Varaudutko ruokakauppojen lakkoon?
Eli korjatkoon joku jos kerron väärin: Maaanantaina ei enää ruokarekat kulje, kaupat ovat auki. Keskiviikkona kauppojen ovet ei aukea enää. Torstai-iltana alkaa ruokarekat kulkemaan. Lauantai-aamuna ruokakaupat taas avautuvat. Eli keskiviikosta lauantai-aamuun pitää pärjätä jääkaappi/hätäruualla tai sitten pizzeria-burgeri-moskalla. No, tekee hyvää lamasta kärsiville yrittäjille.
Oletko muuten varautunut lakon pitkittymiseen?
Kommentit (66)
Lähikauppa oli edellisen lakon aikaan auki täysin normaaleilla aukioloajoilla ja lähes normaalilla miehityksellä, joten uskon niin olevan tälläkin kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varaudu mitenkään. Tämä on Suomi, joten nämä hurjat lakkoilut tarkoittaa eei yhtään mitään. En usko yhdenkään kaupan oikeasti menevän kiinni.
Itse kyllä aioin olla 'tukilakossa' ensi viikon, enkä käy yhdessäkään kaupassa. 10 v kituuttelua kaupan alalla ja kaikki tuki tuolle lakolle. Aikuiset ihmiset tarvitsevat aikuisen ihmisen palkan!
Minun alallani on kaupan alaa pienempi peruspalkka eikä mitään lisiä (tai teoriassa pienet, mutta ei tehdä töitä sellaisina aikoina kun lisiä saisi), enkä ole huomannut kaupan työntekijöiden olleen koskaan lakossa minun puolestani, joten minä puolestani en ole tukilakossa.
Niin jos tuijottaa vain taulukkopalkkoja, niin teoriassa kaupan alalla on paremmat palkat, kuin monessa muussa työssä. Siinä on vain se ero, että kaupassa lähes kaikilla on vajaat viikkotyötunnit. Jos on 30:n tunnin sopparilla, niin on jo lähes uransa huipulla. Yleisempää taitaa olla se, että tunteja on viikossa 20 - 25, ja sitten kun on suurempi tarve, voidaan teettää enemmän töitä, mutta ne tunnit poistetaan heti, jos on hiljaisempaa. Paljon kikkaillaan myös määräaikaisuuksilla, ja niitä voidaan ketjuttaa loputtomiin. Sanokin aina kaikille nuorille työkavereilleni, että opiskelkaa ja vaihtakaa alaa.
Varaudun. Menen kauppaan lakonajan avustajaksi.
Eipä paljon ollut solidaarisuutta kun hoitajat olivat lakossa. Pienet palkat, pitkä koulutus ja suuri vastuu.
Loinen sä oot, etkä mikään kuningas. Käsi muiden taskulla.