enemmän sääntö kuin poikkeus 

T. Lähäri

Vierailija
10/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on levinnyt vatsakalvolle, munasarjoihin, kohtuun, rakkoon, suolistoon & palleaan."

Millä logiikalla siis kohdunpoisto poistaisi oireet?

Vierailija
11/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin terkkarista buranaa, samaa mitä saa apteekista ilman respaakin. Kärsin kamalista esivaihdevuosioireista ja olisin halunnut hormonihoitoa, naislääkäri ulkomaalainen naureskeli ja sanoi että burana on hyvä lääke vaivoihini🤔

Vierailija
12/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto ei välttämättä auta. Se auttaa ainoastaan silloin, kun kyse on adenomyoosista.

Ainoa tehokas leikkaushoito on munasarjojen poisto.

"Munasarjojen poisto nujertaa endometrioosin pysyvästi. Sen sijaan kohdun poistolla ei ole paljoakaan merkitystä, ellei kyse ole adenomyoosista (kohtulihakseen kasvavasta endometrioosista). Kohdun poisto ei siis ole endometrioosin käypä hoito, vaikka monet lääkärit ja vielä useammat potilaat niin uskovat."

Yllä oleva sitaatti on lääketieteellisen Duodecim-lehden artikkelista.

https://www.duodecimlehti.fi/duo40188

Vierailija
13/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tilanteen. Voi olla hyvin hankalaa saada tietylle lääkärille aikaa ja minua on pompoteltu aina eri lääkärille, joka sitten on asiasta aina eri mieltä kuin edellinen.

Minulle yksityisellä yleislääkäri sanoi, että kuukautisongelmani (runsaat vuodot) voivat johtua syövästä. Hän laittoi minut gynelle, joka totesi että aivan kaikki on kunnossa ja hän ehdotti hoitotoimenpiteenä mm. kohdunpoistoa vuotojen poistamiseksi. Tätä ennen piti jutella varmaan viiden eri lääkärin kanssa ennen kuin kukaan otti edes vuoto-ongelmani todesta.

Eli koita siis edelleen löytää lääkäri, joka laittaa lähetteen gynelle ja sitä kautta saat varmasti paremmin apua. Yksityisellä gynellä käynti voi olla ihan sen hinnan arvoista ellei sitten työterveyteen tai vakuutukseen peräti kuulu moinen.

Vierailija
14/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille. Minulla on myös adenomyoosi eli kohtu pilaantuu joka tapauksessa. Se on hyvä pointti, että kohdunpoisto tuskin vie kaikkia kipuja. Mutta poistaa se ainakin kuukautiset, jotka ovat kamalan kivuliaat. Kuukautistenhan sanotaan myös levittävän endometrioosia.

Ap

Vierailija
15/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On endometrioosi ja en päässyt kohdunpoistoon. Sanoi, että jos virtsaaminen ja ulostaminen onnistuu, niin muiden syiden takia kohtua ei poisteta, koska siinä on riskinsä. Kohtu meinattiin poistaa edellisessä endoleikkauksessa, mutta päätettiin säästää raskaustoiveen takia. En tullut raskaaksi. Nyt odotan vaihdevuosien alkamista. Hirveätä väsymystä vatsan turvotus tuottaa ja onhan se tietenkin ikävää kävellä ulkona, kun vatsa on pyöreänä, mutta minkäs teet. :/ Onneksi tulee kesä ja voi pistää mekon päälle. 

Vierailija
16/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa nousi kohu, kun jossain lääkärifirmassa tai julkisella  päätettiin poistaa kohtuja, koska tutkimuksen mukaan oli UHKA, että joku oire voi kehittyä syöväksi.

Kovasti tuomittiin ne kohdunpoistot.

Vierailija
17/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se on levinnyt vatsakalvolle, munasarjoihin, kohtuun, rakkoon, suolistoon & palleaan."

Millä logiikalla siis kohdunpoisto poistaisi oireet?

Kohdunpoisto lopettaa menkat, joten endo ei oireile.

Vierailija
18/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisella pitää olla oikeus poistattaa kohtunsa mistä hyvänsä syystä. Kuukautisten lopettaminen on hyvä syy. Saavathan transsukupuolisetkin poistattaa elimiään. 

Niin nainen saakin kohtunsa poistattaa, mutta ei välttämättä julkisella. Yksityisellä varmaan jotain 3000 ja 5000 euron väliin menee hinta.

Vierailija
19/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohdunpoisto ei ainakaan lopeta kipuja, sillä sisäelimen poistaminen aiheuttaa vinon pinon muita ongelmia. Niitä ei ole tarkoitettu poistettavaksi ja kaikilla on muitakin funktioita, kuin lääketieteen tuntemat

Sinulle suosittelen että lopetat kaikkien lääketeollisuuden palvelujen käyttämisen mukaanlukien kemikaalit JA heidän negatiivisten narratiiviensa lukemisen. Etsi ratkaisuja ja sisältöä elämään muualta

Vierailija
20/32 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa nousi kohu, kun jossain lääkärifirmassa tai julkisella  päätettiin poistaa kohtuja, koska tutkimuksen mukaan oli UHKA, että joku oire voi kehittyä syöväksi.

Kovasti tuomittiin ne kohdunpoistot.

Uskomatonta, että tämä sekoilu on täällä pohjoisessakin jo. Pitäkää lääkärit mahdollisimman kaukana sukuelimistänne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme