Kuinka monelle lähetät ystävänpäivätervehdyksen? Mikä on ystävän ja kaverin ero?
Näin ystävänpäivän lähestyessä: muistatko ystäviäsi ystävänpäivänä kortilla, WA-viestillä tms.? Muistatko vain kaikkein lähimpiä ystäviä vai laajemmin hyviä kavereita? Mikä on mielestäsi ystävän ja kaverin välinen ero?
Tekisi mieli jättää tänä vuonna tervehdykset lähettämättä ja katsoa keiltä tulee viestiä..Viime vuosina yleensä yksi nuoruuden ystäväni on laittanut viestin ja itse olen myöhemmin iltapäivällä laittanut viidelle, jotka miellän ystäviksi (jaamme henkilökohtaisia asioita), mutta ehkä olen heistä vain kaveri.
Kommentit (50)
Mikä ero on:
-Työkaverilla ja työystävällä?
-Salikaverilla ja saliystävällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan vain pöydän koreaksi ja ostan jotain ystävänpäiväherkkuja ja -juomaa. Osaan juhlistaa juhlapäiviä yksinkin. Vaihtoehtoisesti voin poiketa vaikka kahvilaan leivokselle. Asutaan ystävän kanssa kaukana toisistamme.
Valentine's Day'tä muuten edeltää Galentine's Day, jota juhlitaan 13.2. Se on tyttöjen välisiä ystävyyssuhteita juhlistava juhla, jota monet USAssa juhlivat.
Onneksi Suomessa on ystävänpäivä, ei tarvi erikseen Galentinea :)
Itse lähetän kortit ystäville ja kavereille, myös kummille ja äidille.
10-20 korttia lähetän, mutta lähinnä siksi, kun on mukava kirjoittaa oikea kortti, kirjoitan siihen vähän muitakin kuulumisia, enkä pelkkää ystävänpäivätoivotusta.
On se Ystävänpäivä Amerikassakin, mutta siihen on keksitty rinnalle Galentine's Day, jolloin juhlitaan omia kavereita, koska Valentine's Day'tä vietetään tavallisesti kumppanin kanssa.
Joo, samaan oon ihmetellyt. Ja kun seura kuitenkin kelpaa, kun haluavat vuodattaa omia huoliaan. Tai kun haluavat jonkun mukaan esim. jollekin keikalle tms, jolle bestis ei ole päässytkään mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan vain pöydän koreaksi ja ostan jotain ystävänpäiväherkkuja ja -juomaa. Osaan juhlistaa juhlapäiviä yksinkin. Vaihtoehtoisesti voin poiketa vaikka kahvilaan leivokselle. Asutaan ystävän kanssa kaukana toisistamme.
Valentine's Day'tä muuten edeltää Galentine's Day, jota juhlitaan 13.2. Se on tyttöjen välisiä ystävyyssuhteita juhlistava juhla, jota monet USAssa juhlivat.
10-20 korttia lähetän, mutta lähinnä siksi, kun on mukava kirjoittaa oikea kortti, kirjoitan siihen vähän muitakin kuulumisia, enkä pelkkää ystävänpäivätoivotusta.
On se Ystävänpäivä Amerikassakin, mutta siihen o
Niin niin :D meillä se on ystävänpäivä, se riittää. Amerikassa Valentine's Day, ja ne "tarvii" siihen jonkun eri päivän, jolloin sitä kaveruutta ja ystävyyttä voi juhlia. Muistan kun lähetin kerran kirjekaverille ystävänpäiväkortin ja hän kirjoitti häkeltyneenä takaisin, että anteeksi, minä en ajattele meitä pariskuntana tai seurustelijoina :D hänelle oli ihan uutta ja outoa, että ystävät muistavat toisiaan tuolloin. Silloin heillä ei Galentine's dayta ollutkaan vielä.
Galentine's day on ihan uusi niille, tuli siitä jostain ohjelmasta.
Kaveri vai ystävä, se on lähinnä makukysymys, kumpi sopii sanana paremmin omaan suuhun. Toki jotkut myös erottelevat näiden merkitykset, mutta itse väitän, että useimmiten käytetään vain sitä sanaa, joka tuntuu luontevimmalta.
Romanttisessa mielessä esim. "miesystävä" tähdentää minulle sitä, että myös seurustelee ko. miehen kanssa, kun taas kaveriksi nimitän sellaista miestä, jonka kanssa ei ole muuta kuin ystävyyssuhde. Nuoret taas usein puhuvat poikakaverista, kun tarkoittavat sitä poikaa, jonka kanssa myös seurustelevat, ja ystäviksi sanotaan muita.
Ystävän ja kaverin välinen ero on mielestäni siinä, kuinka hyvin tunnetaan. Joitain asioita, ns. salaisuuksia, kerrotaan vain ystäville. Saatan soittaa yhdelle ystävälleni, joskus pari muuta laittaa viestiä.
Onko muista ystävän päivä mennyt Suomessakin enemmän amerikkalaiseen Valentines day rakastavaisten päivä suuntaan?
Ystävä on vähän läheisempi kuin kaveri, vaikka melko sama asia onkin.
Lähetän kortit niille ystäville ja kavereillekin, joiden osoitteen tiedän.
Englannissa tosiaan on vain friend-sana tarkoittaa molempia.
Eli jätät ystävyyssuhteiden hoitamisen muille, muut saavat olla aloitteellisia ja sinä nauttia suosiostasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävänpäivä on alunperin nimenomaan rakastavaisten juhla, eikä ystävien välinen juhla. Sellaisena sitä muualla juhlitaan. Suomessa se on ollut aina lähinnä ystäväjuhla, minkä takia suomenkielinen nimikin on Ystävänpäivä. Taitaa johtua siitä, että suomalaisten parisuhteet ovat niin tylsiä, ettei kukaan näe siinä mitään juhlistamista.
Vierailija kirjoitti:
Ystävän ja kaverin välinen ero on mielestäni siinä, kuinka hyvin tunnetaan. Joitain asioita, ns. salaisuuksia, kerrotaan vain ystäville. Saatan soittaa yhdelle ystävälleni, joskus pari muuta laittaa viestiä.
Kaikki eivät tykkää puhua puhelimessa, vaan juttelevat kasvotusten
Ystävä tulee saamenkielestä, kaveri slaavilaiskielten kautta.
Harmillisesti täälläkin ystävänpäivää yritetään kovin muuttaa myös muistamaan puolisoa tai seurustelukumppania.
Harmillisesti täälläkin ystävänpäivää yritetään kovin muuttaa myös muistamaan puolisoa tai seurustelukumppania.
14.2. juhlitaan juurikin rakkautta ja romanssia, jonka joku junttisuomalainen, jolla ei ilmeisesti ole ollut mitään rakkauselämää, päätti Suomessa muuttaa sen ystävänpäiväksi. Eli se muuttaminen on kylläkin tapahtunut ihan eri päin kuin väitit.
13.2. juhlitaan kavereita ja ystäviä, 14.2. juhlitaan rakkaussuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
14.2. juhlitaan juurikin rakkautta ja romanssia, jonka joku junttisuomalainen, jolla ei ilmeisesti ole ollut mitään rakkauselämää, päätti Suomessa muuttaa sen ystävänpäiväksi. Eli se muuttaminen on kylläkin tapahtunut ihan eri päin kuin väitit.
Kyllä Suomessa on aina ollut ystävänpäivä, varmasti ajateltiin että useampi kortti saadaan lähetettyä näin, kun täällä silloin ainakin kumppaneita oli vain yksi :D
Posti ja korttifirmathan tätä Suomeen lanseerasivat eniten.
90-luvulla yläasteella ystävänpäivän historian kerrottiin tulevan "susiparien" juhlasta, eli parit jotka ei virallisesti ole yhdessä, juhlivat sitä. Siinä oli joku kuvituskin, että susiturkki yllään on mies ja tanssii jonkun naisen kanssa. Sinä päivänä se olisi ollut hyväksyttyä, vaikka muuten paheksuttiin ja sen päivän jälkeen jatkettiin julkisemmin, eli joku ulostulopäiväkin tai suhteen virallistamispäivä.
Eilen just ostin kortteja viisi kpl, mutta olipa merkeillä sitten hintaa, 2,50€ Suomeen ja 2,75€ Britteihin.
En muista oliko viime vuonna näin kallista, vai tuntuuko oma elämä köyhemmältä kun kaikki hinnat on nousseet.
Joulukortteja en kerennyt lähettää, niin oli kiva nähdä kaupassa esillä ystävänpäiväkortteja. Lähetän näille rakkaille ystäville, joita en niin usein näe.
Minulla on rakkaita sukulaisia ja ystäviä, mutta tähän vouhotukseen ja rahastukseen en ole koskaan lähtenyt. Rakkaani ja ystäväni tietävät sen.
Minä lähettelen kortteja aina muulloinkin, mutta on kyllä mukava istahtaa jonain iltana kirjoittamaan muutama ystävänpäiväkortti. Kirjoitan yleensä jonkun mukavan muiston vuosien varrelta, ja valitsen kortin sopivaksi, ei tarvitse olla ystävänpäiväkortti.
Ei ole kavereita niin en kenellekään, äidilleni voin puhelimessa sanoa hyvää ystävänpäivää.