Julia Thurenin kolumni rahankäytöstä
Kommentit (32)
Itsestäänselviä asioita kirjoittaa. Hieman naiivi tyyppi. Ei ilmeisesti ole kokemusta köyhemmästä elämästä.
Käytin elämästäni aikaa turhanjaarittelun lukemiseen no, tiedänpä nyt, ettei ylennkolumnit ole hesaria parempia samaa lässynläätä
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselviä asioita kirjoittaa. Hieman naiivi tyyppi. Ei ilmeisesti ole kokemusta köyhemmästä elämästä.
Kirjoittaa ainakin huomattavan lapsellisesti. Antaa hieman tyhmän kuvan tuolla itsestään. Jotenkin hemmotellun.
suomalaiset naiset ja heidän tyhjästä itse keksityt "ongelmat", järkevä mies säästää itseään ja pysyy kaukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä teksti sinällään. helppo olla "höveli" jos rahaa on.
käy hankalammaksi avokätisyys jos vaikka sairastuu eikä saa enää palkkaa. nopeasti se 75e illallinen ja 59e viinipaketti muuttuu ilon tuojasta vatsan muljahdukseen kun tajuaa, ettei sitten loppukuusta tarvitsekaan syödä kuin pyhää henkeä.
Mielestäni rivien välissä oli viesti että kelpaanko ystäväksi jos sanon avoimesti että nyt en voi, ei ole tuohon varaa.
Tavallaan tuntuu aika hassulta että ihmissuhteet olisivat noin löyhässä, ettei mitään "heikkoutta" voi näyttää. Tuo voi silti hyvin kuvata monen nykykaupunkilaisen sosiaalista piiriä. Kuluttaminen on ihan perusasetus, siitä ei edes keskustella.
Ehkä on jäänyt sinulta huomaamatta, mutta itse huomasin jo kouluaikoina, että nimeomaan se raha määrittelee ihmisen "arvon" yhteiskunnassa.
Jos jotain tuosta jäi käteen uutena asiana tms, niin koskaan en ole vielä aiemmin kohdannut ilmaisua "anaalisen tarkkaan".
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo kolumni on. Ei voi olettaa että satasen arvo on sama sellaiselle joka on perinyt puoli miljoonaa ja saa pääomatuloina enemmän vuodessa kuin pätkätöitä tekevä yksinhuoltajaäiti saa viidessä vuodessa.
Pitää osallistua sen mukaan, mikä on kullekin kohtuullista. Jos ystävä ei johonkin 200e tapahtumalippuun pysty koska se on koko kuun ruokabudjetti, aina voi sen tarjota ystävälle mikäli se ei itselle merkitse kuukausibudjetissa mitään.
Sama juttu on lasten kanssa. En oleta että 19v lapseni mitään maksaa kun ollaan ulkona. Olisihan se muutenkin järjetöntä ja oikeudenvastaista, kun tuloeromme on n. 20x.
Oma 21 v. tyttäreni maksaa omansa kun olemme ulkona. Syy: Tienaa vähän enemmön kun mä. . Joskus tarjoan jos sanoo, että tilillä ei psljon mitään. Ja kun on visiitillä muutamia päiviä kuussa, toki en veloita ruokarahaa.
Toiselle lapselle tarjoan joskus, mutta hsrvoin. Syy: Asuu kotona ja antaa ruokarahaa eli kustantaa ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo kolumni on. Ei voi olettaa että satasen arvo on sama sellaiselle joka on perinyt puoli miljoonaa ja saa pääomatuloina enemmän vuodessa kuin pätkätöitä tekevä yksinhuoltajaäiti saa viidessä vuodessa.
Pitää osallistua sen mukaan, mikä on kullekin kohtuullista. Jos ystävä ei johonkin 200e tapahtumalippuun pysty koska se on koko kuun ruokabudjetti, aina voi sen tarjota ystävälle mikäli se ei itselle merkitse kuukausibudjetissa mitään.
Sama juttu on lasten kanssa. En oleta että 19v lapseni mitään maksaa kun ollaan ulkona. Olisihan se muutenkin järjetöntä ja oikeudenvastaista, kun tuloeromme on n. 20x.
Oma 21 v. tyttäreni maksaa omansa kun olemme ulkona. Syy: Tienaa vähän enemmön kun mä. . Joskus tarjoan jos sanoo, että tilillä ei psljon mitään. Ja kun on visiitillä muutamia päiviä kuussa, toki en veloita ruokarahaa.
Toi
Tai siis oikeastaan en ulkonäsyömisiä kustanna tuolle kotona asuvalle, mutta jos roudataan TaKe away ruokia kotiin, en pistä maksamaan omaansa yleensä vaikka tarjoutuu. Koska: Antaa ruokarahaa.
Onkos itsekäs äiti kun ei tarjoa tyttärelleen joka tienaa enemmän kun hän. Kummatkaan ei hyvätuloisia. Äidillä myös 2 ala-ikäistä lasta.
Ei kai nyt tuollaisia huhuiltu?
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan jotain alempaa keskiluokkaa ja kaverin polttarit olisi tullu mulle maksamaan tonnin!!! Ilmoitin, että eipä ole varaa eli en ole tulossa. Ei ollut vaikeeta.
Ihan sama, kun toisen kaverin kanssa piti lähteä ns baarikierrokselle ja hänellä tuli rahatilanteeseen muutos, niin tietysti hän siitä kertoi. Minä sitten maksoin oluet ja ruuat ja baarikierroksen sijaan saunottiin ja juotiin/syötiin meillä.
Jos et voi avata suutasi ystäviesi edessä, ei sinulla oikeasti ole ystäviä.
Osa loukkaantuu jos sanoo, ettei ole varaa tuollaisille kierroksille. Ollaan, etteikö muka seura kelpaa? Se seura kelpaisi hyvin jos tekemiset olisivat kohtuullisempaa hintaisia.
Varmaan aika monelle keskituloiselle asuntovelalliselle on koronnousu laittanut talouden tiukalle. Tietenkään mammapalstan persaukisen mielestä siitä ei saa valittaa, mutta ihan jokaisella hymy alkaa hyytymään, jos ennen on jäänyt vaikkapa huvitteluun 200/kk ja säästöön 400/kk ja korot nousevatkin 700e/kk. Joo, varmasti löytyy säästöpaikkoja etenkin keskituloisella, mutta harva haluaa silti tuollaista leikkausta elintasoonsa. Ei useimmilla keskituloisillakaan oikeasti ole kovin monen sadan euron pelivaraa kuukaudessa. Ja koronnousujen myötä vielä vähemmän.
Ja onhan se totta, että köyhällä on asiat vielä huonommin. Ei kai se silti niin mene, että ainoastaan kaikista kurjimman kohtalon ihmisellä on oikeus valittaa. Kyllä sille köyhällekin aina löytyy joku köyhempi. Paitsi tietenkin sille kaikista köyhimmälle, mutta sitä ei mammapalstalta löydy. Eikä suomesta.
Miksi jokaisen jutun pitäisi olla just vähävaraisuudesta? Keskituloisia on kuitenkin iso(in) osa kansasta.