Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua!! Jos etuhammas irtoaa, niin onko julkisella pakko tehdä jotakin??!!

Vierailija
15.02.2025 |

Eli minulla alaetuhammas on tänään hieman liikkunut, sen kanssa ollut ongelmia ennenkin ja silloin hammaslääkäri sanoi että vain seurataan.

No, aloin miettiä että jos tuo hammas oikeasti irtoaa tms niin kai julkisella tehdään jotakin? Vai pitääkö elää oikeasti ns jääkiekkoilija hymyn kanssa?

Olen sairaseläkkeellä eli tulot ovat pienet. Mitä irronneen hampaan korjaus (näin suunnilleen) maksaa? Vai onko niin, että köyhä ei voi tehdä mitään? 

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon proteesiasiaan vielä, että en tupakoi ja implantit olisivat maksaneet yksityisellä 2200€/kpl.

Vierailija
82/93 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti köyhyys näkyy hampaista. Julkisella poistavat hampaan kyllä, mutta tilalle et mitään saa. 

Siis oikeasti? Suomessako 2025 luvulla? Ei voi olla mahdollista. Eikö hammaslääkäri laskut saa tt-tukeen tms toimittaa? 

saa, mutta ei siinä korvata muuta kuin paikkausta, tarkistusta, suuhygienisti. Valitettavasti ei tehdä muuta. Olen itsekin pitkäaikaissairas ja lähti aimo lohkare. Nyt on tynkä jäljellä. Olisihan se nätimpi jos sille tehtäis jotain.

Kyllä minulle on korvattu kaikki hampaisiin liittyvät jutut, myös juurihoidot jne. Vaikea kuvitella, ettei muka lohjenneen hampaan korjausta maksettaisi Kelasta. Et taida nyt vain tietää omia oikeuksiasi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on esteettinen vaiva, terveyteen vaikuttavat hommelit kyllä hoidetaan

Etualueen esteettisen haita hoito tapahtuu julkisella, mutta tietysti potilaan hampaiden harjauksen tason pitää olla kunnossa. Suttusuut eivät saa korvaavia rakenteita, kun kuitusiltaa.

Vierailija
84/93 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen täälläkin palstalla on ihmisiä, jotka haluavat Suomeen sellaisen luokkayhteiskunnan, missä köyhät erottaa jo kauas puuttuvista hampaista? 

Juuri näin

Vierailija
85/93 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuva etuhammas on myös todella paha sosiaalinen haitta. Se vaikeuttaa pahasti mm ihmisten edessä puhumista ja nauramista. Sittenkö on hyvä, jos köyhä vielä syrjäytyy häpeän takia kotiinsa? 

Vierailija
86/93 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhä tarvitse hampaita mihinkään

Vierailija
87/93 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juurta jäljellä, voi tehdä julkisella nastahampaan. Näin minulle sanottiin, kun vaurioitunut isokokoinen etuhammas lohkesi niin pahasti, että juurta jäi vain vähän. Ensin paikattiin. Paikka irtosi muutamassa päivässä. Sitten paikattiin uudrlleen. Nyt paikka pysynyt pidempään, mutta irtoaa varmasti taas pian. Toivottavasti suostuvat laittamaan nastan, vaikka toinen päivystävä lääkäri minus jo yksityisrlle kovasti ohjasi. Mutta implantin hinta on törkeä. Noin 3000-3500. Ei ole lapsiperheen äitinä varaa tuohon. Mutta en voi ilman hammasta olla. Arvatkaa miltä näyttää, kun yläetuhammas puuttuu. Varsin isokokoinenkin hammas. Muutoin hampaani ovat kauniit.

Mulla rakennettiin poskihampaan juuren päälle muovikruunu, kestänyt jo yli 12 v.

Vierailija
88/93 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juurta jäljellä, voi tehdä julkisella nastahampaan. Näin minulle sanottiin, kun vaurioitunut isokokoinen etuhammas lohkesi niin pahasti, että juurta jäi vain vähän. Ensin paikattiin. Paikka irtosi muutamassa päivässä. Sitten paikattiin uudrlleen. Nyt paikka pysynyt pidempään, mutta irtoaa varmasti taas pian. Toivottavasti suostuvat laittamaan nastan, vaikka toinen päivystävä lääkäri minus jo yksityisrlle kovasti ohjasi. Mutta implantin hinta on törkeä. Noin 3000-3500. Ei ole lapsiperheen äitinä varaa tuohon. Mutta en voi ilman hammasta olla. Arvatkaa miltä näyttää, kun yläetuhammas puuttuu. Varsin isokokoinenkin hammas. Muutoin hampaani ovat kauniit.

Voi ei, otan osaa:( Täytyy varmaan olla kamala tunne. Sinulla kuitenkin heti hoidettiin puuttuva etuhammas helposti julkisella? Haluaisitko kertoa siitä  ja hoidon hinnoista? 

Joo, siis jos hammas lohkeaa pahasti (ja vielä etuhammas), pääsee heti hoitoon hammaspäivystyksen kautta. Mutta mulle laitettiin siihen juurentyngän päälle vaan paikka. Ekalla kerralla paikka lähti siis muutamassa päivässä irti. Toisella kertaa se laitettiin jotenkin paremmin ja on nyt pysynyt pidempään. Mutta ei ole pysyvä ratkaisu, näin sanottiin heti. Koska eihän paikka voi pysyä, kun juurta muutama milli jäljellä. Siihen on vaikea laittaa mitään. Kyseessä siis etuhammas, hammas 2. Tämä kustansi julkisella 126 euroa. Nasta maksaisi käsitykseni mukaan max. 600-700 euroa. Implantti pitäisi laittaa yksityisellä. Se maksaa ihan älyttömästi, siis noin 3000-3500. Mun tapauksessa varmaan enemmänkin, kun ensin juuri pitää kaivaa pois. Nyt täytyy yrittää kysyä, missä ja milloin tuon nastan voisi laittaa julkisella. Koska tuo paikka voi milloin vaan irrota. Huomasin, että julkisenkin hammashoidon hinnat ovat törksti nousseet. Mulla on hyvät hampaat tosiaan muuten. Hoidan niitä, en tupakoi. 

Vierailija
89/93 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore kokemus Helsingistä, julkinen puoli ei korvaa uutta hammasta, ja kyseessä etuhammas. Itse pitää maksaa hoito (okei, saa jonkun 50e kelakorvauksen), jotta saa väliaikaisen hampaan ja sitten implantin.

Ymmrärrän päätöksen, ajatellaa paljonko rahaa menisi spurgujen implantteihin ja hoitasivatko väliaikaista hammastaan ohjeitten mukaan ja eivät hukkaisi sitä? Se on ihan loputon suo ajan ja rahan suhteen, joten ymmärrän ettei siihen lähdetä. 

Jokaisen pitäisi tiedostaa tämä, ja säästää hampaiden hoitoa varten.

Vierailija
90/93 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko olla Implantti? Eikö hampaisiin voi muistaakseni laittaa jonkun sillankin tms? 

Voi laittaa, sukulaiselle just laitetettiin vastaavassa tilanteessa. Maksoi alle 300€. 

Vierailija
91/93 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäkin voi pestä hampaita. Siten säästää me hammaslääkärimaksut. Suosittelen lämpimästi. T, terkka jolla paska palkka ja pesen kolme kertaa päivässä hampaat

Liiallinen hampaiden pesu ei sekään ole hyväksi. Eikä auta mitään, jos suuhun on jäänyt maitohammas. Jossain vaiheessa elämää se lähtee pois. Itselläni pysyi keski-ikään asti.

Vierailija
92/93 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vasta tuttavalta irtosi hammas. Julkisella hoidolla implantti olisi kustantanut saman verran kun yksityisellä. Julkiselle jonotat. Yksityiselle et. Arvaa kumman valitsi? Ja juu  melkein kolmen tonnin lasku tuli.

Vierailija
93/93 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin köyhä, jolta irtoaa edestä hammas niin t*ppaisin itseni. Häbettäisi niin paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän