Onko peruspolkupyörä miten raskas ajaa?
tarkoitan naisten pyörää, ehkä kolme vaihteinen mutta pysty ajoasento? Matala siitä keskeltä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se kunto tietysti kasvaa ajaessa, toisin kuin sähköllä päristäessä.
Kyllä se sähköavusteisellakin kasvaa, ei se polkematta kulje. Sillä on niin kiva ajaa että huomaamattaan ajaa moninkertaisen matkan verraten tavispyörään. Terveisin 3 v ajanut ä
Sähköpyörän etu on se, että sillä pystyy ajamaan vähän pidemmänkin työmatkan joka päivä kelissä kuin kelissä. Ainakin itsellä jäisi talvella ajamatta tuo 10km/suunta, jos ei olisi avustusta. Sähköstä huolimatta saa joinain aamuina käydä suihkussa, joten kyllä sekin ihan kuntoilua on.
Jos ajat PERUSpolkupyörällä kannatat hallitusta sekä leikkauksia
onneksi sdp peruuttaa perussuomalaisten leikkaukset ja antaa rahaa kunhan hallitus vain kaatui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole. Jyrkemmät mäet voi hyvin taluttaakin. Minulla on vaihteeton peruspyörä ja ajaminen on huippurentoa ja näkee kivasti ympärilleen koska ajoasento on pysty. Oikein naurattaa kaikki nopeusennätystä hamuavat vaihde ja sähköpyöräilijät. Hirveä kiire niihin seuraaviin valoihin tai minne lie.
Onko mitään hirveämpää kuin vaihteeton pyörä? Kyllä se pitää olla 3-vaihteinen. Vaihteettomalla pyörällä saa polkea kuin mielipuoli suoralla tieosuudella, kun on liian kevyt poljettava. 3-vaihteisella saa kuitenkin hieman vaihtelua polkemisen rasittavuuteen.
Kun tavoitevauhti on tasasella saavutettu kannattaa antaa pyörän rullata rauhassa. Ei ole tarvetta polkea koko ajan. Se on juuri sitä parhautta noissa. Mutta ei se ymmärrettävästi kaikkien makuun ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat PERUSpolkupyörällä kannatat hallitusta sekä leikkauksia
onneksi sdp peruuttaa perussuomalaisten leikkaukset ja antaa rahaa kunhan hallitus vain kaatui
SDP ei peruuta mitäån leikkauksia, eivät tehneet sitä edes vaihtoehtobudjetissaan
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010862617.html
Itse asiaan, peruspyörällä ajaminen ei ole raskasta paitsi hesoissa, jossa vihreät ovat räjäyttämässä ylämäkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole. Jyrkemmät mäet voi hyvin taluttaakin. Minulla on vaihteeton peruspyörä ja ajaminen on huippurentoa ja näkee kivasti ympärilleen koska ajoasento on pysty. Oikein naurattaa kaikki nopeusennätystä hamuavat vaihde ja sähköpyöräilijät. Hirveä kiire niihin seuraaviin valoihin tai minne lie.
Onko mitään hirveämpää kuin vaihteeton pyörä? Kyllä se pitää olla 3-vaihteinen. Vaihteettomalla pyörällä saa polkea kuin mielipuoli suoralla tieosuudella, kun on liian kevyt poljettava. 3-vaihteisella saa kuitenkin hieman vaihtelua polkemisen rasittavuuteen.
Kun tavoitevauhti on tasasella saavutettu kannattaa antaa pyörän rullata rauhassa. Ei ole tarvetta polkea koko ajan. Se on juuri sitä parhautta noissa. Mutta ei se ymmärrettävästi kaikkien makuun ole.
Minä olen tottunut siihen, että pyörää poljetaan, eikä rullailla. Lähes aina olen ajanut kolmevaihteisella. Joskus oli kuusivaihteinen, mutta kun meni rikki, olen tyytynyt kolmevaihteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on ihan siitä kiinni mitä pyörältään haluaa. Et voi yleistää omia tarpeitasi ja mieltymyksiäsi muille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole raskas ajaa, jos ihmisellä on edes jonkinlainen peruskunto.
Riippuu ajaako kesällä vai talvella. Talven lumimuhussa voi alkaa hieman puuskututtamaan ja v*tuttamaan.
Ei mummopyörä ole raskas ajettava, ei juuri sen raskaampi kuin 78-vaihteiset city- tai maantiepyörät. Jopossa tosin on niin järjetön ajoasento, että se on raskas enkä suosittele sitä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ajaako kesällä vai talvella. Talven lumimuhussa voi alkaa hieman puuskututtamaan ja v*tuttamaan.
Talvella ajetaan aurattuja kevyenliikenteen väyliä. Ei tatvitse puuskuttaa eikä v*tuta.
Minulla 21 vaihteinen. Helppo ja kevyt ajaa peruskunnolla.
Jopo esimerkiksi on suhteellisen kevyt ajaa, mutta pidemmillä matkoilla välitys on liian tiheä, eli saa sotkea menemään oikein tunteella.
Mikä tappaa hyvin alkaneen pyöräilykokeilun tyypillisesti nuorella naisella jolla ei ole vielä kuntoilutaustaa ? Se että työmatkapyöräilyn kokeilussa mäet tuntuvat jaloissa hapotuksena. Tunne on todella vastenmielinen sellaiselle joka ei treenaa. Tämä ongelma tulee siitä että pyörä on yksivaihteinen TAI pyöräilijä ei osaa valita sopivaa vaihdetta. Karkeana sääntönä on että jalat pyörivät mieluummin liian kovaa kuin liian hiljaa. Siis alussa aina "vähän liian pieni vaihde". Yllätys, yllätys, jalkoihin ei tulekaan väsymyksen tunnetta.
Ylläolevaan sopii mainiosti mummonpyörä jonka takakapassa on kolme vaihdetta. Jos harrastus lähtee lentoon, pyöräilijä innostuu lajista ja alkaa haluta parempaa. Mutta tämä sujuva alku oli se tärkein. Väärin tehty aloitus yksivaihteisella johtaa tilanteeseen "minun pyöräilyt oli nyt tässä".
Persupolkupyörä on kyllä todella raskas ajaa. Tuntuu että joka suuntaan ajaessa on ylämäki, ja vaaleja kohti mennessä on aina seinä vastassa.
Eikös raskaus riipu renkaista? Suht silosilla menee kevyesti mutta raskaasti kuvioitu kuten maastopyörissä usein on raskas polkea. Suosittelen kuitenkin 3 vaihteista peruspyörää jos yhtään mäkiä ja pidempää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella ajetaan aurattuja kevyenliikenteen väyliä. Ei tatvitse puuskuttaa eikä v*tuta.
Kellä on aurattu väylä ja kellä ei.
Kantsii ajaa vain alamäkiä, niin on kevyempää.
Pyörä kuin pyörä kulkee hyvin ku huolehtii että ilmaa renkaissa. Moni valittaa ku kuntoloppuu ja on tuskasen raskasta polkee. Tarkastaa ja lisätä Ilmaa vaan renkaisiin säännöllisesti nii jo liikkuu
Vaihteeton peruspolkupyörä on periaatteessa kaikkein kevyin koska siinä ei ole niitä vaihteita hyötysuhdetta huonontamassa. Edellyttää tietysti että ketjut, rattaat, laakerit, renkaat ovat laadukkaita. Voi olla että niin ei ole kaikissa peruspyörissä.
Peruspyörä on myös kuntoilulaite. Itse fillaroin 3-vaihteisella kesät talvet. Mäet poljen ylös 3-vaihteella.