Huonoimmat / paikkaansa pitämättömät sanonnat mielestäsi?
Itselläni nämä:
Riitaan tarvitaan kaksi (kyllä yksikin riittää, kokemusta on)
Hyvän parisuhteen väliin ei pääse kukaan (tai sitten toinen on vaan pettäjä kpää)
Kommentit (46)
Rehellisyys maan perii.
Itse kannatan valkoisia valheita, enkä suorasukaisia tölväyksiä rehellisyyden nimissä.
Kylmä kahvi kaunistaa.
Asioilla on tapana järjestyä. Voi siis järjestyä onnekkaasti tai onnettomasti.
Elämä kantaa. Mutta mihin se kantaa, sitä ei etukäteen tiedä.
Rehellisyys maan perii .Sukulaisuus suhteet siihen enemmän vaikuttaa. Ainoa että itse saa hyvän mielen jos on rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Töitä tekevälle riittää. No juu, jos ei vaadi palkkaa.
Sillä se lähtee, millä on tullutkin. Tämä ei varmaan koske liikakiloja.
Ruualla ne liikakilotkin lähtee. Niitä ruokia ei vaan saa syödä. "Sillä" tarkoittaa ruokaa.
Toimii kuin junan vessa -sanonta ei ole oikein enää nykypäivää. Enää ei junissa ole niitä tavaran raiteille laskevia suoraviivaisia vessoja, joten tämän sanonnan merkitys on kääntynytkin päälaelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkea katuu, paitsi nuorena naimista."
Vieläkin kaduttaa, kun panin yhtä rumaa naista Tampereella 1977 keväällä.
Mulle kävi samoin Joensuussa.
Miksi te kadutte seksiä? Mitä te siinä menetitte, yhden lastin? Miehet osaa olla kyllä sairaalloisen narsistisia. Meni hukkaan.
"Kukas kissan hännän nostaa jollei kissa itse"
Kuten kissan nostaessa häntää paljastuu kissan per----ikä, Myös itsekehuun mieltynyt paljastaa narsisitisuutensa.
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
Eli parempi pysyä lähijoitajana kuin pyrkiä lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikkea katuu, paitsi nuorena naimista."
Vieläkin kaduttaa, kun panin yhtä rumaa naista Tampereella 1977 keväällä.
Naimisella tarkoitetaan ko. yhteydessä naimisiin menoa.
Työ vapauttaa. Ei kyllä vapauta. Kokoajan on raskaampaa ja palkka junnaa 10v jäljessä. m39
Vierailija kirjoitti:
"Asiakas on aina oikeassa. "
Tämähän on väärin jo siitä kohtaa, että sanonta kuuluu kokonaisuudessaan "Makuasioissa asiakas on aina oikeassa."
Meille kauppiksen opettaja sanoi, että asiakas ei ole aina oikeassa, mutta pääsette helpommalla, jos annatte asiakkaan kuvitella niin.
Vierailija kirjoitti:
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
Eli parempi pysyä lähijoitajana kuin pyrkiä lääkäriksi.
Jos lääkäriksi pääsy on "oksalla" eli tiedät jo valmiiksi että et yllä?
"Vastakohdat täydentävät toisiaan".
Todellisuudessa vastakohdat ennemmin ajavat toisensa hulluiksi. Joko yhdessäolo on jatkuvaa ei-tyydyttävien kompromissien tekemistä tai sitten jompi kumpi alkaa jyrätä omia näkemyksiään ja mieltymyksiään läpi. Liika vastakohtaisuus aiheuttaa helposti myös mm. alituisia väärinymmärryksiä, kun toisen tapa ajatella, olla ja elää on yksinkertaisesti liian vieras.
Ihmisissä tulee aina olemaan eroavaisuuksia keskenään, vaikka sitä vastakohtaa ei hakisi. Olenkin miettinyt, onko tuolla sanonnalla yritetty saada ihmiset sinnittelemään väkisin huonoissa ja toimimattomissa ihmissuhteissa.
"Poimia rusinat pullasta"
Rusinat ovat oksettavia pullassa.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä kahvi kaunistaa.
Asioilla on tapana järjestyä. Voi siis järjestyä onnekkaasti tai onnettomasti.
Elämä kantaa. Mutta mihin se kantaa, sitä ei etukäteen tiedä.
Kylmä kahvi kaunistaa on hyvä sanonta. Tarkoitettu semmoiselle joka narisee saamansa kahvin kylmyyttä. Pitäisikö sanoa mielummin että "turpa kiinni pääsinpää ja juo kahvisi äläkä märise tai painu vi***n".
Vierailija kirjoitti:
En pidä rusinoista ja tämä sanonta on aina huvittanut minua. Minä en poimi rusinoita pullasta vaan pullan rusinoista!
"valkoisia valheita"
Sanoo epärehellisyytensä vähättelijä!
Vierailija kirjoitti:
"Vastakohdat täydentävät toisiaan".
Todellisuudessa vastakohdat ennemmin ajavat toisensa hulluiksi. Joko yhdessäolo on jatkuvaa ei-tyydyttävien kompromissien tekemistä tai sitten jompi kumpi alkaa jyrätä omia näkemyksiään ja mieltymyksiään läpi. Liika vastakohtaisuus aiheuttaa helposti myös mm. alituisia väärinymmärryksiä, kun toisen tapa ajatella, olla ja elää on yksinkertaisesti liian vieras.
Ihmisissä tulee aina olemaan eroavaisuuksia keskenään, vaikka sitä vastakohtaa ei hakisi. Olenkin miettinyt, onko tuolla sanonnalla yritetty saada ihmiset sinnittelemään väkisin huonoissa ja toimimattomissa ihmissuhteissa.
Usein se menee niin, että erilaiset vahvuudet täydentävät toisiaan. Vastakohdat...se on vähän monitulkintaisempi juttu ja voi tosiaan johtaa hiustenlähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä rusinoista ja tämä sanonta on aina huvittanut minua. Minä en poimi rusinoita pullasta vaan pullan rusinoista!
Metafora, ei kirjaimellisesti otettavaksi.
"Kissa kiitoksella elää. "
Ei elä, se tarvitsee ruokaa.