Oma kokemus kolonoskopiasta!
Kävin viime viikolla Satasairaalassa. En lukenut mitään kirjoituksia etukäteen, sillä halusin mennä avoimin mielin ja toki ilman lääkityksiä. Luotin tietoon, että asiasta voi keskustella lääkärin kanssa. Virhe! Ainoa, mitä lääkäri kysyi: onko vatsaa koskaan leikattu. Kyllä, kolme sectiota! Itsellä ei hälytyskellot soineet, olis pitänyt.. pyysin lääkäriä kertomaan toimenpiteestä sen aikana. Ei kertonut eikä puhunut, ei edes siinä vaiheessa, joka oli vasta alkua, kun tuntui, että tapetaan elävältä!! Huusin ja kiljuin, kysyin miksi tuntuu tuolta.. lääkäri ei kertonut, mutta hoitaja sanoi, että ne sectiot!! Hoitaja myös tajusi, että nyt laitetaan kanyyli ja lääkkeet, vähän helpotti. Elämäni suurin kipu, todellakin. Olen tottunut kaikkeen, nivelrikkoihin, hermosärkyihin jne.
Kolonsterilia join 5 L edellisenä päivänä, meni kevyeen alas, mutta milloinkaan en enää palaa tuohon tutkimukseen! Omalla kohdalla traumatisoiva!
Kommentit (36)
Minusta se oli oikein nautinnollinen kokemus
Tehty 5-7 kertaa aina ilman lääkityksiä. Ei erityisen miellyttävää, mutta ihan siedettävää. Eri kertojen välillä on ollut eroa.
Hassua, että sektiot liittyisivät jotenkin perä- ja paksusuoleen.
Että oikein sectioita. Et taida olla niitä penaalin terävimpiä. Ja hei: sektiohaava ei sijaitse lähelläkään suolistoa. Sektio tehdään viiltämällä vatsan iho ja rasva- sekä lihaskerrokset sekä kohtu auki, eikä sillä reitillä ole suolenhäivääkään. Siinä on tulilinjalla enintään virtsarakko.
Että ehkä venäjällä tehdään ne "sectiot" selän kautta tai jotain, muuten aika vaikea saada kiinnikkeitä suolistoon.
Mitä ihmeellistä tuossa on?
On anaalidildoja joiden pituus on 50-100 cm ja halkaisija 3 cm. Tuo kamera on noin 1cm halkaisijaltaan.
Ei tunnu oikein missään paitsi mukava venyttävä tunne. Liukuvoidetta tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset synnytetään suolesta
Vierailija kirjoitti:
Jep, ihmisen anatomiasta jotakin tietävänä ihmettelin samaa.
Oikeastihan siinä on sigmasuolen mutka, johon tähystin voi ikävästi tökkiä, mutta yleensä lääkäri osaa ohjata siitä ohi. Mutta eihän sitä tiedä, kuka ap:le sen kolonoskopian teki, josko vaikka naapurin Pena autotallissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se oli oikein nautinnollinen kokemus
:D
Tuli mieleen meemi, jossa viikinki ihmetteli tätä: "Neljä viidestä ihmisestä kärsii ripulista, tarkoittaako se, että yksi nauttii siitä?"
Mulle tehtiin 16-vuotiaana, ei annettu lääkkeitä, ei ollut mitään leikkauksia ollut. Kipu oli mieletöntä ja tähystys myös kesti kauan, se lääkäri oli joku nuori kokematon. Kidutusta oli ja synnytyksetkin olleet parempi kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Vasurit on hyvin suosittuja heterokumppaneita, toisin kuin te persut, joiden on ihan pakko yhtyä toisiin poikiin ja opetella lisääntymään sillä tavoin, jos aiotte jatkaa olemassaoloa.
Kolonoskopia houkutteli persun paikalle. On ne jänniä tyyppejä, viehättyy paskarööristä.
Minulle myös aikoinaan tehty kolonoskopia Porissa. Sattui tosi paljon (silloin ei vielä leikkauksia) muttei nyt yhtä paljon kuin esim. näytteenotto selkäytimestä ilman puudutusta.
Ekalla kerralla olin hereillä. Suoli oli niin mutkainen, että lääkäri pääsi 1,5h aikana yhden kolmasosan tähystettyä ja sitten luovutti. Mies kertoi, että huuto kuului odotushuoneeseen asti. Seuraava kerta oli sitten humautuksessa. Ikinä koskaan enää en mene niin, että olen hereillä. Silloinkin oli kuulemma todella haastava tehdä. Se kipu riippuu niin suolesta, onko suht suora vai sellainen kuin minulla.
Kolonoskopiat ovat erilaisia, riippuu tähystävästä lääkäristä ja suolen kunnosta. 2008 vuodesta alkaen niitä on tehty säännöllisen epäsäännöllisesti. Pahimpaan aikaan 6 krt 2 v aikana. Olin silloin koekaniinina eräässä tutkimuksessa.
Viime vuosiin asti tutkimus on ollut kivuton ja pahinta koko tutkimuksessa on ollut tyhjennys. Nyt 2 viimeisintä on ollut tosi kivuliaita. Viimeisimmässä syy oli vatsan alueen leikkauksessa, sitä edellisessä ei ollut leikkausta vielä tehty, silloin syyksi arvelin lääkäriä, jonka "käsiala" on ennenkin ollut kova ja kipua aiheuttava.
Loppukeväästä on tulossa seuraava, ja sanoin heti lääkärille, että pelottaa edellisten tähystyksien kipujen takia. Hän lupasi kirjata tietoihin kunnon esilääkityksen, koska nyt isoja vatsan alueen leikkauksia on tehty kolme, jotka kaikki ovat osuneet osittain paksusuoleen.
Tähystääkö ne jonkinlaisella endoskoopilla suoliston?
Itsellä on verkkokaupasta tilattu usb endoskooppi ja siinä ainakin se led valo skoopin päässä kuumenee huomattavasti aikaa myöten, varmaan saisi palovammoja suolistossa aikaan, tosin varmaan lääketieteellisen skoopit jollainlailla erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Vasurit on hyvin suosittuja heterokumppaneita, toisin kuin te persut, joiden on ihan pakko yhtyä toisiin poikiin ja opetella lisääntymään sillä tavoin, jos aiotte jatkaa olemassaoloa.
Eikö vassut tyrkytä tuota persereikää jopa koulujen oppitunneilla??
Ketä se on?!