Miten saan lääkärin vakuuttumaan, että tarvitsen kohdunpoiston? Onko tällainen puhe lääkäriltä mielestäsi asiallista?
Koeputkihedelmöitys epäonnistui vähän aikaa sitten ja lasta meille ei tule, endometrioosikivut roihahtivat liekkeihin hoitojen jälkeen. Nyt ne ovat niin pahat, että makaan vain kotona, en nuku, on itsetuhoisia ajatuksia. Pissaaminen tekee niin kipeää, että puristan kättä nyrkkiin. Bussilla en voi kulkea, koska tärinä on tuskaa. Kipukohtaukset on tasoltaan 10/10, päivittäin. Tunnen ison kasvaimen oikealla munasarjassa.
Halusin keskustella lääkärin kanssa kohdunpoistosta, koska olen harkinnut sitä vuosia. Minulla on ollut vaikea endometrioosi 13-vuotiaasta ja diagnoosin sain 27-vuotiaana, vaikka olen käynyt joka vuosi monta kertaa lääkärissä. Leikattu on. Kymmeniä lääkkeitä on kokeiltu mukaan lukien kemialliset vaihdevuodet. Se on levinnyt vatsakalvolle, munasarjoihin, kohtuun, rakkoon, suolistoon & palleaan.
Kohdunpoisto antaisi toivoa siitä, että saan helpotusta kipuihin. Minulle on useampi lääkäri sanonut, että se on enää ainoa hoitokeino. Mutta tällä kertaa lääkäri hoki vain, että kohdunpoisto on kuulemma surullinen asia. Yritin selittää, että olen lapsitoive on ollut jo vuosia ja nyt on aika tehdä ratkaisuja. Että koen toivon raskaudesta rankempaan kuin tiedon siitä, että mahdollisuus on menetetty iäksi. Mutta ei hän kuunnellut. Haluan kuitenkin kuulemma lapsen ja mieli voi vaihtua sekä miehet voivat vaihtua. Ja tämä on kuulemma syy siihen, että toimenpiteestä ei nyt kannata keskustella sen enempää. Lopuksi hän ehdotti kierukkaa ja että yritän hoitoja 10 vuoden päästä uudelleen. Mielestäni melko loukkaavaa.
Nyt harkitsen keskusteluyhteyden avaamista toiselle lääkärille, jolla on kenties erilainen suhtautuminen asiaan. Mutta kannattaako mainita, että minulla on ollut ajatuksia, että en halua elää? Haluan tehdä selväksi, että olen loppu. Mutta en halua, että minua pidetään sitten epävakaana ja kykenemättömänä tekemään päätöksiä. Varsinkin kun olen masentunut ja he näkevät sen tiedoistani.
Kiitos Sinulle, jos jaksoit lukea.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella pitää olla oikeus poistattaa kohtunsa mistä hyvänsä syystä. Kuukautisten lopettaminen on hyvä syy. Saavathan transsukupuolisetkin poistattaa elimiään.
Niin nainen saakin kohtunsa poistattaa, mutta ei välttämättä julkisella. Yksityisellä varmaan jotain 3000 ja 5000 euron väliin menee hinta.
Nonni, siitä ap yksityiselle kohdunpoistoon. Ei tarvitse anella ja kitistä. Ei ole paha hintakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se on levinnyt vatsakalvolle, munasarjoihin, kohtuun, rakkoon, suolistoon & palleaan."
Millä logiikalla siis kohdunpoisto poistaisi oireet?
Kohdunpoisto lopettaa menkat, joten endo ei oireile.
Eihän kohtu ohjaile kuukautiskiertoa, vaan munasarjat. Kohdunpoisto ei vaikuta muualla kehossa olevaan limakalvoon millään tavalla vaan siellä "menkat" jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa nousi kohu, kun jossain lääkärifirmassa tai julkisella päätettiin poistaa kohtuja, koska tutkimuksen mukaan oli UHKA, että joku oire voi kehittyä syöväksi.
Kovasti tuomittiin ne kohdunpoistot.
Suomessa poisteltiin kohtuja liukuhihnalla aiemmin. Sain omat lapset 29. Ja 30v. Minulla oli myoomia. Ensimmäisen lapsen jälkeen sitä kohdunpoistoa ehdoteltiin joka välissä. Olivat sitä mieltä, ettei uusi raskaus onnistu kuitenkaan niin helpompi vaan poistaa se kohtu varmuuden vuoksi ajoissa. Yksi lääkäri sanoi, et nyt äkkiä uusi lapsi, jos sellainen on toiveissa. Saatiinkin pian eikä kasvaimet aiheuttaneet tällä kertaa ongelmia.
Kun myöhemmin tuli vaivoja näistä kasvaimista, oli periaate muuttunut, ja kohdunpoistoa ei enää suositeltu.
Päätös perustuu varmaankin siihen, että mieli on muuttunut nopeasti ja olet alle kolmekymppinen. En tiedä oletko Facebookin endometrioosi-ryhmässä, mutta sen otannan perusteella kohdun poisto ei välttämättä taltuta agressiivista endoa.
Ihan kiinnostuksesta kysyn, että kuinka isoja "isot" munasarjakystat ovat olleet?
On ollut aika karua huomata, miten lisääntyminen on näin naisena terveydenhuollon keskiössä.
Esimerkiksi perussairauteni lääkitykseen ei ole suostuttu tekemään kokeiluja sillä perusteella, että nykyinen sopii myös raskauden aikana. En ole ollut koskaan raskaana saati suunnitellut raskautta, ja ennen sitä yksi ensimmäisistä kysymyksistä olisi, sopiiko säännöllinen lääkitykseni raskaana ja imettäessä.
Toisaalta kuukautishäiriöiden kohdalla löytyi aivan ennennäkemätön vimma tutkia ja hoitaa. Edes kiireellisten vaivojen kohdalla ei ole löytynyt samaa vimmaa.
Onko sulla joku hormonihoito käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella pitää olla oikeus poistattaa kohtunsa mistä hyvänsä syystä. Kuukautisten lopettaminen on hyvä syy. Saavathan transsukupuolisetkin poistattaa elimiään.
Niin nainen saakin kohtunsa poistattaa, mutta ei välttämättä julkisella. Yksityisellä varmaan jotain 3000 ja 5000 euron väliin menee hinta.
Nonni, siitä ap yksityiselle kohdunpoistoon. Ei tarvitse anella ja kitistä. Ei ole paha hintakaan.
Kohdunpoisto Mehiläisessä 10 500e, että ei ole noin halpaa.
Niin surullista se kun onkin niin sinun kivuilla ei ole meidän läpeensä misogynistiselle terveydenhuollolle väliä, mutta miehen epämukavuus aiheuttaa välittömät toimet. Ota mies mukaan ja laita se kertomaan ettei saa seksiä sinun kipujen vuoksi ja poisto irtoaa sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa nousi kohu, kun jossain lääkärifirmassa tai julkisella päätettiin poistaa kohtuja, koska tutkimuksen mukaan oli UHKA, että joku oire voi kehittyä syöväksi.
Kovasti tuomittiin ne kohdunpoistot.
Suomessa poisteltiin kohtuja liukuhihnalla aiemmin. Sain omat lapset 29. Ja 30v. Minulla oli myoomia. Ensimmäisen lapsen jälkeen sitä kohdunpoistoa ehdoteltiin joka välissä. Olivat sitä mieltä, ettei uusi raskaus onnistu kuitenkaan niin helpompi vaan poistaa se kohtu varmuuden vuoksi ajoissa. Yksi lääkäri sanoi, et nyt äkkiä uusi lapsi, jos sellainen on toiveissa. Saatiinkin pian eikä kasvaimet aiheuttaneet tällä kertaa ongelmia.
Kun myöhemmin tuli vaivoja näistä kasvaimista, oli periaate muuttunut, ja kohdunpoistoa ei enää suositeltu.
Hyi helvetti. Pysykää kaukana näistä. Todella naiivia myöskin kuvitella, että lääketeollisuuen etiikka olisi kehittynyt tässä muutamien vuosien takaisten hirviötekojen jälkeen jotenkin naisystävälliseksi
Vierailija kirjoitti:
On ollut aika karua huomata, miten lisääntyminen on näin naisena terveydenhuollon keskiössä.
Esimerkiksi perussairauteni lääkitykseen ei ole suostuttu tekemään kokeiluja sillä perusteella, että nykyinen sopii myös raskauden aikana. En ole ollut koskaan raskaana saati suunnitellut raskautta, ja ennen sitä yksi ensimmäisistä kysymyksistä olisi, sopiiko säännöllinen lääkitykseni raskaana ja imettäessä.
Toisaalta kuukautishäiriöiden kohdalla löytyi aivan ennennäkemätön vimma tutkia ja hoitaa. Edes kiireellisten vaivojen kohdalla ei ole löytynyt samaa vimmaa.
Niin siis naisten seksuaalinen kontrolli, seksuaalinen mutilointi, r aiskaaminen, ym. ovat keskiössä, kuten ovat olleet ennen lääketeollisuuttakin. Ainahan se pimppa on kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoisto Mehiläisessä 10 500e, että ei ole noin halpaa.
Virossa saa halvemmalla.
Kakskytvuotta sitten minulle sanottiin, ettei kohtua nykyään poisteta ennen kuin on kokeiltu kaikki muut vaihtoehdot. Olin 40v. minulla oli jo kertaalleen poistettu myoomia (lääkärin sanoin, kohtu oli kuin perunapelto). Verta tuli yötäpäivää aina, paitsi 2pv kuussa. Kivut olivat jatkuvat. Ja tietenkin anemia, joka väsytti lisäksi.
Kirurgi sanoi, ettei poisteta kohtua, vaan vain se yksi myooma, jonka sai näkyviin ultralla.
Muutti mielensä kuitenkin, kun oli lukenut koko hoitohistorian. Sanoi, että joutuu ehkä päätöksestään tilille, mutta ei halua kiusata minua enempää, kun se yksi operaario ei kuitenkaan riitä.
Olin siis 40v. ja minulla oli jo 2 lasta.
Lopputulos oli: kymmenkertainen ja todella huonokuntoinen kohtu ja munasarja, jossa paha ja iso kysta.
En tiedä, ovatko hoitokäytänteet muuttuneet siitä, mutta silloin oli vallalla ajatus mahdollisimman säästävästä hoidosta.
Sinun tilanteesi on silkkaa kidutusta. Hae uusi lääkäri, kunnes saat tarvitsemasi hoidon!!