Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö joku muukin perunat kuorineen? En oo vuosikausiin enää kuorinut perunoita. Muita?

Vierailija
11.02.2025 |

Kukaan?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia perunan kuorimislaite, niin voi syödä perunaa.

Vierailija
42/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Ja perunamuusiinkiin jätän aina kuoret, sinne joukkoon ne muussaantuu joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glykoalkaloidit ovat kasvisten luontaisia myrkkyjä eli toksiineja, jotka toimivat kasvien suojamekanismina tauteja ja tuholaisia vastaan. Glykoalkaloideja saadaan pääasiassa perunasta, mutta niitä on myös raaoissa vihreissä tai vihertävissä tomaateissa. Perunan glykoalkaloideja kutsutaan solaniiksi ja tomaatin tomatiiniksi. Suurina annoksina ne aiheuttavat kitkerän sivumaun ja ovat lievästi myrkyllisinä terveydelle haitallisia. Ne voivat aiheuttaa vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita.

Vihertyneitä perunoita tai raakoja tomaatteja ei suositella käytettäväksi ravintona. Varhaisperunassa on enemmän glykoalkaloideja kuin syysperunassa. Etenkin pienissä mukuloissa ja vihertyneissä perunoissa pitoisuudet ovat suurimmat. Myös perunan maanpäälliset osat, varsimukulat mukaan lukien, sekä perunan idut sisältävät solaniinia, joten niitä ei saa käyttää ravinnoksi. Itäminen lisää myös itujen lähellä olevien solukkojen glykoalkaloidipitoisuutta.

Suurin glykoalkaloidipitoisuus on perunan kuorikerroksessa. Perunan kuoriminen vähentää glykoalkaloidipitoisuutta noin 60 %. Vihertymisen estämiseksi peruna on säilytettävä vähittäiskaupoissa, suurkeittiöissä ja kotitalouksissa valolta suojattuna. /lainaus Ruokavirasto

Vierailija
44/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan perunat kuorineen tehosekoittimeen ja teen niistä smoothien.

Vierailija
45/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoriminen perustuu varmaan siihen, että ne maaperän epäpuhtaudet ja lannoiteainejäämät on niissä kuorissa. Siksihän vauvalle ei saa syöttää uusia perunoita, kun kuoret ei estä näiden epäouhtauksien imeytymistä itse perunaan.

Mä oon käsittänyt, että vauvoille ei sais syöttää pienikokoisia uusia perunoita niiden solaniinipitoisuuden takia, eikä minkään tuollaisen. 

Perunathan pestään ja keitetään, tuskinpa siinä mitään epäpuhtauksia sen jälkeen enää on jäljellä. 

Vierailija
46/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keitän niistä viiniä. Pahaahan se n, mutta köyhälle kelpaa paremman puutteessa.

Vierailija
47/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoriminen perustuu varmaan siihen, että ne maaperän epäpuhtaudet ja lannoiteainejäämät on niissä kuorissa. Siksihän vauvalle ei saa syöttää uusia perunoita, kun kuoret ei estä näiden epäouhtauksien imeytymistä itse perunaan.

Mä oon käsittänyt, että vauvoille ei sais syöttää pienikokoisia uusia perunoita niiden solaniinipitoisuuden takia, eikä minkään tuollaisen. 

Perunathan pestään ja keitetään, tuskinpa siinä mitään epäpuhtauksia sen jälkeen enää on jäljellä. 

Ton ruokaviraston artikkelin mukaan ne myrkyt ei katoa mihinkään.

Vierailija
48/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain juntti kuorii perunat

Englantilainen saariapina valitti muinoin, että vain Irlannissa ja Suomessa tuodaan perunat kuorimattomina pöytään.

Valistin sitä perunoiden arvostuksesta ja suuresta historiallisesta merkityksestä molemmissa mainitsemistaan maista.

Vierailija
49/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton ruokaviraston artikkelin mukaan ne myrkyt ei katoa mihinkään.

Mistään maaperän epäpuhtauksistahan siinä ei puhuttu mitään. Solaniini ei tosiaan katoa käsittelyssä mihinkään, mutta se onkin perunassa itsessään, eikä mikään epäpuhtaus. 

Vierailija
50/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain homot ja naiset kuorii perunat.

Vierailija
51/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä keitän niistä viiniä. Pahaahan se n, mutta köyhälle kelpaa paremman puutteessa.

Jos tislaisit sen viinisi, niin saisit kossua. Tämä ansiovinkkinä työttömälle.

Vierailija
52/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tulee niin kalliiksi - kärttäisi koko ajan uusia vaatteita ja ulkomaanmatkoja vain!

Vierailija
53/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tulee niin kalliiksi - kärttäisi koko ajan uusia vaatteita ja ulkomaanmatkoja vain!

Tiedätkö, miksi nimitetään naisen sisään laukeamista?

Tietysti astianpesukoneen lataamiseksi!

Hähhähhähhähhähhähhää!

Vierailija
54/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön myös Appelsiinit kuorineen kuten Banaanitkin.

En jaksa kuoria niitä.

T: Jesse 17v

Tulee mieleen afrikkalainen kädellinen, moniosaaja, joka söi broilerin luineen.

Vierailija
55/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myrkky.

Vierailija
56/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mämmiä syövä hiihtäjäsuuruus syö perunat kuorineen. Perustunee tietämättömyyteen. Ei kannattaisi.

Vierailija
57/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön pelkät kuoret. Lopuista teen muusia muille.

Vierailija
58/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennävuosien huippuannos kermasipuliläskisoosi ja voissa paistetut perunankuoret etikkapunajuuri- ja suolakurkkuviipaleiden kera. Miehille joille mikään ei ole liikaa.

Vierailija
59/72 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaviraston ylitarkastaja Sanna Viljakainen kommentoi vuonna 2018 Kotiliedelle, että perunoita ei todella tarvitse kuoria, jos ei halua. Perunoissa voi olla kasvinsuojeluainejäämiä, mutta niiden enimmäismäärät on asetettu niin, että pottuja on turvallista syödä myös kuorineen. 

Jos kuluttaja haluaa minimoida kasvinsuojeluainejäämien saantia tai kuoret tuntuvat epämiellyttäviltä, ne voi tietenkin kuoria. Tällöin tosin kuorii pois myös paljon arvokkaita ravintoaineita, Viljakainen totesi.

Teksti Maikkarin uutisista kopioitu.

Vierailija
60/72 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö juurikaan perunoita muuta kuin kalaruuan kanssa ja silloinkin teen mieluusti uuniperunaa, jonka syön kuorineen päivineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme