Oma kokemus kolonoskopiasta!
Kävin viime viikolla Satasairaalassa. En lukenut mitään kirjoituksia etukäteen, sillä halusin mennä avoimin mielin ja toki ilman lääkityksiä. Luotin tietoon, että asiasta voi keskustella lääkärin kanssa. Virhe! Ainoa, mitä lääkäri kysyi: onko vatsaa koskaan leikattu. Kyllä, kolme sectiota! Itsellä ei hälytyskellot soineet, olis pitänyt.. pyysin lääkäriä kertomaan toimenpiteestä sen aikana. Ei kertonut eikä puhunut, ei edes siinä vaiheessa, joka oli vasta alkua, kun tuntui, että tapetaan elävältä!! Huusin ja kiljuin, kysyin miksi tuntuu tuolta.. lääkäri ei kertonut, mutta hoitaja sanoi, että ne sectiot!! Hoitaja myös tajusi, että nyt laitetaan kanyyli ja lääkkeet, vähän helpotti. Elämäni suurin kipu, todellakin. Olen tottunut kaikkeen, nivelrikkoihin, hermosärkyihin jne.
Kolonsterilia join 5 L edellisenä päivänä, meni kevyeen alas, mutta milloinkaan en enää palaa tuohon tutkimukseen! Omalla kohdalla traumatisoiva!
Kommentit (36)
Ihme fiksautuneita täällä taas...
Vierailija kirjoitti:
Tähystääkö ne jonkinlaisella endoskoopilla suoliston?
Itsellä on verkkokaupasta tilattu usb endoskooppi ja siinä ainakin se led valo skoopin päässä kuumenee huomattavasti aikaa myöten, varmaan saisi palovammoja suolistossa aikaan, tosin varmaan lääketieteellisen skoopit jollainlailla erilaisia?
Jos ohutsuoli on pakko tähystää niin nielaistavia kameroita on ollut jo ainakin 20 vuotta. Paksusuoli tähystetään tunkemalla tähystintä perssilmän kautta ja mahalaukku tähystetään tunkemalla tähystin kurkusta alas.
Kuulemma mutkainen suoli meikäläisellä, en ikinä unohda sitä kauhua kun tuntui hirveissä kivuissa n. 20 min jälkeen ettei kestä enää mutta lääkäri vaan jatkaa rääkkiä, en tule menemään enää ikinä ellei nukuteta
Aivan sama kokemus täällä! En viitsinyt googlata etukäteen muiden kokemuksia, etten hermoilisi turhaan. Mua rauhoittivat myös läheisen kommentit, ettei kolonoskopia tuntunut yhtään missään. Mun kohdalla se ei pitänyt paikkaansa, vaan kipu sisälläni äityi niin kamalan kovaksi, että vääntelehdin tus*kissani. Koska hoitaja laittoi minut saman tien kipulääketiputukseen, loppu sujuikin sitten ihan hyvin. Jälkikäteen hän kertoi mulle, että jostain syystä hyvin hoikat naiset kokevat operaation kaikkein kivuliaimpana.
Miksi Suomessa ei saa rauhoittavaa tai kivunlievitystä. Olen itsekin ollut kaksi kertaa tähystyksessä ilman mitään kivunlievitystä, vaikka sitä rukoilin! Onneksi toisella kerralla oli todella kokenut lääkäri ja homma hoitui suht nopeasti, olin myös pureskellut kotona parikin kipulääkettä. Luulisi että lääkärinkin olisi helpompi työskennellä kun potilas ei huuda?
Vierailija kirjoitti:
Minulle myös aikoinaan tehty kolonoskopia Porissa. Sattui tosi paljon (silloin ei vielä leikkauksia) muttei nyt yhtä paljon kuin esim. näytteenotto selkäytimestä ilman puudutusta.
Hitto, eipä olla keskiajalta paljoa kehitytty, miksi näitä äärimmäisen kivuliaita tutkimuksia varten ei voida lievittää sitä kipua tai laittaa kevytnukutusta silloin kun on varmaa että ihminen tulee kokemaan kovaa kipua. Vielä kun se on aina sitä että "tää voi vähän kirpaista" eli kipuun ei edes valmistella henkisesti vaan valehdellaan.
Minulle kerrottiin että eka käännös suolessa on joka toisella kivulias. Minulle se oli liian kivuliasta ja toimenpide piti keskeyttää. Huutoitkib kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa ei saa rauhoittavaa tai kivunlievitystä. Olen itsekin ollut kaksi kertaa tähystyksessä ilman mitään kivunlievitystä, vaikka sitä rukoilin! Onneksi toisella kerralla oli todella kokenut lääkäri ja homma hoitui suht nopeasti, olin myös pureskellut kotona parikin kipulääkettä. Luulisi että lääkärinkin olisi helpompi työskennellä kun potilas ei huuda?
Saa sitä esilääkitystä (sekä kipulääkettä että rauhoittavaa) Suomessakin, sitä vaan pitää osata pyytää. Ja onpa mulle tarjottu pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin automaattisesti suoneen kipulääkettä rentouttavaa, silti tutkiminen oli niin tuskallista että ilman nukutusta mä en ikinä enää suostu. Mulla on kipukynnystä ja synnytyskään ei ollu niin paha kun tuo tähystys. Suolikivut voi saada oksentamaan.
Appeni on pepuntutkija. Näytin hänelle peppuni, jonne olin tunkenut ankeriaan. (Sähkö-.) Kylläpä appi säpsähti!
Miksi Suomessa ensin kidutetaan ja sitten vasta lääkitys. Naurettavaa ja tahallista. Ei voi ennakoida mukamas, joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Että oikein sectioita. Et taida olla niitä penaalin terävimpiä. Ja hei: sektiohaava ei sijaitse lähelläkään suolistoa. Sektio tehdään viiltämällä vatsan iho ja rasva- sekä lihaskerrokset sekä kohtu auki, eikä sillä reitillä ole suolenhäivääkään. Siinä on tulilinjalla enintään virtsarakko.
Että ehkä venäjällä tehdään ne "sectiot" selän kautta tai jotain, muuten aika vaikea saada kiinnikkeitä suolistoon.
Tätä mä kans mietin, että miten ne vois vaikuttaa, suoliin ei sektiossa kosketa. Suoli ei myöskään ei tunne mitään muuta, kuin venytyskivun.
En suostunut kuin nukutuksessa. Näitä lukiessa totean, että olin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähystääkö ne jonkinlaisella endoskoopilla suoliston?
Itsellä on verkkokaupasta tilattu usb endoskooppi ja siinä ainakin se led valo skoopin päässä kuumenee huomattavasti aikaa myöten, varmaan saisi palovammoja suolistossa aikaan, tosin varmaan lääketieteellisen skoopit jollainlailla erilaisia?
Jos ohutsuoli on pakko tähystää niin nielaistavia kameroita on ollut jo ainakin 20 vuotta. Paksusuoli tähystetään tunkemalla tähystintä perssilmän kautta ja mahalaukku tähystetään tunkemalla tähystin kurkusta alas.
paitsi että usein päästään etenemään myös kolonskopiassa ohutsuoleen pitkänkin matkaa. Itselle on tehty sekä monta koloniskopiaa, pari gastroskopiaa, olen nielaissut sen koko suoliston kuvaavan kameran ja juonut selluliuosta jonka jälkeen otettu MRI. Kaikista kauhein oli kolmas koloniskopia, nykyisin vain fentanyylin kanssa tehdään, ei enää ikinä ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa. Kipulääkkeitä pihdataan ja sitten ärjytään kun potilas liikkuu toimenpiteessä kivun vuoksi
Pyysin heti ekalla kerralla esilääkityksen. Mieli oli pirteä, mutta kai keho oli rento. Hoitajat olivat erinomaisia, ja etenivät rauhallisesti. He myös puhuivat mukavia, vaikka minulla oli tulpat korvissa ja silmät kiinni (helpottaa jännitykseen, kun ylimääräinen aisti-informaatio on poissa) Viheliäistä kipua oli ajoittain, mutta omalla kohdallani onneksi vain pientä kipua. Kyllä ne kivut, joiden takia tutkimukseen jouduin, on ollut pahempia!
Tyhjennysaineen juominen oli tuskallista ja viimeisellä puolella litralla alkoi oksentaminen.
Ikävää kuulla, että sinulla ja muilla täällä on ollut huonoja kokemuksia. Toivottavasti mahdollisilla seuraavilla kerroilla tilanne on toinen.