Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako muistisairas että on muistisairas?

Vierailija
18.02.2025 |

Tiedostaako tilan itse?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä meinasin itsekin kysyä äsken. Katsotko sinäkin Yleltä alzheimerista?

En. Kaikki eivät aina tee samoja asioita kuin sinä. 

Vierailija
22/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy itseltäsi ap.

Koska: Olet laittanut tämän saman aloituksen ties monettako kertaa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varaa ajan muistiasioiden vuoksi lääkärille, viekö se ajokoritn, se taitaa olla kuumin ja polttavin kysymys ainakin miehille?

Vierailija
24/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alzheimeria sairastava, jos se aika alussa todetaan, tietää ja tiedostaa ja napsii pillerinsä.

Vierailija
25/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaa aluksi, mutra kun sairaus etenee aivoissa ja tekee tuhojaan ja harmaita alueita, niin ei, vaan lähimuisti katoaa, eikä ihminen enään elä tässä ajassa ja  ympäristössä, eikä ole tietoinen siitä. 

Vierailija
26/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia ikääntyneenä alkaa unohdella asioita ihan ilman virallista diagnoosiakin. Joku vertasi asiaa siten, että nuorena asiat ja sanat ja nimet muistuvat heti mieleen, vanhus joutuu hakemaan ne kauempaa muistilokeroista, Joillakin on jo nuorena huono numeromuisti, joillakin nimimuisti. jne.

Vierailija
27/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuvaiheessa kyllä, loppuvaiheessa ei enää. Muistisairaan tytär.

Juu, mun äidillä huomattiin viime vuonna ja sai diagnoosin , alkaa olla jutut melko omien harhojen tuotosta.   joihin uskoo enemmän. 

Vierailija
28/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti meni itse terveyskeskukseen ja kertoi lääkärille epäilevänsä olevansa tulossa muistisairaaksi. Oli huomannut alkaneensa unohdella asioita. Epäily osoittautui oikeaksi.

Olen tehnyt samoin.

Tutkimukset ovat alkaneet.

Äitini menehtyi k.o. sairauteen. Itse n.s. unohdan kun käännän selkäni. Esim. jos laitan ruokaa enkä jää keittiöön niin unohdan koko asian.

Kananmuniakin voi keittää puoli tuntia ja muistaa taasen keittiöön palattua.

Tehdessäni netissä muistiharjoituksia esimerkiksi niitä, joissa on kolme eroavaisuutta niin huomaan ne eroavaisuudet, mutta en muista niitä ja joudun yhä uudestaan löytämään ne. 

Tulen ostaneeksi aina samoja asioita. En kehtaa puhua, koska varmaankin olen saman jo kertonut sata kertaa.

Tiedostan ja nolostun joka kerta. Sanoisin, että turhauttaa. Pelottaa ja toivon kuolevani näihin muihin sairauksiini ennen kuin menetän kaiken.

Täytyypä katsoa tuo ohjelma, ..siis mikäli muistan.

Vierailija
29/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy itseltäsi ap.

En kyllä ole laittanut. Tai sitten en tosiaan muista, jos olenkin.  Eli jos olen muistisairas, niin en tiedosta sitä.

Vierailija
30/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen on jäänyt yksi tapaus muutaman vuoden takaa, kun jaoin postia palvelutalolla. Oli kesä ja hoitajat yrittivät saada yhtä naisasukasta huoneeseensa. Kyseinen nainen sanoi olevansa vain käymässä kyseisessä paikassa ja sukulaiset tulevat kohta hakemaan hänet kotiinsa ja juhannuksen viettoon.

Vierailija
31/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos varaa ajan muistiasioiden vuoksi lääkärille, viekö se ajokoritn, se taitaa olla kuumin ja polttavin kysymys ainakin miehille?

Kyllä. Ajo-oikeus tarkistetaan viimeistään 70v ja myönnetään sen jälkeen 1-3v kerrallaan. Poliisi ja lääkäri voi ottaa ajo-oikeuden millä hetkellä hyvänsä on pois, ilman sen suurempaa syytä. 

Vierailija
32/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä meinasin itsekin kysyä äsken. Katsotko sinäkin Yleltä alzheimerista?

En. Kaikki eivät aina tee samoja asioita kuin sinä. 

Sulla näköjään taas huono päivä.

Vierailija
33/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti ei lähde kaikilta automaattisesti. Riippuu tilanteesta.

yhdellä sukulaisella on ollut muistisairaus diagnoosi jo monta vuotta mutta ajaa edelleen (käy autolla jopa Ruotsissa). Tosin jos menee oudompaa paikkaan niin tarvii jonkun kertomaan minne ajaa kun ei muista enää mistä kääntyä jne. Mutta itse ajaminen sujuu ihan ok. 

Eli kannattaisi kuitenkin mennä lääkäriin ja saada mahdollisesti sairautta hidastavia lääkkeitä. Voisi ajaa sitten pidempään. Toki varmasti on sellaisiakin tapauksia että kortti otetaan heti pois jos kunto jo niin huono.

Vierailija
34/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilee muistisairautta, kannattaa mennä mahdollisimman varhain lääkäriin, sillä lääkkeillä muistisairauden etenemistä voi hidastaa. 

Vierailija
35/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan mitään muistisairautta ole. En ole mikään yhdysvaltojen presidentti heh heh

Vierailija
36/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä akoista 80 % sairastuu alzheimeriin. Nauttikaa! 🤣💪🏻

M50

Mikäs loinen sun aivoja syö? Tuo akottelu, huoŕittelu ja naisien haukkuminen ei ole normaalin ihmisen meininkiä. 

Vierailija
37/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan mitään muistisairautta ole. En ole mikään yhdysvaltojenpresidentti heh heh. 

Vierailija
38/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia ikääntyneenä alkaa unohdella asioita ihan ilman virallista diagnoosiakin. Joku vertasi asiaa siten, että nuorena asiat ja sanat ja nimet muistuvat heti mieleen, vanhus joutuu hakemaan ne kauempaa muistilokeroista, Joillakin on jo nuorena huono numeromuisti, joillakin nimimuisti. jne.

Mutta sivusta katsojana tekee pahaa kun vanhus tekee jotain ja kun siitä kysyy parin sekunnin päästä, hän ei muista sitä tehneensä. Ihmisen koko olemus muuttuu poissaolevaksi niiksi hetkiksi kun hän tekee normaalisti ihan rationaalisen teon. Aina lähtiessäni äitini luota huikkaan heipat! Joskus olen huomannut, ettei hän enää vastaa. Onneksi vielä harvoin, mutta kuitenkin.

Vierailija
39/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi alzheimerin oireista on sairaudentunnottomuus

Muitakin muistisairauksia on

Näin on, ja sairaudentunnottomuuden lisäksi voi olla sairauden kieltämistä ja sen häpeämistä, vaikka huomaisikin huonontuneen muistin.

Asian voisi ilmaista niin, että he elävät enemmän tai vähemmän eri todellisuudessa kuin terveet, koska eivät muista kaikkea. Siksi joku on varastanut heiltä tavaraa, koska eivät muista, mihin ovat laittaneet.

Jossakin vaiheessa voivat elää vuotta 1943, ja se oli pahaa aikaa.

Vierailija
40/50 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy itseltäsi ap.

En kyllä ole laittanut. Tai sitten en tosiaan muista, jos olenkin.  Eli jos olen muistisairas, niin en tiedosta sitä.

Palstalla ihan liian aktiivisena hengailevana en ole huomannut tämänlaista aloitusta. En nyt kaikkea valveilla olo aikaani täälllä vietä, mutta vähintään sivusta seuraan. Ole huoletta, tämä on ensimmäinen silmiini osunut avaus asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi