Miten kertoa ystävälle, etten välttämättä pysty täyttämään hänen toivettaan polttareiden suhteen?
Ystävä on menossa naimisiin, ja toivoi että lähdettäisiin polttarimatkalle ulkomaille tyttöjen kesken. Osa porukasta on jo ilmoittanut, ettei ole varaa lähteä. Kaasona haluaisin edelleen pystyä täyttämään hänen toiveen, mutta oma talous on tiukilla. On paljon asioita, mistä joutuisin luopumaan, jotta saisin tämän järjestettyä.
En ole provo, vaan oikeasti tuskailen tämän asian kanssa. Ystävä on tärkeä minulle, enkä halua pettää hänen luottamustaan.
Ps. näin tuon keskustelun Julia Thurenin kolumnista, ja siitä tuli mieleen kirjoittaa oma aloitus. Kolumnissa painotettiin avoimuutta omasta rahatilanteesta, mutta käytännössä se onkin hyvin vaikeaa.
Kommentit (58)
Eihän morsian päätä polttareita vaan te ystävät!
Ei hän nyt valitettavasti ole teidän ystävänne tai sinun, jos jonkun polttareiden vuoksi ajaa ystäviänsä taloudelliseen ahdinkoon. Jos olisi ystävä, niin olisi jutellut sinun kanssa, että mikä tilanne muilla, mitä tehdään, mihin vara ja jos köyhiä ystäviä, niin hän voisi itse tukea taloudellisesti omia juhliaan.
Menkää Haikon kartanoon, kylpyläpäivä, illalla hyvää ruokaa, yöpyminen ja aamulla kotiin.
Eivätkö ystävät puhu raha-asioista keskenään vai miten morsiamelle on voinut syntyä kuva, että kaikilla olisi tuohon varaa? Jotenkin erikoista asettaa ystävät kiusalliseen asemaan, varsinkin näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
MIstä lähtien morsiamet ovat alkaneet esittää vaatimuksia polttareille? Siis noin päin, että niissä pitää olla jotain tiettyä eikä niin, että ei sitten ainakaan sitä tai että haluaa viettää polttarinsa vain ihan rauhallisesti.
Ainakin yli kymmenen vuotta ollut noita vaatimuksia. Olin kaasona ja morsian suuttui, kun ei hänen vaatimuksiaan toteutettu (koska olivat liian kalliita).
Vierailija kirjoitti:
Halvimmat Tallinan risteilyt on alle 20 euroa. Siihenkö kaatuu talous?
No, sulla on ainakin helppo vierittää syy niille muille kavereille, jotka ovat ilmoittaneet, etteivät lähde ulkomaille! Kerrot vain, että mieluummin koko porukka polttareihin, kuin muutaman kanssa ulkomaille. Olette sitten Suomessa.
Se saattaa olla satanen tai yli pelkästään matkat satamaan. Kaikki eivät asu pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Menkää Haikon kartanoon, kylpyläpäivä, illalla hyvää ruokaa, yöpyminen ja aamulla kotiin.
Turhan kaukana täältä Kilpisjärveltä.
Se on jännä, miten mieskaveriporukka käyttää enemmän rahaa polttareihin kuin naiskaveriporukka.
Kun vertailee hääparin polttarikansioita niin huomaa eron. Miespolttarit ovat kestäneet koko viikonlopun. On ollut extreme-lajeja, mökki paljuineen jne. Naisten polttarit ovat vaatimattomat, tekeminen halpaa ja kestävät yhden päivän.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, miten mieskaveriporukka käyttää enemmän rahaa polttareihin kuin naiskaveriporukka.
Kun vertailee hääparin polttarikansioita niin huomaa eron. Miespolttarit ovat kestäneet koko viikonlopun. On ollut extreme-lajeja, mökki paljuineen jne. Naisten polttarit ovat vaatimattomat, tekeminen halpaa ja kestävät yhden päivän.
Miehet osaavat pitää hauskaa ja ovat valmiita satsaamaan kaveriporukalla vietettävään juhlintaan. Miehet laittavat muutenkin yleensä enemmän rahaa harrastuksiinsa.
Naiset näkevät polttarit vain rahanmenona, mikään ei saisi maksaa mitään, ei kiinnosta osallistua, ei kiinnosta seura, ei kiinnosta mikään maksullinen tekeminen, naama nyrpeänä maksetaan kuluja (mä en sit maksa tomaateista koska olen allerginen).
Olen ollut kaasona ja järjestänyt siis polttaritkin. Hemmetti nämä tyypit tosiaan. Mikään ei saisi maksaa mitään. Piknik-kamoistakin tosiaan kinataan kassakuitista, että minä maksan vain siitä mitä minä söin. Olen mökillä vain illan, ei kai tarvitse maksaa mitään. En maksa paljusta, koska en kylve. En maksa morsiamen päivän ohjelmasta, koska osallistun vain iltaan.
Ihme, että mitään polttareita saatiin edes aikaiseksi.
Se täytyy suoraan viestiä. Ei ole tulossa ulkomaan matkaa. Osallistujilla ei ole varaa ( tai haluja) lähteä.
Tuntuu siltä että ystävälläsi on melko ylimitoitetut ja epärealistiset suunnitelmat polttareiden suhteen.
Otan osan. Kaason homma on ihan koiran virka. Onneksi kaikki tärkeät henkilöt on saatu jo naimisiin, niin ei tarvitse enää kenellekään olla. Johonkin aikuishäihin voisin suostua ilman polttareita, ohjelmaa, hääleikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat pihejä eivätkä halua maksaa mistään toiselle eikä mistään yhteisestä.
Kuulostaa vaativalta morsiamelta ja mua ainakin alkoi ap ahdistaa sun puolesta. Kerro ajoissa, että tuollainen matka ei ole mahdollinen. Tulisi ihan h*mmetin kalliiksi. Osallistujat kustantaisivat omat matkansa ja kulunsa, ja vielä siihen päälle morsiamen matkat ja kulut. Missä haavemaailmassa se oikein elää! Ihan kohtuutonta! Ja jos se sulle suuttuu, niin anna suuttua! Sä et tee mitään väärin, vaan morsian on kohtuuton ja itsekäs, jos ei ymmärrä. Haluaa vain ilmaiselle matkalle ja someen kivoja kuvia. Menköön ukkonsa kanssa häämatkalle.
Itse jätin joskus vuosia sitten yhdet polttarit väliin. Hintalappu vaan kasvoi kasvamistaan, niin vihelsin pelin poikki omalta kohdaltani. Polttareiden jälkeen osallistujat saivat vielä lisää maksettavaa, kun kerätyt rahat eivät olleetkaan kattaneet kaikkea. Eräs osallistuja piti päänsä eikä suostunut maksamaan enää euroakaan ylimääräistä. Riitahan siitä kaason kanssa tuli.
Kaason tehtävästä voi myös kieltäytyä. Kaasolta kun yleensä odotetaan ihmeiden tekemistä ja kuuta taivaalta. Eli todella ahdistava pesti. Mä esitin joskus naimisiin menevälle hyvälle ystävälle toiveen, että ei valitsisi mua kaasokseen. Ymmärsi mun syyt ja pyysi sitten erästä toista ystäväänsä. Rehellisyydestä ei koitunut harmia eikä ystävyys kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sanotaan ystäviksi ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä toisen taloustilanteesta ja joille ei voi sitä kertoakaan. Todella erikoiselta kuulostaa.
Tätä itsekin ihmettelen. Onneksi omien kavereiden kesken toimii avoimuus taloustilanteesta. Jos joku ehdottaa jotakin rahaa vaativaa tekemistä, niin ei ole vaikeaa eikä noloa sanoa, että tässä kuussa ei nyt onnistu. Viimeksi itse kieltäydyin keikalle lähdöstä, koska lippu olisi maksanut 80€. Ja sanoin syyn rehellisesti. Eikä siinä sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Otan osan. Kaason homma on ihan koiran virka. Onneksi kaikki tärkeät henkilöt on saatu jo naimisiin, niin ei tarvitse enää kenellekään olla. Johonkin aikuishäihin voisin suostua ilman polttareita, ohjelmaa, hääleikkejä.
Onnistuttiin mieheni kanssa menemään naimisiin ilman kaasoa ja bestmania. Kahdensadan vieraan häätkin järjestettiin itse, ei tarvinnut muita vaivata raatamaan eikä maksamaan.
Miksi avioitumisesta on tehty niin vaikeaa ja stressaavaa nykyään, että ystävätkin saavat burnoutin?
No nyt on hyvä hetki ystävällesi oppia, että aina ei saa mitä haluaa. Muutenkin on outoa esittää tuollaisia toiveita polttareiden suhteen. Niidenhän kuuluisi olla yllätys ja osoitus siitä, kuinka hyvin ystävät tuntevat morsiamen.