Onko peruspolkupyörä miten raskas ajaa?
tarkoitan naisten pyörää, ehkä kolme vaihteinen mutta pysty ajoasento? Matala siitä keskeltä.
Kommentit (41)
Etkö ole ikinä ajanut peruspolkupyörällä?
Ja se kunto tietysti kasvaa ajaessa, toisin kuin sähköllä päristäessä.
Matala keskeltä ja naistenpyörä on ihan samanlainen ajaa kuin miestenpyörä.
Vierailija kirjoitti:
Ja se kunto tietysti kasvaa ajaessa, toisin kuin sähköllä päristäessä.
Eihän sähköä ole pakko koko ajan käyttää. Jyrkimmässä vastamäessä vain.
Ei se ole. Jyrkemmät mäet voi hyvin taluttaakin. Minulla on vaihteeton peruspyörä ja ajaminen on huippurentoa ja näkee kivasti ympärilleen koska ajoasento on pysty. Oikein naurattaa kaikki nopeusennätystä hamuavat vaihde ja sähköpyöräilijät. Hirveä kiire niihin seuraaviin valoihin tai minne lie.
Riippuu tasan tarkkaan siitä pyörästä. Niitä ns. mummopyöriäkin kun on erilaisia, osa raskaampia ja osa kevyempiä.
Ei, mutta fillareissa on eroja. On ollut mummopyöriä työmaan ajeluihin, isot pihat. Yksi oli tosi hyvä, herkkä, toinen raskas koska ratasvälitys oli turhan nopea. Itse suosin perinteistä onko joku 18- vaiheinen vaikka sähköpyöräkin on. Paria komea vaihdetta siinäkin vaan tarvii käyttää.
Hankkii laadukkaan hybridipyörän "sähkötön", missä kiva ajoasento, ja kestävät renkaat ei fatbike. Mukava mennä mihin vaan.
Riippuu siitä, onko vastamäki tullen mennen. 😁
Huollot kannattaa opetella ite, huoltofirmoista vain huonoja kokemuksia. Itse tekee paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ja se kunto tietysti kasvaa ajaessa, toisin kuin sähköllä päristäessä.
Kyllä se sähköavusteisellakin kasvaa, ei se polkematta kulje. Sillä on niin kiva ajaa että huomaamattaan ajaa moninkertaisen matkan verraten tavispyörään. Terveisin 3 v ajanut ä
Riippuu siitä minkä sä koet raskaaksi.
Yleisesti ottaen kuitenkin pyörä jossa on normaalikokoiset renkaat sekä edes muutama vaihde on tasaisella asfaltilla melko kevyt ajaa. Jos haluat päästä tosi kovaa niin se on raskasta, mutta hitaampi vauhti on melko kevyttä.
Ylämäessä mikä tahansa pyörä on raskas ajaa, ja kolmivaihteisella se raja että ajaminen on raskasta tulee vastaan jo pienemmässä ylämäessä kun ketjuvaihteisella pyörällä kun pienimmät vaihteet eivät ole yhtä pieniä.
Jos yrität ajaa syvässä lumessa, sohjossa, tai muulla huonolla alustalla, niin silloin mikä tahansa pyörä on raskas ajaa.
Olen ajanut sekä tosi kevyitä että vähän raskaampia mummopyöriä, ja kyllä se raskaskin on enemmän sarjaa kevyt, kuin raskas
Vierailija kirjoitti:
Matala keskeltä ja naistenpyörä on ihan samanlainen ajaa kuin miestenpyörä.
On siinä paljon letkumpi runko. Mutta sen huomaa sitten vasta kovassa vauhdissa.
Sellaisella aina liikkunut, noin 20km pyörällä vuorokaudessa ehkä sellainen normaali keskiarvo ja hyvin jaksanut.
Jos rahatilanne hyvä ja tarkoitus ajaa paljon, niin sähköpyörä ois sellainen mihin itse sijoittaisin...
No riippuu vähän pyörästä ja mihin vertaa. Sellainen on hyvä melko lyhyille matkoille rauhalliseen ajoon kaupungissa, helppo pysähtyä liikennevaloihin pysähtyä. Jos on vaihteet niin menee mäetkin.
Mutta pidemmän matkan ajamiseen varsinkin mäkisessä maastossa on joku kevyempi, sporttisempi ja monivaihteisempi pyörä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole. Jyrkemmät mäet voi hyvin taluttaakin. Minulla on vaihteeton peruspyörä ja ajaminen on huippurentoa ja näkee kivasti ympärilleen koska ajoasento on pysty. Oikein naurattaa kaikki nopeusennätystä hamuavat vaihde ja sähköpyöräilijät. Hirveä kiire niihin seuraaviin valoihin tai minne lie.
Onko mitään hirveämpää kuin vaihteeton pyörä? Kyllä se pitää olla 3-vaihteinen. Vaihteettomalla pyörällä saa polkea kuin mielipuoli suoralla tieosuudella, kun on liian kevyt poljettava. 3-vaihteisella saa kuitenkin hieman vaihtelua polkemisen rasittavuuteen.
Ei ole raskas ajaa, jos ihmisellä on edes jonkinlainen peruskunto.