Miten perinnönjako menee?
Isäni on mennyt uusiin naimisiin vanhempieni eron jälkeen. Jos hän menehtyy ennen puolisoaan ja heillä on keskinäinen testamentti, niin jäämmekö me lapset kokonaan ilman perintöä ja meneekö isäni omaisuus uuden puolison suvulle kun puoliso aikanaan menehtyy?
Kommentit (47)
Voit vaatia lakiosan, lakiosa kuuluu aina rintaperiselle testamentista huolimatta.
Rintaperillisillä on oikeus lakiosaan. Lakiosa on puolet normaalin perimysjärjestyksen mukaan tulevasta perinnöstä.
Rippuu kai mitä testamentissa sanotaan sen keskinäisyyden jälkeen. Ja lakiosa nyt ainakin.
Osaatko googlettaa?
Täällä saat vääriä neuvoja suurimman osan.
Ihan oikeita neuvoja. Keskinäinen testamentti on ihan pätevä, mutta se ei kumoa rintaperillisen lakiosa oikeutta.
"Mulle mulle mulle, sulle, mulle mulle mulle...sulle jos jotain jää, minä aina hoidin...minäminäminä sinä et koskaan...näin se menee
Anna Kontula ehdottaa vainajien kompostointia ja tykkää puutarhanhoidosta. Te jo ahneesti perinnönjakoa suunnittelette, mutta kukapa se sitten kompostin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
"Mulle mulle mulle, sulle, mulle mulle mulle...sulle jos jotain jää, minä aina hoidin...minäminäminä sinä et koskaan...näin se menee
Voi olla, että noin se menee, jos on riittävän tyhmää porukkaa. Asiakirjat ovat perukirja, perinnönjakosopimus ja perinnönjako. Esineitten suhteen saa haluta mitä vaan, mutta ei välttämättä saa. Jos useampi haluaa kahvikupit, niin tarvitaan joku arvostuksen mittari, vaikka sisäinen huutokauppa. Monestihan homma käytännössä alkaa pesän ryöstöllä. Joku ottaa auton avaimet ja lähtee ajelemaan. No näin voi tehdä, jos yhdessä sovitaan siitä. Mutta auto on kuolinpesän omaisuutta perinnönjakoon saakka.
Meillä vanhemmiltani eräs lapsista vei jo vuotta ennen kuolemaa mitä vain sai kuljetettua. Mm, ruohonleikkurin, suihkun vesihanan...siitä tuli poliisiasia.
Puoliso 50%, muuta rintaperilliset keskenään 50%. Lisäksi leskellä oikeus jäädä asumaan omistusasuntoon
Avioehto ja keskinäinen testamentti takaa sen että puolet vainajan omaisuudesta on lesken toisen puolikkaan saa rintaperilliset. Juuri tehtiin tämmöiset asiakirjat.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso 50%, muuta rintaperilliset keskenään 50%. Lisäksi leskellä oikeus jäädä asumaan omistusasuntoon
Kiitos kaikille vastauksista!
Kun leski kuolee, niin meneekö se 50% isän omaisuudesta + lesken koko omaisuus lesken suvulle?
t. ap
Ja ap tarkentaa: Tässä ei ole kysymys mistään kahvikupeista, tauluista tai ruohonleikkureista. Molemmilla, isälläni ja hänen puolisollaan on reilusti omaisuutta. Kiinteistöjä, sijoituksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Otankin luuloni takaisin päin.
https://www.op-media.fi/elamantilanne/omaisen-kuolema/miten-perinto-jae…
Jos isälläsi ja hänen uudella vaimollaan on keskinäinen omistusoikeustestamentti hänen vaimonsa perii isäsi. Sinulla ja sisaruksillasi on kuitenkin oikeus vaatia lakiosianne.
Jos vaaditte lakiosianne, saatte isäsi omaisuudesta puolet, ilman testamenttia saisitte kaiken.
Ennen perinnönjakoa tehdään ositus lesken ja vainajan omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Laitoinkin väärää tietoa lapset perivät https://www.op-media.fi/elamantilanne/omaisen-kuolema/miten-perinto-jae… teatamentilla voidaan muuttaa osittain
Ne on voitu testamentata vaikka köyhille maahanmuuttajille ja lapsille jää vaan lakiosa riideltäväksi.
Jos vanhempasi olisi viisaita ja haistaisi perinnönkyttääjät, niin teille lapsille jäisi vain kämäset jämät käteen.
Vaikka puolisoilla olisi testamentti niin rintaperilliset voivat vaatia omansa.