Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutto pois omistusasunnosta naapurin takia?

Vierailija
15.02.2025 |

Meillä on jo vuoden verran ollut uusi naapuri, joka on ihan kamala. Hän ei piittaa lainkaan omien tekojensa seurauksista muille. En viitsi tähän kirjoittaa kaikkia hänen tekojaan, ettei joku tunnista. Mutta tilanne on kärjistynyt niin pahaksi, että mielenterveyteni alkaa kohta rakoilla. Minulla ei ole enää kivaa omassa kodissa. Naapuri on aina kotona ja häiriköi. Siis AINA. Tämän piti olla meille se asunto, johon perhe perustetaan ja josta lapsi kulkee tarhaan ja kouluun. Nyt en näe enää muuta keinoa pysyä järjissäni kuin muuttaa pois. Ja me olemme siis asuneet tässä jo muutaman vuoden ja muuttaessa kaikki oli ihanaa ja naapurit kivoja tai ainakin normaaleja.

Ongelmana muutossa on toki hankala markkinatilanne. Ei haittaisi, vaikka myisi pois halvalla, mutta tällä hetkellä myyntihinnalla ei saisi kuin tosi hyvällä tuurilla asuntolainan maksettua pois. Emme asu missään ökyasunnossa kuitenkaan. Ja vaikka naapuri on vain vuokralla, niin en häntä uudelle omistajalle sälyttäisi. Joten mites myisin edes kellekään muulle tätä kärsimysten näyttämöä? Meillä ei ole myöskään rahaa yhtään ylimääräistä, eli ei voida olla kahden asunnon loukussa, edes vuokra-asunnon kanssa.

Asukasta on yritetty häätää hallituksen painostuksen kautta, mutta omistaja ei siihen suostu. Pahinta on se, että aina, kun aihe nousee tapetille, asukas käyttäytyy "hyvin" juuri sen pakolliset pari viikkoa. Sitten, kun käsittelyissä on todettu, että nytpä kaikki on hyvin, niin rettelöinti alkaa uudelleen. Eli mikään taho ei enää auta, tämä on yhtä valitusrumbaa. Poliiseja on useat muut asukkaat soittaneet naapurin takia, mutta poliisit eivät tule paikalle. Omistaja on siis ns. vanha jäärä.

Onko muita, jotka muuttivat pois naapurin vuoksi omistusasunnosta, ja miten sen teitte? Vai pitäisikö tässä vaan odottaa vielä pari vuotta että on varaa vaihtaa asuntoa ja jotenkin hyväksyä se, että ahdistaa sen koko ajan? Arvostaisin neuvoja. Asumme Helsingissä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin kerrostalo-osakkeeni kun aloin poissa kotoa ollessa fantasioida että iskisipä joku meteoriitti koko paskan maan tasalle. Kotitielle kurvatessa oli joka päivä ekana ajatuksena että mitä ne tollot on tänään rikkoneet.

Kyseessä oli vanha ja halpa kerrostaloyhtiö. Tämän takia sinne kertyi kaikki maksuongelmaiset, elämäntapaongelmaiset, wannabe-sijoittajien spurguvuokralaiset ja sitten ne sinisilmäiset ja naiivit sinkut ensiasunnonostajat. Kaikki vähänkään fiksummat nostivat kytkintä parin vuoden sisällä. Noin minustakin tuli tuon paskakasan puheenjohtaja kun muut vähänkin ajattelukykyiset osakkaat katosivat. Sen pari vuotta kun jaksoin asua tuota. Oli jatkuvaa meluongelmaa, likaongelmaa, osakkaiden välisiä riitoja, aggressiivisia osakkaita pitbull-koirineen ja aina oli jotain säätämistä ulosottomiehen, poliisin, eläinpoliisin, apuyhdistysten, paikkoja rikkovien vuokralaisten ja joka h....tin asian kanssa.

Oma kämppä oli kiva mut

Mistäpä ei teidän muijien mielenterveys rakoilisi? 🤣

Vierailija
42/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on, jos joku tunnistaisi talon tai ongelmanaapurin? Silloin ymmärtäisivät, että tässä on muutkin ryhtyneet toimiin, ehkä toimisivat itsekin, ja saisitte painetta aikaan. Mistä asiasta rikosilmoituksia on tehty?

Se haitta että trollina ap ei nyt keksi sopivaa aluetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieruboxitaloissa on aina vaarana että joku ääliö muuttaa niihin. Hyvä maineinen asuinseutu saattaa auttaa karsimaan idiootit.

Jos asuu hyvämaineisella alueella niin sitten syy häätää on kateus - se asuu liian hyvässä asunnossa, miten me saataisiin se muuttamaan huonommalle alueelle, että saataisiin se meille töihin (vastaus:ette mitenkään)?

Jos asuu kaksiossa yksin niin syy on liian iso/kallis asunto- muuttakaa halvempaan/pienempään niin sitten saadaan se meille töihin (ette saa)!

Jos asuu halvassa yksiössä niin sitten syy on, että se on liian halpa asunto, ei me sitä saada meille töihin kun asuu liian halvassa asunnossa (ette saa muutenkaan teille töihin). muuttakaa kalliimpaan!

Kato, tekosyy löytyy aina!

Vierailija
44/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Kyllä huomaa että on viikonloppu. Ja Ap on vielä näitä trolleja joiden mielestä provo on vakuuttavampi kun siitä kirjoittaa mahdollisimman pitkästi. 

Vierailija
45/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän naapuri asuu siis omakotitalossa yhtälailla? Vaikealta vaikuttaa tilanne jos yrität saada häädettyä. 

Millätavoin seuraat hänen kotona oleskeluaan.

Onko itselläsi lääkehoito aloitettu 

Kerrostalosta on kyse.

Voi, kun sitä kotona oloa tarvisi jotenkin erikseen seurata... sen kyllä kuulee halusi tai ei.

Ei ole vielä lääkkeitä, kohta ehkä tarvitsen jotakin rauhoittavaa, kiitos huolenpidosta.

Ap

Vierailija
46/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Asunnon omistajan halusta huolimatta asukas voidaan  häätää. Asunto voidaan ottaa haltuun taloyhtiön toimesta.

Huono provo 0/5

Vierailija
47/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Kyllä huomaa että on viikonloppu. Ja Ap on vielä näitä trolleja joiden mielestä provo on vakuuttavampi kun siitä kirjoittaa mahdollisimman pitkästi. 

Kohta joku ãmmã tulee selittämään että vaikka tämä onkin provo niin se ei tarkoita etteikö tuollaista tapahtuisi oikeasti 🤣

Vierailija
48/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko ilmoitus sosiaalihuoltoon mitään? Olette niin huolissanne kyseisen henkilön hyvinvoinnista, että katsoitte aiheelliseksi ilmoittaahänestä. Ja sitten on poliisin tultava paikalle.

Vierailija
49/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän naapuri asuu siis omakotitalossa yhtälailla? Vaikealta vaikuttaa tilanne jos yrität saada häädettyä. 

Millätavoin seuraat hänen kotona oleskeluaan.

Onko itselläsi lääkehoito aloitettu 

Kerrostalosta on kyse.

Voi, kun sitä kotona oloa tarvisi jotenkin erikseen seurata... sen kyllä kuulee halusi tai ei.

Ei ole vielä lääkkeitä, kohta ehkä tarvitsen jotakin rauhoittavaa, kiitos huolenpidosta.

Ap

Voit lopettaa. Sait jo yli 30 peukkua, mikä on enemmän kuin koskaan. 

Vierailija
50/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, että provo-huutelijat löysivät keskustelun ja tästä tuli tylsää.

Kiitos asiallisista vastauksista!

Ap

Vierailija
51/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä käytetään laittomia aineita, kyllä noista kannattaisi ainakin poliisin vinkkipuhelimeen vinkata. Mielenterveyden ongelmaisia on vaikeampi häätää. itselläni oli kauan sitten nuoruudessa seinänaapurina joka ulvoi öisin, oli ilmeisesti skitsofreenikko , mutta oli kaikin tavoin pelottava ja vainoharhainen, saattoi alkaa huutamaan keskellä pihaakin vastaantulijoille ties mistä syystä. Oli kylä ajoittain hoidossa mutta ei siitä paljon kummentunut. Olin siihen aikaan yksinasuva nuori tyttö ja  onneksi vuokralla, ja muutaman kuukauden jälkeen sain uuden vuokrakämpän muualta. Sen jälkeenkin meni jonkinkin  aikaa kun vielä pelkäsin öisin, vaikka uusi kämppä olikin ihan hyvässä taloyhtiössä.

Nykyään kun avohoito on yleistynyt, näitä osuu aina jonkun naapuriin, mutta kyllä häätäminen mt-syistä on todella vaikeaa.

Vierailija
52/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän ääniä

Vierailija
53/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki ap:n aikaisemmista pitkistä aloituksista:

https://www.vauva.fi/keskustelu/2455629/mika-avuksi-hullun-naapurin-kan…

Vierailija
54/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa, että provo-huutelijat löysivät keskustelun ja tästä tuli tylsää.

Kiitos asiallisista vastauksista!

Ap

Onhan se tylsää kun selkääntaputtelijat loppuu. 

Vierailija
55/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkki ap:n aikaisemmista pitkistä aloituksista:

https://www.vauva.fi/keskustelu/2455629/mika-avuksi-hullun-naapurin-kan…

Ai, menin halpaan. Vaikka, ei sen oikeastaan sinänsä ole väliä, vaikka olisikin keksitty juttu,  sillä jollain toisella voi olla tällainen tilanne, ja voisi saada tästä ketjusta hyviä neuvoja.

Vierailija
56/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on, jos joku tunnistaisi talon tai ongelmanaapurin? Silloin ymmärtäisivät, että tässä on muutkin ryhtyneet toimiin, ehkä toimisivat itsekin, ja saisitte painetta aikaan. Mistä asiasta rikosilmoituksia on tehty?

Meillä kyllä koko talo tässä vaiheessa jo tietää, mistä on kyse. Mutta ehkä näin anonyyminä on itselleni helpompi puhua avoimesti, ei tarvitse jokaista sanavalintaa miettiä. Omistajakin kun on aikamoinen draamantajuinen henkilö. 

En ole varma kaikista ilmoituksista, mutta siis häiritsevä elämä ja laittomien aineiden käyttö taitavat olla ilmoituksissa mainittu. On siellä väkivaltaakin käytetty, en tiedä, onko siitä tehty ilmoitusta.

Ap

Eihän poliisi nyt tule paikalle, jos kyseessä ei ole akuutti tilanne, jota ei voi todeta ja pistää poikki samaan tien. Häiritsevä elämä ei sano mitään ja se että joku epäilee naapurin vetävän kämpässään jotain laitonta on vain epäily.

Ilmoitus tehdään silloin kun tilanne on päällä eli naapuri elämöi, huutaa, ja etenkin väkivaltatilanteissa. Ja miten niin et tiedä onko tehty ilmoitusta? Kenen se olisi pitänyt tehdä? 

Laittomien aineiden käytöstä varmaan on vain epäily, joka todetaan silloin kun naapuri sekoilee, jos on aineissa. Mitään kotietsintää poliisi ei tee tuosta vaan.

Meillä oli samantapainen dementoituneen sukulaisen asunnossa vuokralla ollut tyyppi ja asunto lunastettiin. Poliisi kyllä tulee, kun ilmoittaa silloin kun väkivaltaa voi epäillä tai häiriköidään yleisissä tiloissa.

Vierailija
57/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee rikosilmoitus 

https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kotirauhan-rikkominen

Asukkaasta on jo tehty useampi rikosilmoitus, ja näitä on tehnyt kolme tai neljä eri ihmistä. Mutta ei se poliisi tee mitään, ei edes tule paikalle katsomaan tilannetta. Olen ollut todella yllättynyt tästä, sillä ensimmäinen ilmoitus tehtiin jo puolisen vuotta sitten.

Ap

Soitat poliisille ja epäilet, että naapurilla ase. Varmasti poliisit tulee.

Ei kannat tehdä väärää ilmiantoa, se on rikos. Eiköhän häiriköt anna tarpeeksi perusteitä poliisin kutsumiseen, ettei niitä tarvitse itse keksiä.

Jos naapuri häiritsee, se ei ole väärä ilmianto jos epäilee että on joku ase.

Vierailija
58/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vuosia asunut osaketalossa vuokralaisena ja ollut korviani myöten täynnä seinänaapureitani, jotka omistavat asuntonsa, mutta ovat ihan järkyttäviä mölyapinoita. Ovia paiskotaan mennen tullen kaikkina kellonaikoina, portaissa mennään tömistellen, asunnossa puhutaan ja huudetaan kovalla äänellä, tavaroita paiskotaan nurkkiin jne.

Olen ymmärtänyt, että joku haluaisi minut mieluummin ulos talosta, koska olen vain vuokralainen, ja eräs koittikin minusta tehdä syypäätä oven paukuttamiselle. Sanoin hänelle suoraan, että en se kyllä minä ole, vaan Se ja Se. Sen jälkeen talossa tuli huomattavasti hiljaisempaa. Vaikka satunnaisesti samat ihmiset edelleenkin möykkäävät, niin pääasiassa eivät enää.

Olen talosta halunnut lähteä jo jonkin aikaa, mutta ei sitä niin vain uutta löydä ja saa. Ja jos saa, sitä pelkää, mitä siellä uudessa sitten on naapureina, jos jopa osaketalossa melutaan tällä tavalla. Olen itsekin entinen osakkeenomistaja, eikä siinä rivarissa, jossa asuin ennen, meluttu lainkaan. Naapurit ovat aina sellainen yllätyslahja, joko hyvä tai huono sellainen.

Vierailija
59/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko taloyhtiö itse ostaa kyseisen asunnon, sanoa vuokralaisen irti ja etsiä uuden?

Tuo on mielenkiintoinen ehdotus, kiitos. Voisinkin ehdottaa hallitukselle tuota, tosin en ole ihan varma onko se yhtiölle taloudellisesti mahdollista.

Ap

Yhtiö voi ottaa huoneiston haltuunsa. Alkaa varmaan omistajaakin asia sitten kiinnostamaan. 

Vierailija
60/61 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vuosia asunut osaketalossa vuokralaisena ja ollut korviani myöten täynnä seinänaapureitani, jotka omistavat asuntonsa, mutta ovat ihan järkyttäviä mölyapinoita. Ovia paiskotaan mennen tullen kaikkina kellonaikoina, portaissa mennään tömistellen, asunnossa puhutaan ja huudetaan kovalla äänellä, tavaroita paiskotaan nurkkiin jne.

Olen ymmärtänyt, että joku haluaisi minut mieluummin ulos talosta, koska olen vain vuokralainen, ja eräs koittikin minusta tehdä syypäätä oven paukuttamiselle. Sanoin hänelle suoraan, että en se kyllä minä ole, vaan Se ja Se. Sen jälkeen talossa tuli huomattavasti hiljaisempaa. Vaikka satunnaisesti samat ihmiset edelleenkin möykkäävät, niin pääasiassa eivät enää.

Olen talosta halunnut lähteä jo jonkin aikaa, mutta ei sitä niin vain uutta löydä ja saa. Ja jos saa, sitä pelkää, mitä siellä uudessa sitten on naapureina, jos jopa osaketalossa melutaan tällä tavalla. Olen itsekin entinen

Anna kun arvaan: Hyvä naapuri on 85-v kutomista harrastava mummo.