Maksuttaako vuokra-asunnon isäntä asukasta 10 vuotta vanhan uunin lasin vahingossa rikkomisesta? a
Eli voiko isäntä ostaa vanhan tilalle kalliin uuden uunin ja asukas maksaa sen?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
muidenko pitäisi maksaa sinun rikkoma uuni?
Näin me vihreät ajattelemme. Kyllä jonkun muun se kuuluu korvata, jos itse hajotan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahingonkorvauksessa tulee huomioida kodinkoneen ikä eli tehdä ns. ikävähennys, joka alkaa noin vanhassa laitteessa olla 100% luokkaa.
Uuni ei hajoa normaalikäytössä 10 vuodessa. Meillä on 20 vuotta vanha täysin toimiva ja ehjä uuni.
No meillä ei ole ollut yhtä hyvä tuuri. Kolme uunia hajonnut joitain kuukausia takuun ummettua. Kaikista meni vastukset. Tiskikone ja pyykinpesukoneet on kestäneet kohta 15 vuotta. Eikä vakuutuksesta ole saanu ku naurettavat 60-70e vaikka uuni on lähemmäs 500e. No nyt on neljäs uuni jo 15 vuoteen..
Halvimmalla pääset kun vaihdat/vaihdatat sen itse. Vuokravakuussa annat muuten vuokranantajan yrittäjäkaverille laskutusluvan työtunneista. Siihen nyt vaan meni 8h a70e/h, et voi sitä enää kiistää.
Sillä, että jo 10 vuotta sitten rikoit lasin etkä ole ilmoittanut asiasta, ei ole väliä. Se on rikki, sinä ostat uuden.
Vierailija kirjoitti:
"Eli voiko isäntä ostaa vanhan tilalle kalliin uuden uunin ja asukas maksaa sen? "
Ei, mutta voi pyytää jonkun kympin korvausta lasin rikkomisesta.
Mutta joutuu ostamaan uuden lieden, koska liesi taitaa kuulua vuokra-asunnon varustukseen, vaikka sitä ei vuokrasopparissa erikseen mainita.
Tästä syystä vuokraamisesta pitää saada voittoa.
Uutta ei tarvitse ostaa! Jos uuni on hajalla, riittää pöytätasolle asennettava uuni. Jos lieden vaihtaa, ei sen tarvitse olla uusi, toimiva riittää. En koskaan osta vuokralaiselle käyttämättömiä kodinkoneita, koska 700 euron liesi saadaan hajalle siinä kuin 70 e maksanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Vuokraisäntä maksaa uuden uunin mukisematta!
Uunin lasin rikkominen ei ole normaalia kulumista.
Asun omistusasunnossa ja pienituloisena olen varovainen kaiken kanssa. Kun paistaa jotain uunissa ja avaa luukun, luukun päälle voi vahingossa pudota jokin astia tai uuninpelti.
Vierailija kirjoitti:
"Eli voiko isäntä ostaa vanhan tilalle kalliin uuden uunin ja asukas maksaa sen? "
Ei, mutta voi pyytää jonkun kympin korvausta lasin rikkomisesta.
Mutta joutuu ostamaan uuden lieden, koska liesi taitaa kuulua vuokra-asunnon varustukseen, vaikka sitä ei vuokrasopparissa erikseen mainita.
Tästä syystä vuokraamisesta pitää saada voittoa.
Lottoamisestakin pitää saada voittoa mutta kaikki eivät saa vaikka jotkut saavat.
Miksi pitää erikseen ja vieläpä pyytämättä paljastaa että uunin lasi hajosi vahingossa kun se olisi voinut hajota itsestäänkin ja kaikki olisi OK ja vuokranantaja kiikuttaisi uuden kalusteen ilman napinoita?
Ei tietenkään voi osta uutta uunia ja maksattaa koko uunia. Ei kannata näitä ihmisiä kuunnella.
Hän voi maksattaa sinulla vain sen arvon, mikä sen uunin lasi oli, ei suinkaan uutta uunia. Yleisemmin uusi lasi saattaa olla hinnaltaan 50-100e mutta ei sen enempää.
Onko sulla vakuutus ? Tuollaisihan tapauksia se on.
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus korvaa
Paskalordeja ei kiinnosta vakuutus vaan raha.
Olisit muuten saanut sen uuden lasin aika paljon halvemmalla 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti: Ei tietenkään voi osta uutta uunia ja maksattaa koko uunia. Ei kannata näitä ihmisiä kuunnella. Hän voi maksattaa sinulla vain sen arvon, mikä sen uunin lasi oli, ei suinkaan uutta uunia. Yleisemmin uusi lasi saattaa olla hinnaltaan 50-100e mutta ei sen enempää. Onko sulla vakuutus ? Tuollaisihan tapauksia se on.
Uunin lain vaihtaminen on yllättävän kallista. Itse jouduin maksamaan viime viikolla kun uunilaisen keskimmäinen lasi napsahti rikki täysin yllättäen (kukaan ei ollut kotona, sisin ja uloin lasi ehjinä). Maksoi 250e kun kävivät korjaamassa. Onneksi tässä tilanteessa meni takuuseen, kun uuni on vasta 4v vanha.
Ei välttämättä, jos ostaa vain uuden se isäntä. Joku voi vaatia uuden uunin, jos on yksityinen vuokranantaja ja saita, ellei ole vakuutus. Mutta mistä köyhillä olisi se raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Ei tietenkään voi osta uutta uunia ja maksattaa koko uunia. Ei kannata näitä ihmisiä kuunnella. Hän voi maksattaa sinulla vain sen arvon, mikä sen uunin lasi oli, ei suinkaan uutta uunia. Yleisemmin uusi lasi saattaa olla hinnaltaan 50-100e mutta ei sen enempää. Onko sulla vakuutus ? Tuollaisihan tapauksia se on.Uunin lain vaihtaminen on yllättävän kallista. Itse jouduin maksamaan viime viikolla kun uunilaisen keskimmäinen lasi napsahti rikki täysin yllättäen (kukaan ei ollut kotona, sisin ja uloin lasi ehjinä). Maksoi 250e kun kävivät korjaamassa. Onneksi tässä tilanteessa meni takuuseen, kun uuni on vasta 4v vanha.
Sille ei mitään voi jos maksaa paljon, mutta vuokralaisen ongelma se ei ole. Vuokranantaja saa itse vaihdattaa sen haluamallaan tavallaan.
Tämän on myös se syy, miksi sillä vuokranantajallakin tulee olla se vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Ei tietenkään voi osta uutta uunia ja maksattaa koko uunia. Ei kannata näitä ihmisiä kuunnella. Hän voi maksattaa sinulla vain sen arvon, mikä sen uunin lasi oli, ei suinkaan uutta uunia. Yleisemmin uusi lasi saattaa olla hinnaltaan 50-100e mutta ei sen enempää. Onko sulla vakuutus ? Tuollaisihan tapauksia se on.
Uunin lain vaihtaminen on yllättävän kallista. Itse jouduin maksamaan viime viikolla kun uunilaisen keskimmäinen lasi napsahti rikki täysin yllättäen (kukaan ei ollut kotona, sisin ja uloin lasi ehjinä). Maksoi 250e kun kävivät korjaamassa. Onneksi tässä tilanteessa meni takuuseen, kun uuni on vasta 4v vanha.
Sille ei mitään voi jos maksaa paljon, mutta vuokralaisen ongelma se ei ole. Vuokranantaja saa itse vaihdattaa sen haluamallaan tavallaan. Tämän on myös se syy, miksi sillä vuokranantajallak
Mikäli ei ole takuuvika, niin totta kai menee vuokralaisen kotivakuutuksen piikkiin. Ettekö kommentoijat ole koskaan asuneet vuokralla? Jos itse rikkoo, totta hemmetissä siitä maksetaan. Ei kai se nyt vuokranantajan pussista mene jos Jani-Petteri viskoo leikkiautpoja päin uuninluukkuja tai isäntä kovassa tuiterissä teloo siihen päänsä. Eri asia jos menee rikki niin, että voi suoraan todistaa olevansa syytön.
Ostat uuden lasin ja se siitä.