Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eronneet totaaliyksinhuoltajat, tämä on kaikille meille:

Vierailija
13.02.2025 |

Ja varsinkin sulle, joka olet jäänyt juuri ilman sen toisen vanhemman tukea. Muistakaa että me ollaan supersankareita. Se on meidän oikeus, ei velvollisuus. Saat olla lapsellesi se maailman paras äiti tai isä koska sä pystyt siihen. Ehkä yrität vielä kaikkesi että lapsellasi ja toisella vanhemmalla olisi joku suhde, mutta perumisia tulee enemmän kun toteutuneita tapaamisia. Se on tosi rankkaa lapselle, ja sulle. Tiedän hyvin. Meillä aivan käänteentekevä asia oli se että lopetin yrittämästä ja hyväksyin sen tosiasian että kaikki isät ei osaa olla isejä. Niinkun kaikki äiditkään ei osaa olla äitejä. Se on surullista ja epäreilua, mutta elämä joskus on. Silti voidaan pärjätä, menestyä ja olla onnellisia kun laittaa katkeruuden sivuun ja päättää onnistua. Kerroin tämän rehellisesti lapsellekin ja lupasin olla se maailman paras äiti joka on aina tukena ja jolle voi puhua ihan mistä vaan. Lupasin olla myös se isä. Se on välillä tosi raskasta ja väsyttävää ja omaa aikaa ei ole yhtä paljon kun monilla muilla, mutta saat siitä parhaan palkinnon ikinä: tasapainoisen ja hyvin kasvatetun lapsen ja nuoren.

Mulla on nyt teini-ikäinen joka tykkää käydä koulussa, uskaltaa puhua asioistaan ja ottaa muut huomioon. Tietysti on niitä perus murrosiän juttujakin ja ovien paiskomisia, ne kuuluu asiaan. Mutta silti huomaan usein miettiväni että onneksi unohdin katkeruuden ja päätin jaksaa. Ota myös luotettavien läheisten sekä ammattilaisten apu ja tuki vastaan. Ole läsnä lapselle, tehkää kivoja asioita yhdessä. Älä stressaa täydellisestä kodista tai siitä että välillä syödään saarioisten makaronilaatikkoa. Tai herkutellaan vaikka kakulla, kuunnellaan hyvää musiikkia ja tanssitaan olohuoneessa jos on tosi huono päivä. Kaikkea ei tarvitse jaksaa. Olet silti supersankari <3

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllin hyvin vanhemmuus riittää, ei tarvitse olla supersankari, eikä täydellinen vanhempi. 

Joo, mitään vuoden äiti palkintoa ei ole luvassa.😂 Kun tuntee ne omat viat ja puutteensa osaa olla armollinen itselleen, eikä vaadi mitään täydellistä suoritusta. 

- 7 suorituksen äiti, joka ei suostu pukemaan sankarin viittaa harteilleen ihan vaan siksi, että joutui yksin vastuuseen omista arvovalinnoistaan. 

Vierailija
22/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Miksi sun lapsen isä ei ole ollut tekemisissä oman lapsensa kanssa? Halusiko hän alunperin tämän lapsen? 

Olen eri, mutta turhan yleistä on, että miehet toivoo kyllä lapsia, mutta ei välitä tehdä mitään niitten hyväksi. Tästähän on tehty tutkimuksiakin. Meta-työt jää naisille. Eron jälkeen mies rakentaa uutta elämää eikä siihen välttämättä usein sovi entisen liiton lapset. Sama koskee nykyään valitettavasti osaa naisistakin.

Eron jälkeen tulee uusi elämä, uudet suhteet ja uudet lapset. Sitten tulee taas ero ja kaikki alkaa alusta. Ihmissuhteet on kertakäyttöistyneet, lapset kärsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Miksi sun lapsen isä ei ole ollut tekemisissä oman lapsensa kanssa? Halusiko hän alunperin tämän lapsen? 

Vai mikä pahinta esti itse tapaamiset ja esittää tekopyhää ja valehtelee. Niin oli minulla. Toivottavasti ei.

Vierailija
24/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen supersankari on se, joka onnistuu lapsiarjen ylläpidon lisäksi ylläpitämään myös parisuhdettaan sen lapsen toisen vanhemman kanssa. 

Kerropa se taikatemppu, miten pidetään parisuhdetta (saatika perhe-elämää!) yllä sellaisen ihmisen kanssa, joka on kaiken vapaa-aikansa humalassa tai pahassa krapulassa? Kaikesta yrittämisestä huolimatta. Ja juominen vaan lisääntyy vuosi vuodelta. Koko elämä pyörii sen ympärillä milloin ja missä voi juoda. Todellinen supersankari on se joka valitsee lapselleen terveemmän kodin ja hoitaa yksin molempien vanhempien vastuun.

Vierailija
25/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totaaliyksinhuoltajana itsekin kasvatin nyt jo aikuisen, yliopistossa opiskelevan tyttäreni. Miehellä oli vaikeita päihde- ja mielenterveysongelmia, jotka pahenivat lapsen synnyttyä, ja hänen ollessa 5 kk vanha mies lähti. Hän ei halunnut olla missään tekemisissä meidän kanssa, ja minusta se oli helpotus siihen verrattuna, että jos sellainen sekaisin oleva ihminen olisi halunnut esim. viikonloppuhuoltajuutta, se olisi ollut pelottavaa. Aika pian mies löysi myös uuden nuoremman naisen ulkomailta ja muutti sinne pysyvästi. 

Jostain syystä mä en koskaan kokenut yksinhuoltajuutta raskaaksi. Ehkä siihen auttaa sekin, että mulla on fyysisesti kevyt, hyväpalkkainen työ. Eli rahasta ei ollut koskaan tiukkaa, ei tarvinnut asua liian pienissä asunnoissa tms. Ja toki se että tytär oli terve, eikä edes mikään erityislapsi. Koin ajan ennen hänen kouluikäänsä jopa valtavan idylliseksi ja merkitykselliseksi, en raskaaksi selviytymiseksi. Minä olin se

Minä olen ollut myös kohta 17 v täyttävän tyttäreni totaali yh siitä lähtien kun tyttö oli noin kolmevuotias. Koen että tämä on itseasiassa helpompaa minulle, kuin se että joutuisi vääntämään tapaamisista ja olemaan huolissaan pärjääkö lapsi alkoholisti-isänsä kanssa. Itsellä myös se tilanne että olen hyväpalkkaisessa työssä, eli raha-asioita ei ole tarvinnut stressata kun elämä ei ole kiinni toisen vanhemman tuloista / tuesta. Olen tyytyväinen että olen saanut kasvattaa lapsen kuten haluan ja koen onnistuneeni siinä hyvin <3

N41

Vierailija
26/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllin hyvin vanhemmuus riittää, ei tarvitse olla supersankari, eikä täydellinen vanhempi. 

Joo, mitään vuoden äiti palkintoa ei ole luvassa.😂 Kun tuntee ne omat viat ja puutteensa osaa olla armollinen itselleen, eikä vaadi mitään täydellistä suoritusta. 

- 7 suorituksen äiti, joka ei suostu pukemaan sankarin viittaa harteilleen ihan vaan siksi, että joutui yksin vastuuseen omista arvovalinnoistaan. 

Juurihan tästä kirjoitin että ei tarvitse olla täydellinen kaikessa, ja silti ollaan supersankareita. Jos se ajatus auttaa jaksamaan niin silloin sen sanominen on paikallaan. Mutta jokainen toki tyylillään :) -AP

Vierailija
27/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen supersankari on se, joka onnistuu lapsiarjen ylläpidon lisäksi ylläpitämään myös parisuhdettaan sen lapsen toisen vanhemman kanssa. 

Kerropa se taikatemppu, miten pidetään parisuhdetta (saatika perhe-elämää!) yllä sellaisen ihmisen kanssa, joka on kaiken vapaa-aikansa humalassa tai pahassa krapulassa? Kaikesta yrittämisestä huolimatta. Ja juominen vaan lisääntyy vuosi vuodelta. Koko elämä pyörii sen ympärillä milloin ja missä voi juoda. Todellinen supersankari on se joka valitsee lapselleen terveemmän kodin ja hoitaa yksin molempien vanhempien vastuun.

Mun mies kävi juoppo-hoidon, kahdesti. Ensinmäisen kerran, kun lapsi oli vuoden. Ja toisen kerran, kun lapsi oli kahdeksan ja myös hän halusi olla tukena isälleen, kun tajusi tämän olevan sairas, eikä paha ihminen joka tekee sitä pahuuttaan. Oikeanlaisen tuen, jne myös lapsi selviää vanhempansa vajavuuksista. 

Vierailija
28/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tästä kirjoitin että ei tarvitse olla täydellinen kaikessa, ja silti ollaan supersankareita. Jos se ajatus auttaa jaksamaan niin silloin sen sanominen on paikallaan. Mutta jokainen toki tyylillään :) -AP

lässyn lässyn

Vierailija
29/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lässyn lässyn

Aikuiselle ihmiselle ei tosiaan tarvitse lässyttyttää, kuin jollekin pikkulapselle kun se itsearvostus on kunnossa. 

- ihan tavallinen äiti

Vierailija
30/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lässyn lässyn

Aikuiselle ihmiselle ei tosiaan tarvitse lässyttyttää, kuin jollekin pikkulapselle kun se itsearvostus on kunnossa. 

- ihan tavallinen äiti

Nainen, korkkarit kattoon skumppalasi kädessä ja överihenkistymään!

Vierailija
31/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhärit on vähän parempia äidit kuin muut? 

Vierailija
32/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LouLou kirjoitti:

Halusi. Mutta alkoholi vei voiton.

Eli suomeksi sanottuna olet niin persevärkistä ja kersa riippakivi että ryybs & narcs on parempi vaihtoehto. Että sellainen "supersankari" sitten siellä :D

Vierailija
33/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ehkä vähän oksennusta suuhun. 

Vierailija
34/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit elämäkerran huonosti piilotetulla itsekorostuksella. 

Vierailija
35/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupasin olla myös se isä?! 

Äitini oli yksinhuoltaja ja isä ei ollut läsnä, mutta ei äiti silti tätä roolia isältä vienyt vaan hän kantoi isääni mukana neutraalilla tavalla. Oli hän mitä oli, mutta hän oli ainoa isäni, osa minua, joka ei häviä mihinkään. 

Vierailija
36/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LouLou kirjoitti:

Eli suomeksi sanottuna olet niin persevärkistä ja kersa riippakivi että ryybs & narcs on parempi vaihtoehto. Että sellainen "supersankari" sitten siellä :D

No, olin tai en niin pääasia että olen onnistunut tekemään maailmasta sen verran paremman paikan että kasvatin ainakin yhden ihmisen jolla ei ikinä ole tarvetta öyhätä keskustelupalstoilla täysin asiatonta vihapuhetta kenellekään. Ja ehkä hän tekee elämässään vielä isoja hyviä tekoja jotka voi vaikuttaa moniinkin, sitä ei koskaan tiedä.  Tsemppiä, toivottavasti säkin vielä joskus osaat irrottaa itsesi tosta katkeruudesta ja löydät onnellisuuden.

Vierailija
37/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LouLou kirjoitti:

No, olin tai en niin pääasia että olen onnistunut tekemään maailmasta sen verran paremman paikan että kasvatin ainakin yhden ihmisen jolla ei ikinä ole tarvetta öyhätä keskustelupalstoilla täysin asiatonta vihapuhetta kenellekään. Ja ehkä hän tekee elämässään vielä isoja hyviä tekoja jotka voi vaikuttaa moniinkin, sitä ei koskaan tiedä.  Tsemppiä, toivottavasti säkin vielä joskus osaat irrottaa itsesi t

Niin tämä on sitä vähän parempaa öyhötystä.

Vierailija
38/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totaaliyksinhuoltajana itsekin kasvatin nyt jo aikuisen, yliopistossa opiskelevan tyttäreni. Miehellä oli vaikeita päihde- ja mielenterveysongelmia, jotka pahenivat lapsen synnyttyä, ja hänen ollessa 5 kk vanha mies lähti. 

Anteeksi vaan, mutta oliko tuossa mitään järkeä hankkia lapsi mt- ja päihdeongelmaisen miehen kanssa? Vai olitko aikoinaan itsekin samanlainen?

Sinä olet kyllä nyt tahallaan tyhmä.

Vierailija
39/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Lapsen ja lapsen isän jättäneenä naisena voin vahvistaa, että itse en halunnut lasta kyseisen miehen kanssa. Enkä olisi edes harrastanut seksiä, eli kyse ei ollut vastuuttomasta vahingosta, ellei hän olisi pettänyt ja huijannut minua. Toki kokeilin aluksi myös yhteishuoltajuutta, mutta miehen väkivalta ja petokset tekivät elämästäni käytännössä mahdotonta. Lisäksi hän alkoi ihan silmieni edessä agitoimaan lasta (vielä sanoja ymmärtämätöntä) pahoinpitelemään minua. Toki ilmaisin myös, että lapsen on tärkeämpää olla äitinsä kanssa, mutta kuten millään muullakaan mielipiteelläni, tällä ei ollut väliä. Joten mies on nyt totaali-yh

Tästä on jo vuosia ja nykyään, kun olen saanut elää elämääni rauhassa eikä kukaan ole pahoinpidellyt minua pitkään aikaan, voin jälleen hyvin. Yhteistyö ei silti ole mahdollista, sillä tein tuon virheen kerran ja sain maksaa siitä entistä kovemmin. Mies oli koko sen ajan mitä ei ollut pystynyt pahoinpitelemään minua, lietsonut vihaa selkäni takana eli kylvänyt noita väkivallantekoja ja myrkkyä muihin ihmisiin. Ne sain tuta heti, kun annoin miehelle uuden mahdollisuuden

Myrkyllinen, paha ihminen purkaa sen pahuutensa johonkin. Tällaisen ihmisen kyseessä ollessa on vaan parempi pysytellä kaukana. Jumala ei toivo tyttärilleen tuollaista kohtaloa, eikä se ole sekulaarienkaan ihmisoikeuksien mukaista

Vierailija
40/70 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huom, TE yksinhuoltajat olette supersankareita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän