Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentomatkustaminen rautalangasta, kiitos?

Vierailija
19.02.2025 |

Pitäisi kesällä mennä lentäen toiseen Pohjoismaahan. Mitään kokemusta lentomatkustamisesta ei ole tähän 50+ ikään mennessä, joten jo lentojen ostaminen jännittää. Että mistä löydän lennot ja miten ne varataan ja mitä pitää osata huomioida, millä yhtiöllä lentää jne. Pitääkö olla joku peruuntumisvakuutus?

Mutta sitten ihan käytännön asiatkin. Ruumaan joku isompi laukku ja mukaan reppu tms. Mutta suurin stressi on nyt lääkkeet, eli käytän mm. vahvoja kipulääkkeitä, niin pitääkö mulla olla paperilla reseptit mukana? Ei dosettia, vaan lääkkeet omissa purkeissaanko? 

Mitä muuta pitää huomioida? Passi on 😄

Ihana jos joku jaksaisi neuvoa. Ja provoja on turha heitellä.

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

reseptilääkkeissä pitää olla reseptit mukana (e-pillerikin on lääke) ja kansainväliset, apteekista saa. Tosin kun pohjoismainen matkakohde, niin välttis ei tartte ja voivat hyväksyä suomalaisetkin reseptit todisteena, että lääke on sinun, mutta vara ei venettä kaada. Ja sitten se paras vinkkki: koskaan ei pidä tehdä omaan elämään vaikuttavia päätöksiä tämän palstan neuvojen perusteella, vaan aina pitää tarkistaa alkuperäislähteistä. Eli tässä tapauksessa lukea niitä finavian sivuja ja ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

Vierailija
42/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustan nykyään vain lentolaukulla. Olin just neljä viikkoa Puerto de la Cruzissa ja pärjädin hyvin pelkillä käsimatkatavaroilla. Huoneistohotellissa oli pesukone ja kerran viikossa nakkasin vaatteet koneeseen ja parvekkeelle kuivumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiliin sidottu S-etukortti? Mikä sellainen on? Eikö voi vaan mobiilisovelluksella siirtää Nordeasta rahaa S-tilille? Itsellä kyllä OP ja S.

Tuo ihminenhän kirjoitti, että Nordea oli hukannut miehen tilin, eihän sieltä sillä hetkellä voi mitään siirtää, kun tiliä ei löydy.

Mutta itsekin olen kyllä siirtänyt rahaa S-tilille, jos olen etukäteen tiennyt yöpyväni S-hotellissa. Nordealla on ollut paljon häiriöitä, ja voi niitä olla muillakin, joten parin pankin kortit on hyvä olla. Ja sekään ei ole huonompi juttu jos on vaikka Visa toisesta ja Master toisesta.

Vierailija
44/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkea kyllä olet kun lähdet. Mä olen myös 50+, en ikinä lentänyt, ja en kyllä uskaltaisi sitä tehdäkään, jos en saisi matkaseuraa. Kyllä mä varmaan liput saisin ostettua ja nuo matkatavarajutut hoidettua, mutta ei olisi pientäkään hajua mihin lentokentällä kuuluu mennä ja mitä tehdä. 

Siellä on varmaan 1000 ihmistä, joilta voi koko ajan kysyä, jos tulee jotain epäselvää. Youtubesta voi katsoa videoita etukäteen.

Kammoan sosiaalisia tilanteita ja ihmisiä valtavasti, en todennäköisesti pystyisi kysymään. En ole uskaltanut edes kotimaassa ikinä mennä mihinkään matkalle, kun se hotelliin meno olisi liian jännittävää. No, mutta onneksi mun ei tarvikaan. Silti ihailen vähän ap:n tapaisia ihmisiä jotka uskaltautuu menemään.

Eipä mikään pakko tosiaan ole ainakaan lomamatkoja tehdä. Mutta on hotelleja, joissa kirjaudutaan vain netissä sisään ja puhelimeen tulee ovikoodi, kuten Ome na-hotelli. Mitään ihmiskontaktia ei ole. Ja kirjautumisautomaatti voi olla muissakin hotelleissa. Joten kokeilisin tällaista, jos asia kiinnostaa kuitenkin.

Myös junassa voi nykyään aktivoida lipun itse puhelimen sovelluksessa ja ostaa myös viereisen istumapaikan tai oman hytin (jos vapaana), joten siinäkin pärjää puhumatta.

Vierailija
45/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän osaan tehdä vaihdon, jos kenttä vaihtuu? Tai vaikka ei vaihtuisikaan, niin voinko eksyä? Inhoan junan vaihtamistakin, siksi otan aina suoran yhteyden vaikka tulisi kalliimmaksi.

Voit eksyä. Se on täysin mahdollista varsinkin jollain isolla lentokentällä. Jos eksyt, pyydä apua lentokentän henkilökunnalta. Myös vaihtoon voi pyytää apua, ja jos on jo lähtiessä tunne, että tarvitsee apua, niin sitä voi pyytää jo etukäteenkin, samalla kun varaa lipun. Silloin sinua on joku henkilökuntaan kuuluva vastassa kun tulet ulos koneesta, kädessään lappu, jossa lukee sinun nimesi, ja hän opastaa tai saattaa sinut oikeaan paikkaan. Junaan tuollaista palvelua ei kai ole saatavilla. 

Vierailija
46/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

älkää nyt turhaan mitään tulleja alkako sotkemaan tähän, kun tavallinen ihminen menee tavallisesti pohjoismaista toiseen. Toki on hyvä pitää mielessä se, että Norja ei kuulu EUhun ja esim alkoholille ja tupakalle on omat vienti- ja tuontirajat jotka näin enimmäkseen EUssa reissatessa tahtoo unohtua. Mutta ihan matkatavaransa saa viedä ja tuoda tulleitta!

Vierailija
47/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi voiskohan ihan kysyä neuvoa sitten  lentokenttähenkilökunnalta???

Vierailija
48/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun on ollut näitä häiriöitä eri pankkien palveluissa, niin itse ainakin ottaisin sen huomioon matkalle lähtiessä ja mukaan myös käteistä tarpeeksi. Ja toki sitten sellainen systeemi sen käteisen säilömiseen ettei pitkäkyntiset saa näppejään niihin. kaikilla asemilla on aina taskuvarkaitakin paljon ja ne kyllä laittavat merkille aina, että mistä taskusta itse kukin pankkkorttinsa ottaa tai setelit. Eli silmät pitää pitää selässäkin auki.

Vierailija
49/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

älkää nyt turhaan mitään tulleja alkako sotkemaan tähän, kun tavallinen ihminen menee tavallisesti pohjoismaista toiseen. Toki on hyvä pitää mielessä se, että Norja ei kuulu EUhun ja esim alkoholille ja tupakalle on omat vienti- ja tuontirajat jotka näin enimmäkseen EUssa reissatessa tahtoo unohtua. Mutta ihan matkatavaransa saa viedä ja tuoda tulleitta!

minun pitää aina tullata mukaan ottamani korut, kun ovat sen verran arvokkaita. siitä jää sitten jälki sinne, että on ollut koru mukana maastalähdettäessä. Samoin joskus otan rahaa mukaan yli tullausrajan, koska harrastan antiikkitaidetta ja niitä pitää joskus käydä ostamassa ulkomailta ja maksu vain käteisellä. nämä ovat asioita, jotka oikeasti kannattaa tiedostaa ettei tule ikäviä ylläreitä sitten, jos joutuu ylimääräiseen tullitarkastukseen. 

Vierailija
50/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

reseptilääkkeissä pitää olla reseptit mukana (e-pillerikin on lääke) ja kansainväliset, apteekista saa. Tosin kun pohjoismainen matkakohde, niin välttis ei tartte ja voivat hyväksyä suomalaisetkin reseptit todisteena, että lääke on sinun, mutta vara ei venettä kaada. Ja sitten se paras vinkkki: koskaan ei pidä tehdä omaan elämään vaikuttavia päätöksiä tämän palstan neuvojen perusteella, vaan aina pitää tarkistaa alkuperäislähteistä. Eli tässä tapauksessa lukea niitä finavian sivuja ja ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

Apteekki veloittaa palvelumaksun tällaisen kirjoittamisesta eikä sitä saa vain tiskiltä pyytämällä, vaan toimitus voi viedä joitain päiviä.

Itse joudun ottamaan Panacodit mukaan reissuun, niin lääkäri tulosti ja allekirjoitti lääkemääräyksen, lisäksi sain lääkäriaseman leiman siihen. Saa nähdä, kelpaako tämä vai joudunko luopumaan lääkkeistäni jos tarkastus osuisi kohdalleni.

Vierailija
51/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekki veloittaa palvelumaksun tällaisen kirjoittamisesta eikä sitä saa vain tiskiltä pyytämällä, vaan toimitus voi viedä joitain päiviä.

Itse joudun ottamaan Panacodit mukaan

tottaki apteekki veloittaa

Vierailija
52/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun pitää aina tullata mukaan ottamani korut, kun ovat sen verran arvokkaita. siitä jää sitten jälki sinne, että on ollut koru mukana maastalähdettäessä. Samoin joskus otan rahaa mukaan yli tullausrajan, koska harrastan antiikkitaidetta ja niitä pitää joskus käydä ostamassa ulkomailta ja maksu vain käteisellä.

Tavallisen tallukan ei tarvitse korujaan tullata ja kun ei osta antiikkia, norsun syöksyhampaita tai leopardin nahkoja niin ei tarvitse tullia vaivata. Kun mukana on Nanson paitulit ja kultajousesta korut, niin ketään ei kiinnosta. Timanttikauppiaat on sitten luku erikseen. Ystäväni muuten harrasti ampumista ja kävi kilpailumatkoilla ulkomailla. Aseen kanssa matkustaminen se vasta onkin kaiken maailman kommervenkkejä täynnä, mutta aloittaja tuskin aseen kanssa reissuun lähtee.

Vierailija
53/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun pitää aina tullata mukaan ottamani korut, kun ovat sen verran arvokkaita. siitä jää sitten jälki sinne, että on ollut koru mukana maastalähdettäessä. Samoin joskus otan rahaa mukaan yli tullausrajan, koska harrastan antiikkitaidetta ja niitä pitää joskus käydä ostamassa ulkomailta ja maksu vain käteise

Setä toi joskus laivalla tullessaan moottorisahan Ruotsista Suomeen. Tulli kirjoitti lapun ja valmistenumeron, että saha on oltava mukana Ruotsiin palatessa, koska siihen aikaan siellä tuollaiset työvälineet olivat huomattavasti halvempia. Muuten olisi joutunut maksamaan tullin Suomeen tuonnista. Oli varmuuden vuoksi saha Volvon peräkontissa palatessa takaisin Ruotsiin, mutta eivät olleet häntä pysäyttäneet sillä kertaa. Myöhemmin tuli uudestaan sahan kanssa ja silloinkin ilman tarkastuksia, joten jätti sahan sitten minulle. Hyvä saha oli, palveli mökki käytössä lähes 40 vuotta. Jutun opetus oli kuitenkin se, että aina varmuuden vuoksi tekee kaiken prikulleen oikein tai vieläkin tarkemmin.

Vierailija
54/240 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse matkustan nykyään vain lentolaukulla. Olin just neljä viikkoa Puerto de la Cruzissa ja pärjädin hyvin pelkillä käsimatkatavaroilla. Huoneistohotellissa oli pesukone ja kerran viikossa nakkasin vaatteet koneeseen ja parvekkeelle kuivumaan. 

Mä oon vähän kateellinen teille, keneltä tuo onnistuu. Itse joudun ottamaan aina ruumalaukun, kun en vain osaa matkustaa minimivarustuksella. Tarviin (tai ainakin uskon tarvitsevani) useammat kengät, kirjan, rasva-arsenaalin, lääkkeet, meikit, hatun, neuleen, farkut, kevyempää hellepäiviin, paksumpaa jos on illalla kylmempää, uimakamat ym. ym. Sitten vielä vähän tilaa laukkuun, jos haluan ostaa matkalta jotain.

Mun sisko ottaa tyyliin jonkun pienen repun matkaan, kun lähtee useammaksi yöksi toiselle paikkakunnalle. Ulkomaille lähtee aina käsimatkatavaroilla ja hyvin pärjää.

Vierailija
55/240 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti näistä! Kummasti helpottavat jännitystä 😊 Uskon kyllä että pärjätään hyvin, siksi juuri otankin selvää etukäteen ja uskallan myös kentällä avata suuni. Ap

Vierailija
56/240 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Finnairilta tosiaan kannattaa ottaa lennot tällä hetkellä. Not. Tuskin ovat ensi kesään mennessä saaneet vielä työkiistojaan selvitettyä. 

Vierailija
57/240 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuhannesti näistä! Kummasti helpottavat jännitystä 😊 Uskon kyllä että pärjätään hyvin, siksi juuri otankin selvää etukäteen ja uskallan myös kentällä avata suuni. Ap

Jaahas, Bergeniinkös sitä ollaan lähdössä?

Vierailija
58/240 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites noi Finnairin economy superlight ja economy classic? Ensinmainitussa ei sallita lippumuutoksia ja saa ottaa max. 8 kg käsimatkatavaran, siis laukku joka mahtuu penkin alle. Classicissa saa ottaa ruumaan vietävän laukun. Eka on halvempi. Jos pärjää pienellä laukulla niin se on varmaan ok. Tietty takas tullessa  voi olla enemmän tavaraa jolloin otettava tuollainen classic. 

Vierailija
59/240 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites noi Finnairin economy superlight ja economy classic? Ensinmainitussa ei sallita lippumuutoksia ja saa ottaa max. 8 kg käsimatkatavaran, siis laukku joka mahtuu penkin alle. Classicissa saa ottaa ruumaan vietävän laukun. Eka on halvempi. Jos pärjää pienellä laukulla niin se on varmaan ok. Tietty takas tullessa  voi olla enemmän tavaraa jolloin otettava tuollainen classic. 

Tyhmä kysymys, mutta jos on mukana pieni käsilaukku (jossa lompakko yms.) ja pieni matkalaukku, niin lasketaanko käsilaukun paino myös tuohon 8 kg:aan? Eli saahan pienen käsilaukun lisäksi ottaa pienen matkalaukun, joka mahtuu penkin alle ja luetaan käsimatkatavaraksi?

Vierailija
60/240 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sulle Finnairin kautta lennon tilaamista, Ovat suomeksi niin ehkä helpompi selvitä? Eli ihan vaan www.finnair.fi ja sieltä "varaa lennot". Siihen sitten lähtöasema ja kohdeasema, lähtöpäivä ja paluupäivä. Paina hae. Ja sit valitsemaan sopivia lentoja. Katso, että lipputyyppi sisältää sen matkalaukun, ne halvimmat ei sitä sisällä. Varauksen yhteydessä ihan kysytään haluatko peruutusturvan, on maksullinen palvelu, klikkaa sitä. Lääkkeet matkustamoreppuun mukaan, omissa paketeissaan ja ei ole haitaksi, jos sulla on niiden reseptit vaikka sähköisessä muodossa Kannasta haettavissa tarvitaessa. Passia et tarvitse Pohjoismaissa matkustaessa, mutta vähintään henkilökortti on oltava mukana. 

Ja henkilökortti sitten se poliisin myöntämä virallinen henkilökortti, ajokortti EI ole!