Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpaine ei laske laihtumisesta huolimatta

Vierailija
17.02.2025 |

Mulla on käytössä 2 eri verenpainelääkettä ja haluaisin niistä eroon. Ikää kuitenkin vasta vähän päälle neljäkymmentä. Vp lääkkeet on tosi miedolla annoksella eli toivoa on päästä niistä eroon. Vai onko?

Olen nyt laihtunut 22 kiloa ja tasan 10 kiloa matkaa normipainon ylärajaan. Tavoite 15 kiloa vielä pois. Verenpaineeseen ei ole tämä laihtuminen ainakaan vielä vaikuttanut.

Mitkä on ne isoimmat tekijät mitkä verenpainetta pitää yllä? Suolako? Margariinin vaihdolla ei varmaan mitään sen suurempaa merkitystä ole kun en syö hirveästi leipää. Kerma vaihtunut ruokakermaan. Kasviksia varmaan voisi syödä enemmän mutta syön hedelmiä ja kasviksia kuitenkin päivittäin.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine tulee vähän perässä, kyllä se siitä laskee.

Vierailija
22/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan laskenut, vaikka mitat oli 170 cm ja 65 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeri ja hiilihydraatit pitävät verenpaineen ylhäällä, samoin margariini. Ne aiheutttavat myös hiljaista tulehdusta verisuoniin ja koko kehoon, minkä jälkeen verisuonitukoksia voi alkaa syntyä. Sitten tietysti se geenipuoli. Noin 25% ihmisistä reagoi suolaan eli natriumiin verenpaineen nousulla. Lopuille natriumin määrällä ei juuri ole merkitystä.

Hiilihydraatit ovat meille yksi energian lähde, eikä niitä pidä liikaa vältellä. Tarvitsemme kasvisten ja marjojen kuituja ja suojaravinteita. Täysjyväviljoja ja hedelmiä kannattaa nauttia kohtuudella.

Emme tarvitse. Ihminen ei tarvitse grammaakaan kuitua. Myöskään kasvisten ja marjojen "suojaravinteita" ei tarvita. Kerro yksikin tällainen ravinne, ja lähde sille, miksi sitä olisi saatava kasveista. Totuus on se, että ei tarvitse. 

Vierailija
24/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariinin vaihto voihin ja oivariiniin auttaa kyllä.  Vaihdoin ja vuosiin en ole lääkitystä tarvinnut.

Vierailija
25/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se verenpaine välttämättä painoon liity, mutta miksi sun pitää päästä verenpainelääkkeestä eroon? Jos se ei aiheuta sivuvaikutuksia ja maksaa apteekissa muutaman hassun euron parin kk setti, niin miksi moinen paniikki? Selitykseksi ei kelpaa yleinen "lääkkeet on pahasta" -slogan. Rauhoitu, hengitä ja syö pizzasi poika. Tai siis tässä tapauksessa lääkkeesi.

Vierailija
26/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan laskenut, vaikka mitat oli 170 cm ja 65 kg.

Mulla ihan sama tilanne. Olin 170cm ja 65kg ja laihdutin 10 kg niin eivät verenpaineet laskeneet (yläpaine huitelee 140:n tienoilla, alapaine on ns. normaali 65-70).

Vierailija
27/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto voisi olla yksi keino ja hiilareitten vähentäminen, en tarkoita mitään fanaattista suoriutumista mutta sinnepäin, ei maksa mitään ja pienellä totuttelulla onnistuu.

Vierailija
28/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on runsaasti geeniperimässä sepelvaltimotautia, ja siinä korkea verenpaine yleensä alkaa jo hyvin nuorella iällä.

On jo hyvin tyypillistä, että sinun ikäiselläsi on verenpaine lääkitys.

Geeneille emme voi mitään, sepelvaltimotautiin auttaa verenpaine lääkkeet, lisäksi toisilla on myös kolesteroli lääkkeet.

Toki terveellinen ruokavalio, liikunta ja normi paino tukevat terveyttä, muuta sepelvaltimotaudin kanssa ei juuri koskaan jätetä lääkitystä pois.

Googlaa tuo, niin saat lisätietoa. Lisäksi käy  terkkarissa, siellä ota puheeksi. Käyt verikoeissa, saat tietää kolesteroli arvosi sun muut.

En halua pelotella, mutta sepelvaltimotaudista sanotaan että on "hiljainen tappaja". Tiedän tämän kun mun suvulla ja kaveripiirissäkin tätä on. Itselläni on ollut verenpaine lääkitys jo 28 veestä alkaen, kuten sisaruksillani. Ja minulla on myös kolesteroli lääkitys ollu nyt 4 vuotta, vaikka olen vasta 40 vee. Olen hoikka, syön terveellisesti, raitis, liikun normisti, silti arvot ovat korkeahkolla. Ei noista lääkkeistä ole mulle mitään haittaa, on niitä yritetty kerran lopettaa, mutta arvot kohosivat.

Ne tuli aikoinaan ilmi, kun vanhemmat ja heidän sisaruksiaan sai nuorena infarkteja, niin sieltä löytyi taustalta sepelvaltimotauti.

Upeasti ollut pudottanut painoa, se on hyvä juttu. Tsemppiä.

Vierailija
29/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se verenpaine välttämättä painoon liity, mutta miksi sun pitää päästä verenpainelääkkeestä eroon? Jos se ei aiheuta sivuvaikutuksia ja maksaa apteekissa muutaman hassun euron parin kk setti, niin miksi moinen paniikki? Selitykseksi ei kelpaa yleinen "lääkkeet on pahasta" -slogan. Rauhoitu, hengitä ja syö pizzasi poika. Tai siis tässä tapauksessa lääkkeesi.

Oishan se varmaan kiva, ettei menis niitä vähiäkään rahoja, eikä tarvis aina olla muistamassa niitä lääkkeitä ja reissussa aina tarkastaa, että on mukana. Eikä se lääkkeiden syönti ole mikään tavoiteltava asia.

Vierailija
30/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia verenpainelukemia teillä on, joilla on koholla?

Mulla on alapaine jatkuvasti välillä 90-105. 

Oli paino 65 kg tai 75 kg.

Siis olinpa sitten normaalipainon puolella tai pikkusen ylipainon puolella.

Sulla on liian korkea alapaine. Kannattaa käydä terkkarissa, verikoeissa, RR-seuranta ja todennäköisesti lääkitys verenpaineisiin.

Vierailija
31/59 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvasti geneettistä. Itse kyllä elän terveellisesti ja harrastan paljon liikuntaa, olen hoikka ja hyväkuntoinen, mutta uskon että silti suurin syy hyvään verenpaineeseeni (105-110/60-65) on ihan vaan geenit. Äidilläni ei ole lainkaan yhtä terveelliset elämäntavat ja ylipainoakin on, silti hänen verenpaineensa on samaa luokkaa. 

Vierailija
32/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isometriset lihasharjoitukset näyttävät olevan paras lihasharjoitteiden gatekoria verenpaineen vähentämiseksi. Esimerkkinä seinäkyykky (wall skwat):

Vierailija
33/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri ja hiilihydraatit pitävät verenpaineen ylhäällä, samoin margariini. Ne aiheutttavat myös hiljaista tulehdusta verisuoniin ja koko kehoon, minkä jälkeen verisuonitukoksia voi alkaa syntyä. Sitten tietysti se geenipuoli. Noin 25% ihmisistä reagoi suolaan eli natriumiin verenpaineen nousulla. Lopuille natriumin määrällä ei juuri ole merkitystä.

Rasva palaa vain rasvalla, eli siihen laatuun tulee kiinnittää huomiota. Suolaa vähennetään, kun verenpaine koholla. Liikunta ja ruokavalio vaikuttaa.

Vierailija
34/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetauti (korkea) on tautina perinnöllinen ja johtaa ennenaikaiseen kuolemaan ilman lääkitystä. Siihen ei auta liikkuminen tai laihtuminen. Ne voivat kuitenkin auttaa madaltamaan verenpainelääkkeen annostusta.

Muuta väittävät rinnastuvat niihin vanhempiin, ketkä kieltävät lääketieteellisen avun lastensa sairauksiin,esim diabetes, verenpainetauti tai epilepsia. 

Vierailija
35/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on runsaasti geeniperimässä sepelvaltimotautia, ja siinä korkea verenpaine yleensä alkaa jo hyvin nuorella iällä.

On jo hyvin tyypillistä, että sinun ikäiselläsi on verenpaine lääkitys.

Geeneille emme voi mitään, sepelvaltimotautiin auttaa verenpaine lääkkeet, lisäksi toisilla on myös kolesteroli lääkkeet.

Toki terveellinen ruokavalio, liikunta ja normi paino tukevat terveyttä, muuta sepelvaltimotaudin kanssa ei juuri koskaan jätetä lääkitystä pois.

Googlaa tuo, niin saat lisätietoa. Lisäksi käy  terkkarissa, siellä ota puheeksi. Käyt verikoeissa, saat tietää kolesteroli arvosi sun muut.

En halua pelotella, mutta sepelvaltimotaudista sanotaan että on "hiljainen tappaja". Tiedän tämän kun mun suvulla ja kaveripiirissäkin tätä on. Itselläni on ollut verenpaine lääkitys jo 28 veestä alkaen, kuten sisaruksillani. Ja minulla on myös kolesteroli lääkitys ollu nyt 4 vuotta, v

Mitä vittua selität?!

Vierailija
36/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli korkea verenpaine jo parikymppisenä ja ihannepainoisena. Alapaine 110. Myöhemmin painoa tuli lisää, ja verenpaine säilyi korkeana. Sain siihen lääkkeet. Sitten on sanottu, että jos olisit kevyempi, sinulla olisi ihan normaali verenpaine. No eipä ollut.

Vierailija
37/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpainetauti (korkea) on tautina perinnöllinen ja johtaa ennenaikaiseen kuolemaan ilman lääkitystä. Siihen ei auta liikkuminen tai laihtuminen. Ne voivat kuitenkin auttaa madaltamaan verenpainelääkkeen annostusta.

Muuta väittävät rinnastuvat niihin vanhempiin, ketkä kieltävät lääketieteellisen avun lastensa sairauksiin,esim diabetes, verenpainetauti tai epilepsia. 

Verenpainetauti on kansantauti. Minun isällä korkeakolesteroli, ei verenpainetta. 2 pallolaajennusta, dg sepelvaltimotauti, 2 tyypin db, ym. Äitillä myös kansantaudit kehissä. Minulla kaikki arvot huippuluokkaa. Olen liki 6kymppinen. Elämäntavat erilaisemmat kuin vanhemmillani. 

Vierailija
38/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kumminkin se margariini Oivariiniin ja paistamiseen voita.  Siis jos kolestroli on normaali.

Vierailija
39/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini tuotteet shotit ja espressot. Salmiakki ja karkit. Tee. Kokeile jättää suola vähemmälle ja kofeiinin kaikki. Joku lääke ja huumeet voi nostaa verenpainetta. Colajuomat kuin energiajuomat. 

Vierailija
40/59 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuthan riittävästi? Suolan käyttöä vähemmäksi, huomaa myös "piilosuola" leivissä, leikkeleissä juustossa jne. Stressi nostaa verenpainetta myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi