MasterChef Suomi 2025 OFFICIAL
Katso lähetysajat : MasterChef Suomi - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (810)
Onhan tuolla ihan hyviäkin kotikokkeja. Ihmettelin tuota ruskea kastikkeen tekemistä. Jotenkin tylsä tehtävä.
Tuota Mikkolan kiittämistä ei jaksa. Muuten loistava ohjelma. Kape vaan takaisin.
Onko Diilin Erika ollut tässä ohjelmassa , vaikuttaa tutulta ja kaikkihan kiertää ohjelmasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuota Mikkolan kiittämistä ei jaksa. Muuten loistava ohjelma. Kape vaan takaisin.
*kimittämistä tietty.
Vierailija kirjoitti:
Kim Mikkosen kisailijoille opettama ruskee kastikkeen valmistustapa ei ollut mulle tuttu. Olen tehnyt, vaikkakin hyvin harvoin, sillä samalla tyylillä mitä lapsuudenkodissa opin. Voi/jauho ruskistetaan jne. Vanhoihin oppeihin luonnollisesti tulee joskus uusia tuulia, mutta en ole koskaan googlettanut ohjetta, kun oletin sen osaavani vaikka unissani ;) Kun kysyn kotona, teenkö kastikkeen?, mieheni yleensä muistuttaa, kunhan et tee ruskeeta kastiketta, hänellä jokin lapsuuden rauma. Ostan varalle smetanan jolla hän saa pehmennettyä ruskeen kastikkeen makua ja hyvin on kelvannut. Nyt kuitenkin olen todella kiinnostunut Kim kokin/tuomarin ohjeesta ja kokeilen seuraavalla kerralla miten onnistun. Kiitos Kim.
Netistä löytyy tuo tekotapa, ei siihen Kimiä tarvita kimittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kim Mikkosen kisailijoille opettama ruskee kastikkeen valmistustapa ei ollut mulle tuttu. Olen tehnyt, vaikkakin hyvin harvoin, sillä samalla tyylillä mitä lapsuudenkodissa opin. Voi/jauho ruskistetaan jne. Vanhoihin oppeihin luonnollisesti tulee joskus uusia tuulia, mutta en ole koskaan googlettanut ohjetta, kun oletin sen osaavani vaikka unissani ;) Kun kysyn kotona, teenkö kastikkeen?, mieheni yleensä muistuttaa, kunhan et tee ruskeeta kastiketta, hänellä jokin lapsuuden rauma. Ostan varalle smetanan jolla hän saa pehmennettyä ruskeen kastikkeen makua ja hyvin on kelvannut. Nyt kuitenkin olen todella kiinnostunut Kim kokin/tuomarin ohjeesta ja kokeilen seuraavalla kerralla miten onnistun. Kiitos Kim.
Kerroin viestissäni, miksi en ole googlettanut ohjetta. Oletko yleensäkin kateellinen luonteeltasi? Kiittäminen on aihe vapaa palstalla harvinaista herkkua. Moitteita ja piikikästä arvostelua on sitävastoin liiankin usein tarjolla. Lue esim. vain ne viestit ja ohita kehut/myönteiset mielipiteet. Älä jää kiittämisen takia tuskaiseksi. Yksikin myönteinen asia päivän aikana sanottuna tutulle tai tuntemattomalle, tekee hyvää jokaisen omalle mielenterveydelle. Keljuileva / piikittelevä henkilö tuskin voi hyvin. Kiitin Kim kokkia, koska halusin, mulle ei myönteinen ilmaisu, kiittäminen tai kehuminen tuota vaikeuksia. Toki ainahan voi kiitos/kehuviestit ala-peukuttaa, mikäli siitä saa tyydytyksen, mistä saattaa syttyä ilonpilke silmäkulmaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kimiä on kiittäminen siitä, että kerrankin näytettiin millaiseksi ne jauhot pitää ruskistaa. Hän näytti ja kamerat kerrankin kuvasi, että kotikokki jättää ruskistuksen yleensä tähän mutta tässä vaiheessa voi vasta pitäisi lisätä. Kilpailijatkin sanoivat, että hyvä kun kerrankin näki mihin pyritään ja he ovat varmasti ohjeita lukeneet.
Mää katon ihan sen takia, että jospa niistä tuomareista joku meinais tukehtua niihi ruokii😤 muuten nii kivoja nuo ruoka ohejelmat, mutta kaikisa tuomarit pillaa niillä inhottavilla nyt kyllä ei maistu hirven perseen sisäosan vasenpuoli hennosti kulmaa nostaen katseella🤬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa puoliso lisäsi ruokiinsa suolaa, mutta nykyisin laittaa suolaa ainoastaan keitettyyn kananmunaan, kun keitän kananmunat(kin) suolattomassa vedessä.
Miten sä aattelet että kananmunien keitinveden suolaaminen mitään auttaa, ei se suola siitä kuoresta läpi mee :D
Ehkä hänellä on jäänyt veden suolaaminen mieleen, kun jossain on ohje, että mikäli muna halkeaa keitettäessä, niin
suola estää valkuaisen vuotamisen veteen? No ei se kyllä estä..
Olen katsonut MTV-katsomon kautta kastikeiden valmistuksen jo monesti. Kokki ruskisti jauhot teräksisessä paistokattilassa ja lasta vaikutti notkealta, ehkä oli niuolija? ettei kattilan pohja naarmuunnu. Yllätyin kisailijoiden kastikkeiden runsautta. Jotkut valmisti oikein suurperheen kattilallinen kastiketta. Mietin saavatko kisailijat vielä haluamansa ruoat kotiinsa. Vai meneekö suoraan biojätteeksi. En ole kovinkaan innostuneesti katsellut ruoanvalmistukseen liittyviä ohjelmia, vaikka niitä on ollut jo pitkään monipuolisesti tarjolla. Kivalta tuntuu nyt pitkästä aikaa seurata miten kotikokkaajat ottavat yllättävät tilanteet haltuun ja miten onnistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa puoliso lisäsi ruokiinsa suolaa, mutta nykyisin laittaa suolaa ainoastaan keitettyyn kananmunaan, kun keitän kananmunat(kin) suolattomassa vedessä.
Miten sä aattelet että kananmunien keitinveden suolaaminen mitään auttaa, ei se suola siitä kuoresta läpi mee :D
Ehkä hänellä on jäänyt veden suolaaminen mieleen, kun jossain on ohje, että mikäli muna halkeaa keitettäessä, niin
suola estää valkuaisen vuotamisen veteen? No ei se kyllä estä..
Eikö kukaan muu ole laittanut 🤗 nyt mua myös naurattaa, mutta siitä on jo aikaa. Mielestäni suolavedessä keitetyt maistuivat erilaiselta. Joka päivä näköjään oppii uusia asioita. Perunatkin maistuu aidosti perunalle ilman keitinveden suolaamista. On suolan rajoittamisella ollut makuasian lisäksi yksi myönteinen puoli, lekuri ei uusinut mun verenpainetta hoitavaa reseptiä. Melkein vuoden ehdin niitä napsia.
Niin, en mä sitä reseptiä napsinut, vaan reseptillä määrättyjä lääkkeitä. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sanoiko Kim Mikkola keittävänsä riisin ilman suolaa? Siitähän tulee ihan hirveää!
Kuuntelitko, mitä hän sanoi: että maku ja suola tulee siitä muusta ruoasta & kastikkeesta, minkä lisuke se riisi on? Oletko koskaan maistanut esim. aasialaisissa ravintoloissa sitä pelkkää riisiä yksinään? Sehän ON täysin suolatonta. Ja pehmeää! Maistuu silti hyvin sen varsinaisen, muun ruoan kanssa, joka puolestaan on yksinään maistettuna melko suolaista. 😄
Oletkos itse koskaan ajatellut, kun syöt keittäessä suolaamaasi riisiä kotona, että sen tekstuuri on ihan erilaista suussa: kovempaa..? 😉
En ole ajatellut, koska minulla on induktioriisinkeitin jolla tulee parempaa riisiä kuin niillä kinkkiraflojen alkeellisilla pohjaanpolttavilla keittimillä. Ja parempaa, koska lisään keitinveteen reilusti suolaa. 😉
Kiinnitin kans heti huomiota tohon Kimin lastaan.
"Perunatkin maistuu aidosti perunalle ilman keitinveden suolaamista. "
Paitsi että kun et laita keitinveteen suolaa, se perunan luontaisesti sisältämä suola (2,5 mg/100g) liukenee keitinveteen ja lopputulos on vain mauttomia perunoita.
Vierailija kirjoitti:
"Perunatkin maistuu aidosti perunalle ilman keitinveden suolaamista. "
Paitsi että kun et laita keitinveteen suolaa, se perunan luontaisesti sisältämä suola (2,5 mg/100g) liukenee keitinveteen ja lopputulos on vain mauttomia perunoita.
Niinkö? Kiitos tiedosta.🤗 Ehkä mulla on sitten ruoanlaitossa runsaiden mausteiden mm. mustapippurin käyttämisen seurauksena huono makuaisti orginal tuotteelle, en ole huomannut mitään mauttomuutta. Laitan perunat kylmään veteen ja keitän miedolla lämmöllä hitaaseen tahtiin, kuoret irtoaa helposti "puhtaasti", eikä peruna ole jauhoinen tai vetinen. Hyvän makuisia ovat. Lähikaupasta ostetut perunat ovat tummahkoja paksukuorisia ja kiinteitä ei ole pestyjä/uudelleen/mullattuja.
Henkka on vähän tylsä. Aina samat fraasit ja ilmeet.
Missasinko jotain vai jäikö kastikejakson toisessa tehtävässä aurajuusto kokonaan käyttämättä? Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, millainen annos siitä tulee. Tofuannos näytti tosi herkulliselta, etenkin kastike. Tuo menee itselläni kyllä testiin :)