Gallup: Te, jotka olette laajentaneet vanhaa taloa,
-Minkälaisilla tiloilla + neliöt , millaiseen taloon?
-Teittekö laajennuksen itse?
-Paljonko tuli kustannuksia?
Ja lopuksi: Millaisia neuvoja antaisit laajennusta suunnitteleville?
T: rintamamiestalon asukkaat
Kommentit (3)
Ei vielä tarkkaan tiedetä, mutta arviolta lisätilaa tulee noin 30 neliötä eli noin 15 neliötä per huone.
-Minkälaisilla tiloilla + neliöt , millaiseen taloon?
-Teittekö laajennuksen itse?
-Paljonko tuli kustannuksia?Ja lopuksi: Millaisia neuvoja antaisit laajennusta suunnitteleville?
T: rintamamiestalon asukkaat
mutta vastaan nyt niiltä osin, joilta osaan:
- ennestään pieni talo, noin 60m2
- talo pian 100-vuotias
- muuten oli ihan moderni tietty eli sähköt, vedet jne tullut jo vuosikymmeniä
- oli tarvetta 2 makuuhuoneelle
- lisäsiipi siis tehdään, kuivatilat tulee vaan eli ei vessoja eikä vesijohtoja, siksi kustannukset pysyvät alhaisena
- tälle tulee kustannuksia noin 35 000 euroa
- ei tehdä itse, eli rakennusfirma tekee
- haluttiin alkujaan korottaa, mutta talo niin vanha, ettei voi, siksi lisäsiipi
- kaikkiaan otettu lainaa 40 000 euroa, sillä kustannetaan sekä tuo lisäsiipi, että vanhan, noin 15 neliön tupakeittiön remontti eli uudet kiinteät keittiökalusteet
- Ikeasta keittiö, tietty, muuten joutuis ottamaan tosi paljon lisää lainaa
Vinkkejä:
- aloita suunnittelu alusta
- lupien hakemiseen varattava aikaa minimissään 6 vkoa (joissain kunnissa voi olla pidempikin aika)
- pyydä tarjouksia eri firmoilta (meillä eroa 15 000 euroa tarjouksissa enimillään)
- kallein ei välttämättä ole paras, meillä kalleimman tarjouksen jättänyt tuntui muutenkij hankalalta, ei voinut tehdä sitä, eikä tätä jne. Selityksiä piisasi.
- keksikää 3-4 eri suunnitelmaa, originaali ei välttämättä pidä (meillä oltiin 95% varmoja, että korotetaan, sitten oli pakko tehdä siipi. Nyt ajatus jo tuntuu omalta, mutta ihan aluksi vierastettiin)
Kiinnostaa minuakin.
Kertokaa myös jos laajennus ollut ullakkojen käyttöönotto.
Terv. rm-asuja myös