Mikä Petteri Orpon hallituksen päätös on aiheuttanut sinulle eniten surua, vaikeutta tai hankaluutta elämääsi?
Eli mistä Orpon hallituksen päätöksestä on ollut sinulle vaikeimmat seuraukset tai mihin et ole ollut tyytyväinen?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö poistui.
https://www.tyj.fi/lakimuutokset/
Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Aa, nyt olet täällä spämmäämässä näitä linkkejäsi ja täsmälleen samoja fraaseja, mitä jokaisessa ketjussa. Ne alkaa kyllästyttää jo, voisitko keskustella, kuten muutkin etkä vain toistaa linkkejäsi ilman mitään lisäarvoa (tai ylipäätään oikeaa asiaa) keskusteluihin?
Uli uli uli
Kaikki Wokelait joita PS on ollut innolla tukemassa. Vielä oppositiossa vastustivat.
Asumistuki laski 90€ (olen opiskelija, kahden lapsen yh).
Opintotuki muuttui entistä enemmän lainapainotteiseksi, eli enemmän velkaa tullut otettua kun asumistukikin laski.
Aikuiskoulutustuen poisto (piti kouluttautua vielä pidemmälle, nyt ei tarvitse).
Hyvinvointialueet ja järjestöt laittaneet rekryt kiinni, koska rahaa ei ole ja loputkin on viety. Valmistun kesäkuussa siis hyvin todennäköisesti kortistoon.
Vuokra nousi, koska kaikki kallistuu ja vastike nousee. Joudun muuttamaan. Ei siinä muuten mitään, mutta en pysty enää avustamaan iäkästä isääni, hän joutuu ottamaan kotipalvelun. Mulla ei ole varaa kulkea kauempaa auttamassa. Lapset eivät saa ensi elokuussa enää asumistukea, vaan asumislisää. Töitä ei ole kumpikaan saanut. Minulla ei ole rahaa avustaa heitä yhtään taloudellisesti.
Ei mikään, eläkkeellä lainat maksettu, teen töitä osa-aikaisesti vaikka vie töitä nuoremmilta
Vierailija kirjoitti:
On tullut monenmoista, mutta jostain syystä eniten harmittaa, kun käytännössä jouduin hautaamaan haaveeni eläkepäivistä ulkomailla. Kansaneläke olisi voinut tuoda juuri ja juuri siihen elannon, joitain satoja euroja kuukaudessa. Olen tuon eläkkeen varassa paljolti sairastelun vuoksi. Ajattelin, että muutto olisi tuonut edes vähän iloa puuduttavaan elämääni.
Tätä on kyllä vaikeaa nähdä ymmärrettävänä. Ei mikään välttämätön päätös, mutta sen takia käytännössä ei ole mahdollista monelle enää tuollainenkaan pieni ilo.
Yleinen negatiivisuus ja ankeuttaminen.
Rahatilanne on kädestä suuhun. Alv:ien noston myötä hinnat nousivat, asumistuki pienentynyt, työttömyyspäiväraha ja sairauspäiväraha pienentyneet ja vähenikö lapsilisäkin.
Se että kehitysapu vietiin gebardihatuilta pois. Samoin se, että joudun lähtemään töihin, kun olisin mielelläni jatkanut velttoilua muiden piikkiin. Kalaonnikin on kääntynyt - Purran ja Orpon vika. Onhan näitä, mutta yritän kestää kuin heikko mies.
Petteri opetti säästämisen uudet tuulet. Tästä syystä a) ensi sijalla on aina ostaminen suoraan ulkomailta b) älä osta suomalaisia tuotteita c) Temu on hyvä ostospaikka 😂
Ei mikään? Päinvastoin.
Korot laskee, pörssi nousee .
Vierailija kirjoitti:
Yleinen negatiivisuus ja ankeuttaminen.
Yleisestä negatiivisuudesta on kiittäminen oppositiota ja vasemmistoa.
On aika herätä kuplasta.
Barrikadeille kansa pian herää kun yli 200k työtöntä hallitus on tehtaillut ja kaatanut tuhansia yrityksiä.
Kun tulot kertyvät pienemmälle piirille tehostalisen kanssa kokoajan on aika oikeasti keskittää verojen perintä juuri niihin eikä ottaa lahjuksia vastaan heiltä.
Eikä lobbareita "Musk, Google&alphabet, Apple, Microsoft, Huawei, Nokia, Yandex ja sen sadat muut jotka tekevät loputonta verojen kiertoa "vero suunnnittelua"
Hallitus on myynyt verojen alennuksia kun todellisuus että miljardit on siirretty globaaleihin yrityksiin verojen kiertoon jotka lahjonnalla saavat hyviä tuloksia eri maista myös suomesta... korruptiota on ja paljon!
Usko tulevaisuuteen horjuu. Opiskelen sairaanhoitajaksi, hva:t irtisanovat hoitajia kilpaa ja ulkomailta tuodaan halpatyövoimaa alalle. Eipä hyvältä tunnu. Niin ja aikuiskoulutustuen poisto, tämän vuoksi saattaa opinnot jäädä kesken.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö poistui.
https://www.tyj.fi/lakimuutokset/
Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Tämä vaikuttaa minuun eniten. Olen yli 60-vuotias ja en enää pärjää työtä hakiessa nuoremmille. Vielä viime- ja toissavuonna pääsin pari kertaa haastatteluissa toisellekin kierrokselle, en enää. Takana on yksi velvoitetyöjakso, josta pidin. Enää en voi työllistyä velvoitetyön kautta, kun se on lopetettu. Pitää kitkuttaa työmarkkinatuella ja kuluttaa vähäiset eläkesäästöni jo ennen eläkeikää.
Aikuinen masennuksesta kärsivä opiskelijapoikani lukee netin vihakirjoituksia ja ahdistuu niistä. Hän tuntee olevansa yhteiskunnan loinen. Minusta persut ovat omalla toiminnallaan aikaansaaneet vihapuheen lisääntymisen. Tämä aiheuttaa henkistä pahoinvointia ja poikani ahdistus ahdistaa minuakin..
Vierailija kirjoitti:
Olen pahasti uupunut kahden lapsen yh. Taustalla jo yksi paha burnout (jonka taustalla isoja vastoinkäymisiä, mm. syöpä), mutta en voi jäädä sairauslomalle, koska omistan (pienen ja kaikinpuolin kohtuullisen tasoisen) asuntomme (tai siis olen velkaa pankille).
Korot nousivat pari vuotta sitten huimasti (monta sataa euroa kerralla minun tapauksessni). Omistusasunnon korko- ja vastikekuluihin ei enää saa asumistukea, joten en kertakaikkiaan VOI jäädä pois töistä. Matalapalkka-ala, joten palkka riittää juuri tarpeelliseen, mutta siitä ei voi nipistää yhtään. Viime kerralla olin hetken sairauslomalla ja sen jälkeen tein asumistuen turvin 80% työaikaa muutaman kuukauden. Tämä mahdollisti toipumisen, mutta nyt se ei enää ole mahdollista. Lyhennysvapaa ei auta mitään, koska lyhennyksen osuus on kokonaiskulusta hyvin pieni ja vastike ja korot on maksettava lyhennysvapaan aikanakin. Jos jään tai joudun pois töistä, joudun myymään asunnon ja tämänhetkisillä markkinoilla se tarkoittaa sitä, että jään silti pankille velkaa. Eli maksan sitten vuokraa ja asuntolainaa (en kyllä tiedä miten tämä olisi edes mahdollista, en sitten varmaan vaan maksa?).
Leikkaukset ja yleinen keskustelu, jossa jopa ikänsä töitä tehneet ihmiset leimataan laiskoiksi eläteiksi, ovat olleet yksi iso syy uudelleen uupumiseeni - jatkuva turvattomuus, häpeä ja tieto siitä, että yhteiskunta ei enää tarvittaessa otakaan koppia edes lapsista aiheuttaa ainakin minussa voimakasta ahdistusta ja turvattomuutta.
Ja vitutusta. Olen elänyt AINA kaikin puolin vastuullisesti: tehnyt aina töitä, opiskellut, hoitanut lapset, säästänyt pienestä palkasta puskuria jne. En voi mitään sille, että korot nousivat tasolla jolla en selviä lainastani (pankkikaan ei tätä osannut ennustaa, minunko olisi pitänyt osata?) ja mies otti hatkat kun lapsiperhe-elämä ei huvittanutkaan. Tuntuu kohtuuttomalta, että asumistukea leikattiin juuri, kun, suomalaisten asumistilanne oli muutenkin tiukentunut kovasti korkojen nousun takia. Eikö tässä tilanteessa kannattaisi pyrkiä varmistamaan, että suuri osa kotitalouksista ei ns. tipu kyydistä ja ajaudu vaikeuksiin talouskriisin takia? Tästä tulee iso lasku, kun nyt lapsuuttaan ja nuoruuttaan elävät aikuistuvat, kuten kävi 90-luvun laman jälkeenkin. Silloin tosin ei ehkä ole hyvinvointivaltiota laskua maksamassa, ei ongelmaa, siis.
Olen pahoillani tilanteestani. Itsellä tulot ovat puolittumassa, kun ansiosidonnaiseni muuttuu nyt työmarkkinatueksi. Pitää siis yrittää säästää menoista 600 euroa / 4 viikkoa. Vaatimaton kerrostaloasunto olisi jo velaton, mutta siihen tuli muutama vuosi sitten linjasaneeraus, joten taas makselen useamman satasen lainanhoitomenoja. Mieheni on minimieläkkeellä. Yksi lapsista asuu vielä kotona. Valmistui ammattiin viime keväänä, mutta on edelleen työtön. Hän alkaa nyt maksaa pientä osaa asumiskuluistamme, mutta vielä pitäisi jostain menoista nipistää, että pärjäisimme siihen asti, kunnes oma eläkkeeni alkaa n. 5 vuoden päästä. Voin kuvitella, mitä henkistä kärsimystä ja ahdistusta nykyhallitus saa aikaan. Itsekin olen koko ajan hieman hermostunut ja olen saanut sydänoireita.
Vierailija kirjoitti:
Usko tulevaisuuteen horjuu. Opiskelen sairaanhoitajaksi, hva:t irtisanovat hoitajia kilpaa ja ulkomailta tuodaan halpatyövoimaa alalle. Eipä hyvältä tunnu. Niin ja aikuiskoulutustuen poisto, tämän vuoksi saattaa opinnot jäädä kesken.
Aikuiskoulutustuki edellytti pitkää työhistoriaa, ja työpaikkaa ,ei sitä pelkän opiskelun perusteella maksettu.
Mikään ei ole vaikuttanut mitenkään minun elämään.
Vierailija kirjoitti:
Suren vanhojen ihmisten heitteille jättöä. Olen läheltä nähnyt, kuinka yli 90-vuotias syöpää sairastava, muistisairas ihminen lähetetään yksin kotiinsa. Kas, kun on liian terve hoivakotiin! Eräs dementikko, iäkäs mies sytytti talonsa palamaan, kun yritti lämmittää puilla uunia. Että tällä tavalla "vahva ja välittävä Suomi" -on kokoomuksen mielestä. Oikeasti: vain vahvoista välittävä!
Mitä eroa edelliseen hallitukseen, samaa tehtiin jo silloinkin, eipä se teikäläisiä paljon häirinnyt.
Edellinen Mandoliini Krapulan huumehörhön Marriinin hallitus sitäkin enemmän.