Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt Kela "pakottaa" ihmisiä jo avioeroihin

Vierailija
16.02.2025 |

Viime aikoina moni on saanut Kelalta kirjeen, joka kehottaa muuttamaan. Toimeentulotuen ehdot yllättivät Jarnon ja Soilin, jolloin pariskunta päätyi eroamaan ratkaistaakseen ongelman ja pystyäkseen elämään.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011031266.html

Kommentit (680)

Vierailija
241/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta sut voi irtisanoa helposti ja sun asunto menee ulosottovirastolle. 

Asunto lähtee ja voi jäädä asuntovelkaa. 

Vuokraa+ asuntovelkaa. 

Vierailija
242/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"mitä ite teet? nuolet persettä?"

Töissä minä teen töitä, minut on palkattu töihin sen takia että olen hyödyllinen ja tuottava ihminen työnantajalle. 

perseennuolija sinä olet. et ole hyödyksi kenellekään

Tämä on keskustelupalstojen hyvä puoli. Pääsee tutustumaan sellaisten ihmisten ajatusmaailmaan, joita ei tosielämässä missään tapaa. Minulla ei ole ystävinä ainoatakaan syrjäytynyttä, joten en missään törmää tuollaiseen tuskaiseen katkeruuteen. Jäisi päivän naurut saamatta, jos en täällä lukisi viestejäsi. Ymmärrätkö kuinka paljon huvitat meitä, jotka olemme saaneet elämämme raiteilleen?

itke lisää, idiootti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Ja kohta saadaan irtisanoa helposti. 

Onko puskuria säästetty pankkitilille? 

Vierailija
244/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle. 

Vierailija
245/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisi, kun minulla ei ole velkaa mihinkään suuntaan?

Vierailija
246/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista voi joutua odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle. 

Pankki on käskenyt säästää 2 kuukauden odottelu rahat. 

2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto. 

Vierailija
247/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.

Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä. 

Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista. 

Eikö perhettä siis voi perustaa ilman kelan tukia?

Perhana sentään, mä olen tehnyt jo kolme lasta luvatta!

Potkulaki tulee keväällä voimaan. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle.

Siksipä kannattaakin tehdä ne lapset vasta kun elämän perusedellytykset on kunnossa ja on varaa maksaa ihan itse asumisensa ja muu toimeentulonsa, myös niiden lasten. Myös siinä tapauksessa, että parisuhde päättyy. En ole minäkään Kelalta tukia kysellyt, lapsilisät maksavat kyselemättä ja ne säästän lapsille. Parisuhdekin on hajonnut, asumistukea en ole tähänkään asti saanut vaan ihan olen asumiseni itse maksanut. Hiton kelarotat.

Vierailija
248/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä katkeria, kateellisia ja ilkeitä työttömiä. Harmittaako, kun ainutkertainen elämä menee hukkaan Kelan käskyjä totellessa ja köyhyydessä.? 

Kammottava kohtalo, joka toki selittää katkeruutta. Itse lähden just 3 viikoksi Thaimaahan lomaileen. Kivaa kun saa itse päättää myös asumiskuviot yms. 

Vierailija
249/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä minä teen töitä, minut on palkattu töihin sen takia että olen hyödyllinen ja tuottava ihminen työnantajalle. 

Tämä on keskustelupalstojen hyvä puoli. Pääsee tutustumaan sellaisten ihmisten ajatusmaailmaan, joita ei tosielämässä missään tapaa. Minulla ei ole ystävinä ainoatakaan syrjäytynyttä, joten en missään törmää tuollaiseen tuskaiseen katkeruuteen. Jäisi päivän naurut saamatta, jos en täällä lukisi viestejäsi. Ymmärrätkö kuinka paljon huvitat meitä, jotka olemme saaneet elämämme raiteilleen?

itke lisää, idiootti

Tarkoitit sanoa: Naura lisää, hyväosainen.

Vierailija
250/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa on perhevarotus jossa perheen tulot lasketaan yhteen ja sitten verotetaan. Paljon reilumpaa myös siinä tapauksessa kun toinen jää työttömäksi! Näin voitaisin toimia myös Suomessa, olemmehan kai osa Eurooppaa, eikä vain sen ulkorajan puolustusyhteisö. Lait kuntoon! 

ei vaikkuta,, oikkeutten mukaiselta tämmönen ,,,

Vierailija
251/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksumuurin takana joten en pysty lukemaan, mutta todennäköisesti jutussa ei ole mitään uutta vaan siinä ihmetellään asiaa joka on ollut käytössä jo ainakin viimeiset 20 vuotta.

Yksi erittäin merkittävä syy sille, miksi tukien varassa elävät pariskunnat asuvat virallisesti erillään, on se, että yhdessä asuessaan heidän perusosansa käytännössä laskee. Toinen merkittävä syy on se, että tuet maksetaan aina vain toisen tilille. Ei esimerkiksi puoliksi molemmille.

Kun joskus yli 10 vuotta sitten elin aika pitkään täysin tukien varassa, niin yksinasuvan perusosa taisi olla noin 560 euroa kuukaudessa. Kun muutin tyttöystäväni (myös tukien varassa elävä tuolloin) kanssa samaan asuntoon niin perusosa laski alle viiteen sataan. Noin puolen vuoden jälkeen muutimme taas erilleen sen takia. Saimmehan me tietenkin yhteensä enemmän rahaa kuin yksin asuessamme, mutta kahdelle jaettuna summa oli molemmille 80-100 euroa vähemmän kuin yksin asuessa, ja se on köyhälle massiivinen summa.

Jos yhdessä asuvien perusosa ei laskisi niin varmasti monet pariskunnat muuttaisivat samaan asuntoon ja näin ollen pienempiä (ja halvempia) asuntojakin vapautuisi.

Tsiisus 80euria kuussa olisi säästänyt vaikka siinä, että tekee yhteisiä ruokia suuremman määrän

* 160-200 euroa kuussa

Noinhan sitä tietämätön ajattelee. Totuus on kuitenkin paljon karumpi ja olisi hyvä, että sinäkin pysyisit totuudessa kommentteinesi vaikka öyhöttäminen on selvästi lempipuuhaasi. Vähävaraiset säästävät jo muutenkin kaikessa ja ostavat vain halvinta joten ehdottamallasi poppakonstilla he eivät pysty säästämään (koska se on jo heillä käytössä).

Vierailija
252/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menisi, kun minulla ei ole velkaa mihinkään suuntaan?

"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Vierailija
253/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on puskuri säästettynä.

Vierailija
254/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin odottamaan kymmenen viikkoa.

Vierailija
255/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä katkeria, kateellisia ja ilkeitä työttömiä. Harmittaako, kun ainutkertainen elämä menee hukkaan Kelan käskyjä totellessa ja köyhyydessä.? 

Kammottava kohtalo, joka toki selittää katkeruutta. Itse lähden just 3 viikoksi Thaimaahan lomaileen. Kivaa kun saa itse päättää myös asumiskuviot yms. 

Ei Kelan elätti tajua parempiosaisten elämää. Oma elämänsä täyttyy vain kateudesta, kun rahkeet ei riitä edes keskitason menestymiseen.

Vierailija
256/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.

Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä. 

Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista. 

Eikö perhettä siis voi perustaa ilman kelan tukia?

Perhana sentään, mä olen tehnyt jo kolme lasta luvatta!

Potkulaki tulee keväällä voimaan. Työmarkkinat

Potkulaki tulee keväällä voimaan. 

Eli kun teet lapsia niin kannattaa asunto olla jo maksettu ja isot säästöt tilillä. 

Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin. 

Vierailija
257/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jos sosiaaliturvan nauttija perustaa perheen, tämä joutuu luopumaan inhimillisestä elintasostaan, joka turvataan muille aikuisille. Siinä on selvä ja räikeä ihmisoikeusrikos, joka kohdistuu nimenomaan sosiaaliturvaa nauttivien rankaisemiseen perheiden perustamisesta ja lähisuhteiden ylläpitämisestä.

Valtion tehtävä on turvata nuo kaikki. Yksilön inhimilliset tarpeet eivät vähene sen myötä, kun tämä muuttaa asumaan parisuhteeseen, vs. kämppissuhteeseen tuntemattoman kanssa. Lainsäädäntö katsoo, että ne vähenisivät. Mihin ne inhimilliset perustapeet siinä perheellistyessä katoaisivat?

Olet väärässä. 

Otetaan esimerkiksi oikeus perustaa perhe. Peräkammarin poika haluaisi perheen mutta hän vain ei saa aikaiseksi. Valtion tehtävänä EI OLE parittaa peräkammarin poikaa jonkun naisen kanssa, EIKÄ valtion tehtävänä ole saattaa tämä paritettu puoliso raskaaksi.

OIKEUS perustaa perhe on, mutta valtion TEHTÄVÄ ei ole turvata että näin käy vaan kyllä se on ihan peräkammarin pojan tehtävä löytää se puoliso ja sitten hankkia se lapsi ja sitten vielä ELÄTTÄÄ lapsensa yhdessä puolisonsa kanssa.

Vierailija
258/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itke lisää, idiootti

Tarkoitit sanoa: Naura lisää, hyväosainen.

sun kaltaisen hyödyttömän perseennuolijan ainoa ilo elämässä kai onkin tämä huonommassa asemassa olevien kiusaaminen

Vierailija
259/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on puskuri säästettynä.

Ei kaikilla ole. 

Ja osa tekee jopa lomamatkan ja itkee sen jälkeen lyhennysvapaata pankista. 

Tyhmiä

Vierailija
260/680 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.

https://yle.fi/a/74-20043998

Uutinen on vuodelta 2023. Eipä ole edennyt.

Työstä kuuluu maksaa palkkaa, ei toimeentulotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä