Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2900€ palkasta mulle käteen jäi karvan yli 2000€.

Vierailija
11.02.2025 |

Tässä kiitos, että olin pyhiä tehnyt töitä joulun ja vuodenvaihteen aikaan. Ja kyllä mulla on ihan suositusten mukainen veroprosentti. Palkka on ok, mutta tommonen lähemmäs tonni siitä kaikkeen muualle rupeaa jo vähän syömään mieltä. 

En oikeasti enää ihmettele jos ihmisiä ei työnteko motivoi. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kurkatkaapa se marginaalivero.

Koskettaa vain jos arvioitu tuloraja vuodelle ylittyy.

Ei se ylity jos yhtään seuraat paljon tienaat vuodessa. Toisin sanoen marginaaliveroa ei makseta koskaan. Aina tulee halvemmaksi nostaa ajoissa tulorajaa.

No ei. Marginaalivero on seuraavasta tienatusta eurosta maksettava vero. Ei liity verokorttiin mitenkään. 

Sillä ei ole mitään merkitystä lopullisen verotuksen kannalta, että maksaako veronsa ennakonpidätyksenä vai vaikka koko summan mätkyinä (korkoja ei huomioitu).

Vierailija
22/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisvero on seurakunnasta riippuen 1-2prossaa ja sen maksaminen on totaalista tyhmyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkani on 3400 e/kk ja siitä jää käyttöön 2100 e. Verotus Suomessa on aika sairasta meille työtätekeville. Sosiaalietuuksia sama määrä ja kaiken saisi itselleen.

Siis väität, että sinulla menee 3400 euron kuukausipalkasta 38 % veroja ja muita pakollisia maksuja. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että veroprosenttisi olisi noin 30 %.

Joko valehtelet tai jätät jotain olennaista kertomatta. Esim. minulla menee 6400 euron kuukausipalkasta veroja 28 % ja muita pakollisia maksuja noin 8 %. Olen kirkkoon kuuluva espoolainen eikä minulla ole mitään merkittäviä vähennyksiä.

Jokainen voi laittaa ennakonpidätysprosentiksi mitä haluaa. Moni laittaa sen tietoisesti korkeaksi että saa veronpalautuksia. 

Osa taas optimoi siten että mätkyjä tulee alle 10 euroa jolloin ei tarvi maksa

Tämä!

Vierailija
24/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 2800 euroa brutto, käteen jää 2220 netto. Pk-seutu. Mätkyjä ei ole tullut. Mielestäni ihan jees.

Mitä helvettiä 😂 Mun (todennäköisesti paljon vaativampi) työ on 4500e/kk ja siitä jää käteen 2990e. Että kuulostaako reilulta? Helsinki. 

Vierailija
25/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko olemassa joku yleispätevä prosenttimäärä, paljonko keskimäärin palkasta menee muihin kuluihin? Missä siis oli huomioitu kaikki eläkemaksut, verot jne?

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…

Tuo on aika hyvä. Kunnallisvero voi vaihdella paljonkin, mutta yleispätevänä tuota voi pitää. 

Vierailija
26/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun olin töissä niin käteen jäi about 1400e. Nyt työttömänä 579e. Eli älkää valittako!

Vierailija
27/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää paljon pienemmästä palkasta saman verran, veroprosenttini on muistaakseni 5%.

Sairasta 

Vierailija
28/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkani on 3400 e/kk ja siitä jää käyttöön 2100 e. Verotus Suomessa on aika sairasta meille työtätekeville. Sosiaalietuuksia sama määrä ja kaiken saisi itselleen.

Siis väität, että sinulla menee 3400 euron kuukausipalkasta 38 % veroja ja muita pakollisia maksuja. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että veroprosenttisi olisi noin 30 %.

Joko valehtelet tai jätät jotain olennaista kertomatta. Esim. minulla menee 6400 euron kuukausipalkasta veroja 28 % ja muita pakollisia maksuja noin 8 %. Olen kirkkoon kuuluva espoolainen eikä minulla ole mitään merkittäviä vähennyksiä.

Espoon kunnan tulovero% on 5, Ikaalisten 9,9 jne. Asuinpaikalla on merkitystä!

Vierailija
29/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko olemassa joku yleispätevä prosenttimäärä, paljonko keskimäärin palkasta menee muihin kuluihin? Missä siis oli huomioitu kaikki eläkemaksut, verot jne?

Tuo on aika hyvä. Kunnallisvero voi vaihdella paljonkin, mutta yleispätevänä tuota voi pitää. 

Pakko olla avoimesti pöljä, mutta on nuo luvut bruttoja vai nettoja tossa taulukossa? Miksi sitäkään ei ole voitu selvästi mainita tuossa 

Vierailija
30/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ihan varma että sulla on prosentti oikein? Meinaan mulla reilu 3200e/kk palkasta jää vähän päälle 2250e/kk. Ei matkakuluvähennyksiä. Lapsia kyllä on, ammattiliittoon kuulun ja kirkkoon en, nämä kai vähän vaikuttaa. Ja kunnallisvero ei mikään isoin ole, jos nyt ei pienimmästäkään päästä. 

Vierailija
31/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ylity jos yhtään seuraat paljon tienaat vuodessa. Toisin sanoen marginaaliveroa ei makseta koskaan. Aina tulee halvemmaksi nostaa ajoissa tulorajaa.

No ei. Marginaalivero on seuraavasta tienatusta eurosta maksettava vero. Ei liity verokorttiin mitenkään. 

Sillä ei ole mitään merkitystä lopullisen verotuksen kannalta, että maksaako veronsa ennakonpidätyksenä vai vaikka koko summan mätkyinä (korkoja ei huomioitu).

Verokortissa on marginaalivero. Ja ei koskaan ole sillä mennyt kun osaa tulorajaa katsoa. Ei merkitystä kuinka paljon tekee ylitöitä niin marginaalilla ei mene.

Vierailija
32/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillon kun olin töissä niin käteen jäi about 1400e. Nyt työttömänä 579e. Eli älkää valittako!

Kyllä valitan. Työni on vaativaa ja sitovaa ja täysin alipalkattua. Se, että jollain menee vähän huonommin ei tarkoita sitä, että loppukansan pitää niellä kaikki paska. Se, että pienestä palkasta viedään kolmannes ei ole ok. 

Vierailija
33/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoon kunnan tulovero% on 5, Ikaalisten 9,9 jne. Asuinpaikalla on merkitystä!

On merkitystä, mutta silti missään Suomessa 3400 euron palkasta ei mene 1300 euroa veroja ja muita pakollisia maksuja, jos ei ole korkeasti verotettavia luontoisetuja. Manner-Suomen korkein kunnallisvero on Pomarkussa. Sielläkin 3400 euron palkasta jää käteen verojen ja pakollisten maksujen jälkeen kirkkoon kuuluvalla 2370 euroa.

Vierailija
34/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla avoimesti pöljä, mutta on nuo luvut bruttoja vai nettoja tossa taulukossa? Miksi sitäkään ei ole voitu selvästi mainita tuossa 

Vasemmassa reunassa brutto, oikeassa netto. 

Vierailija
35/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit unohtaa mainita työsuhdeautosi tai -asuntosi. Muuten tuo ei ole mahdollista, ellei sinulla sitten ole jotain muita tuloja, joiden veroja maksat palkan ennakonpidätyksen mukana.

Ei, tuo on palkkani ja käteen jäävä summa, ei työsuhdeautoa tai edes -puhelinta, ei verotuksessa vähennyskelpoisia tulonhankkimiskuluja. Ei muita tuloja.

No, voinet odottaa mukavia veronpalautuksia. 

Vierailija
36/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tk- eläkkeellä (työtapaturma työmatkalla töistä kotia matkalla). Brutto eläke 2960€/kk netto 2202€/kk. Pärjään hyvin eläkkeellä. Vakuutusyhtiö maksaa eläkkeen. 

Vierailija
37/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmassa reunassa brutto, oikeassa netto. 

Kiitos niin olikin, sokea minä 😅

Vierailija
38/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri syöpäleikkauksessa. Minua velotettiin vain sairaalapäiviltä, niistäkin sangen kohtuullisesti 67 €/vrk, itse leikkauksesta ei mitään.

Todellisuudessa leikkauksen hinta lienee niin suuri, että siihen kuluu maksamani verot useammalta vuodelta, etenkin, kun hoidot vielä jatkuvat.

En valita veroista, ilman niitä meillä ei olisi julkista terveydenhuoltoa kaiken muun lisäksi. Eikä minulla olisi varaa hoidattaa syöpääni.

Ja syöpäni ei johdu elintavoistani, jotka ovat aina olleet lähes esimerkillisen hyvät. Huono tuuri, joka kolmas meistä sen syövän saa jossain vaiheessa elämäänsä , tilastollisesti.

Valitan siitä, että vaikka maksamme yhtä paljon , usein enemmänkin veroja kuin aiemmin, samme vähemmän ja huonompia julkisi apalveluja ja eutuksia. Rahamme menevät siis aivan jonnekin muualle...

Vierailija
39/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verokortissa on marginaalivero. Ja ei koskaan ole sillä mennyt kun osaa tulorajaa katsoa. Ei merkitystä kuinka paljon tekee ylitöitä niin marginaalilla ei mene.

Ennakonpidätyksellä ei ole merkitystä. Marginaalivero on rajavero. Kun olet tienannut vuodessa esimerkiksi 20000 euroa, maksat seuraavasta tienaamastasi tuhannesta eurosta veroa 28% + sivukulut. Marginaaliveroprosentti on silloin 28%.

Kun seuraavasta tienatusta tonnista menee veroa ja sivukuluja 50%, voi kukin miettiä työnteon mielekkyyttä.

Vierailija
40/55 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin tuon verolaskurilla niin ei ihan pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi