Premenopaussi?
Kokemuksia kaipaisin ku hirväen vähän löytyy tietoa/ kokemuksia.
Olen siis 38v nainen, ei ole lapsia. Hormonaalinen ehkäisy. Premenopaussioireita ollu minusta n. 1v. Yöheräämisiä, yöhikoilua/kuumiaaltoja öisin, alapään kuivuutta ja kutinaa välillä ja mielialanvaihteluita/ärtyneisyyttä juu 😂
Nyt tällä viikolla olen öisin hikoillut ihan todella paljon ( nukun miltein alasti ja kevyt peitteellä) ja heräillyt. Samoin myös huomasin että ekaa kertaa jäi kk välistä (pillereistä vuotoviikko). Tämä on nyt vissiin sitä menoa? 😅 Ei muuten huoleta mutta nuo menkat vähä ihmetytti, toki vuoto ollut erittäin niukkaa viime vuosien aikana mut nyt ekaa kertaa jäi kokonaan välistä.
Kohtalontovereita?
Kommentit (11)
Joo, kyllähän tuo kovasti siltä kuulostaa. Mulla alkoi myös suunnilleen samassa iässä.
Ja sitten ne vielä ikävämmät uutiset: usein on niin, että mitä aiemmin esivaihdevuodet alkavat, sitä pitempään ne kestävät. Eli menopaussin saattaa hyvinkin tulla siellä keskimääräisen 51 vuoden kieppeillä siltikin, vaikka oireilu olisi alkanut jo ennen neljää kymppiä.
Aika nuori olet, mutta menopaussi voi tulla jopa 40 vuotiaana.
Ettei johtuisi siitä hormoniehkäisystä? Mulla teki tuollaiset oireet itselleni liian matalahormoninen yhdistelmäehkäisypilleri, kun vaihdettiin korkeahormonisempaan, niin helpotti.
Jännä kyllä, mulla ei heti alkuun tullut mitään oireita, mutta kun vuosien myötä mahdollisesti pienestä painon noususta johtuen hormonipitoisuus jäi pienemmäksi kehon painoon nähden, alkoi oireet. Olin alle kolmekymppinen joten en epäillyt mitään esivaihdevuosiin liittyvää, mutta oireet tosiaan oli ihan vaihdevuosioiremaisia.
Vierailija kirjoitti:
Esimenopaussi alkaa tavallisesti jo 10 vuotta ennen menopaussia, joten jos 38-vuotiaana tulee ensimmäisiä premenopaussioireita, se ei ennusta mitään erityisen aikaista menopaussia.
Tosin kun ap käyttää hormoniehkäisyä, voi olla että kyse on myös sen sivuoireista.
Liity ryhmään vaihdevuodet vertaistuki fb.ssa. Sieltä saat hyvää tietoa
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka esivaihdevuosioireiluja olisi ennen 40 ikää, menopaussi voi tulla normaaliaikaan. Mulla alkoi oireilu ehkä 36-37-vuotiaana ja menkat oli vielä ihan normaalisti lyhyellä kierrolla ja runsaina 46-vuotiaana. Sen jälkeisestä ajasta en tiedä, koska minipillerit pitää ne pois.
No hormonaalinen ehkäisy ollu 17v asti, sitä seurattu gynen toimesta ja vaihdettu viimeksi yli 5v sitten. Ja aina tullu "menkat" tai tyhjennysvuoto. Kyllä mä veikkaan premenopaussim suuntaan ku ehkäisyn
Kiitos vastauksesta! Onkohan tähän mitään helpotusta? 🤔 en nyt koe et vielä lääkärille tarvis lähteä koska niin "mitättömät" oireet vielä, pitääkö sitä alkaa syömään jotain ladyvita +50 ? Onkohan näistä vitamiineista tms. Apua?
Mulla on erittäin paha hormonaalinen akne, mihin pillerit kirjoitettu alunperin. Yli 10v söin diane novaa ja kun hormonaaliset paiseet palasi niin ihotautilääkäri vaihtoi pillerit, nyt syön dienorettea pitkään ja on toiminut tosi hyvin.
Mielummin otan ehkä nämä premenopaussioireet kun alan vaihtaa pillereitä ja hormoniaknen 🙈
Nuista pillereistä en tosin tiedä kuinka paljon sisältää ja mitä. Nuorena oli erittäin runsaat ja kivuliaat menkat, vanhemmiten helpottamu ja vähentynyt. Pillereiden kanssa todella niukka välivuoto minusta enään ja ei oo haitannu. En minä vuotoja kyll kaipaa ettei haittaa vaikka poistuis viimesetki pisarat mut ajattelin kysyä kokemuksia että näitä vissii voi nyt tulla epäsäännöllisesti/ jäädä välistä? Ilmeisesti
Jos sulla on hormonaalinen ehkäisy, niin eihän sulla varsinaisesti edes menkkakiertoa ole, vaan vain tyhjennysvuotoja. Voi johtua enemmänkin siitä hormonaalisesta ehkäisystä nuo sun oireet.