Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex ei maksa elatusmaksuja - millä me eletään???

Vierailija
06.03.2007 |

Erosin 4 kk sitten miehestäni, meillä on kaksi lasta. Mies ilmoitti jo erotessamme ettei aio maksaa elatusmaksuja (hän on töissä), eikä ole senttiäkään maksanutkaan. Hän ei ilmestynyt sovittuun tapaamiseen lastenvalvojan luo tänään. Itse olen hoitovapaalla, ainoina tuloinani siis kotihoidontuki, sen korotusosa, lapsilisät yh-korotuksella ja asumistuki. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, koska ex-miehelle kuuluvat elatusmaksut (joita en siis ole saanut, enkä saa) lasketaan tuloiksi, ja " tuloni" menevät 15¿ yli toimeentulotukirajan.

Todellisuudessa meillä ei siis ole tuota elatusmaksurahaa käytettävissämme. Olen minimoinut kaikki menot: en osta vaatteita, teen itse kaikki ruuat alusta alkaen, netti sisältyy vuokraan, kännykkälaskuni on 10-15¿/kk, meillä ei ole autoa, en tupakoi, jne. Siltikään rahat eivät riitä, ja olen joutunut ostamaan vaippoja (käytän lapsilla kestoja, mutta öisin kertiksiä, koska kestoista tulee pahaa ihottumaa lapsille) ja ruokaa Stockan tilikortilla. Pakkohan meidän on jotain syödä, ja laskut on maksettava ettei mene luottotiedot.

Sossu ei maksa elatusmaksuja, koska miehellä on tuloja, ja hänen kuuluu ne maksaa. Voin kuulemma haastaa miehen oikeuteen maksamattomista elareista, jolloin saisi ne takautuvasti, mutta tarvitsen rahaa NYT enkä vuoden päästä! Lapset ovat 10 kk ja 2v1kk, joten työhön paluu ei ole mielestäni nyt vaihtoehto. Palkkani on sitäpaitsi niin pieni, että ilman elatusmaksuja emme siltikään eläisi. Mitä tässä voi tehdä? Ehdotin sossulle, että he maksaisivat ja perisivät rahat sitten exältäni, mutta se ei kuulemma käy.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...varmasti kunnalta, eivät voi kieltäytyä. Käyt siellä paikan päällä.

Vierailija
2/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteyttä alueesi lastenvalvojaan/elatusturvaan. Teet ilmoituksen maksamatta jättämisestä ja he maksavat sinulle ja perivät ex:täsi. Ilmoituksen voi tehdä jo seuraavana päivänä kun maksua ei ole kuulunut(siis elatusmaksun eräpäivästä). Kummaa neuvomista sossusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saan mäkin. exäs jää kunnalle velkaa maksamattomat elatusmaksut

Vierailija
4/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisiko edes ostamaan suoraan tarvikkeita/ruokaa heille? Vaippoja tms... Säilyttäisi vaikka kuitit niistä. Voi olla, että selvittelytilanteessa tällainen vain mutkistaa tilannetta entisestään.

Vierailija
5/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pistää maksun perintään, jos ei suosiolla maksa... Maksaa sitten korkojen kera. Toimi heti!!!

Vierailija
6/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tehty elatusmaksusopimus? Kunta ei maksa ellei ole. Jos mies ei tule tapaamisiin, niin välttelee sopimuksen tekoa.

Vierailija
7/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuten aiemmat neuvoivat, saat kunnalta rahat. he perivät sitten mieheltäs, ja kun saavat rästit perittyä kolahtavat rästissä olevatkin tilillesi ;)

kurjaa toi kituuttaminen! nim. 120¿ kuukaudessa rahaa kesän ajan, ennen kun alko tuet korotuksineen rullaamaan

Vierailija
8/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun virkailijan kanssa hän ilmeisesti on jutellut (sen kuvan sain), koska minulle sanottiin tänään lastenvalvojalla että mies AIKOO maksaa rästissä olevat elatusmaksut.

Mieheni ei ole tavannut lapsia eron jälkeen kertaakaan. Otti ilmeisen koville, kun nainen heitti pihalle, vaikka itse petti ja löikin kerran.

AP

Vierailija:

Onko tehty elatusmaksusopimus? Kunta ei maksa ellei ole. Jos mies ei tule tapaamisiin, niin välttelee sopimuksen tekoa.

Vierailija
9/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeakaan eivät anna, ei vaikka kerjäsin sitä, sanoen maksavani takaisin kun (jos) joskus saan rästissä olevat elatusmaksut. Näin on kuulemma joskus menetelty, mutta ei enää.

Ei kituuttaminen haittaa, köyhiähän me elareidenkin kanssa oltaisiin, mutta saisi edes ostettua ruokaa muuten kuin velaksi!

Vierailija:

ja kuten aiemmat neuvoivat, saat kunnalta rahat. he perivät sitten mieheltäs, ja kun saavat rästit perittyä kolahtavat rästissä olevatkin tilillesi ;)

kurjaa toi kituuttaminen! nim. 120¿ kuukaudessa rahaa kesän ajan, ennen kun alko tuet korotuksineen rullaamaan

Vierailija
10/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on sopimus saatu aikaan. Jos ei muu auta, niin käräjien kautta onnistuu. Onhan mies tunnustanut lapset tai olitteko avioliitossa? Voitko lainata sukulaisilta rahaa? Nämä on vaikeita asioita. Katkerat exät tahallaan venyttävät asioiden hoitoa.

nim. kokemusta on

Vierailija
11/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta he sanovat, että ei ole heidän asiansa maksaa. He eivät muuta sano eivätkä muuta asian eteen tee. Sen sijaan sinun on mentävä lastenvalvojan luo ja tehtävä siellä paperit elareista. Tämän paperin avulla elarit menevät ulosottoon, jos mies ei elareita maksa ja tämän paperi avulla voit tehdä hakemuksen kunnalta. Lisäksi samaisen paperin avulla saat toimeentulotuesta rahaa, joka peritään takautuvasti elareista sitten, kun saat ne.

Vierailija
12/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi kunnalta tulla elatusmaksut kun oli tehty sopimus ja sopimuksenteko kuukaudelta ei mitään takautuvasti.

Vierailija
13/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tässä just onkin, kun NYT ei ole rahaa.

Lastenvalvoja ei suostunut tekemään sitä paperia, jonka perusteella saisin elatusmaksut kunnalta, koska se tehdään hänen mukaansa vain jos etävanhempi on varaton. Osuiko mun kohdalle ihan idiotti lastenvalvoja vai mitä?

AP

Vierailija
14/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mies lupaa puhelimessa lastenvalvojalle maksaa, mutta oikeasti ei sitä tee.

AP

Vierailija:

Toimeentulotuesta he sanovat, että ei ole heidän asiansa maksaa. He eivät muuta sano eivätkä muuta asian eteen tee. Sen sijaan sinun on mentävä lastenvalvojan luo ja tehtävä siellä paperit elareista. Tämän paperin avulla elarit menevät ulosottoon, jos mies ei elareita maksa ja tämän paperi avulla voit tehdä hakemuksen kunnalta. Lisäksi samaisen paperin avulla saat toimeentulotuesta rahaa, joka peritään takautuvasti elareista sitten, kun saat ne.

Vierailija
15/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistäpä sitä rahaa sitten, jos ei mies maksa eikä sossu anna.

Kyllä minä ainakin sain toimeentulotukea siltä ajalta, kun ei elareita tullut. Mutta teillä on näköjään jääräpäinen sossu. Luulisi, että vajauksen verran maksavat, eikä tuloksi voi laskea sellaista rahaa, jota ei saa.

Vierailija
16/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perillä asioista.

Olen kuullut tuosta, että toimeentulotukea voisi saada, mutta hän sanoi ei. Hänen mukaansa maksamattomat elarit ovat minun tuloani, jotka saan sitten joskus. Sillä, etteivät rahat ole nyt käytettävissäni, ei ole merkitystä.

AP

Vierailija:

No mistäpä sitä rahaa sitten, jos ei mies maksa eikä sossu anna.

Kyllä minä ainakin sain toimeentulotukea siltä ajalta, kun ei elareita tullut. Mutta teillä on näköjään jääräpäinen sossu. Luulisi, että vajauksen verran maksavat, eikä tuloksi voi laskea sellaista rahaa, jota ei saa.

Vierailija
17/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lähetä ainakin sossuun sähkölasku tai vuokralappu, niin voivat maksaa edes ne. Kun kerran vajausta jää, keksi hyvät perustelut.

Vierailija
18/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä äidistä kärsivät aina eniten lapset.

Vierailija
19/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tyhmästä äidistä kärsivät aina eniten lapset.

Vierailija
20/28 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene töihin? Ajatteletkö, että ex:n pitää kustantaa elämisenne kokonaan?

Ja en siis ole sitä mieltä, että ex saa olla maksamatta, kunhan vain ihmetyttää oma asenteesikin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi