Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokia joita lapsuudenkotiisi ei koskaan ostettu

Vierailija
09.02.2025 |

Maistoin uunipizzaa ensimmäisen kerran täysi-ikäisenä tyttöystäväni aloitteesta, en ollut edes tietoinen tällaisesta.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ostettu valmisruokia, hernekeitot, lihapullat, maksalaatikot ym. tehtiin aina itse. 

Ei meilläkään yleensä. Hernekeittopurkki tai pari oli varoiksi kaapissa. Yleensä hernekeitto tehtiin itse, samoin maksalaatikko ja lihapullat. Joskus oli lomareissulla mukana purkkilihapullia. Itsekin teen hernekeiton itse pari-kolme kertaa vuodessa. Mökillä on pari purkkia varalla, mutta eipä niitäkään tule juuri syötyä. Pitää väkisin syödä, kun parasta ennen päivä tulee täyteen. Einesmaksalaatikkoa oli koulussa. Itse olen ostanut sitä vasta aikuisena lähdettyäni opiskelemaan.

Vierailija
42/46 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun pizza tehtiin voitaikinaan ja siinä oli viipaleiksi leikattua tomaattia ja paprikaa ja kotimaisia juustoja. 

Kyllä meillä koulussa opeteltiin köksäntunnilla pizzataikinan teko jo 1970-luvun lopulla. Toki itsekin tein joskus pizzaa voitaikinapohjaan, päälle tomaattipyrettä, metwurstia, tomaattisiivuja ja juustoa. Oli muuten ravitsevaa. Muistaakseni voitaikinapaketissa lukikin muun ohella, että pizzoihin ja piirakoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitä. Vanhempieni mielestä se ei ollut kalaa laisinkaan.

Pastaa ei myöskään ollut. Makaronia joskus.

Vm68

Seihän ei maistu millekään. Makaroni lienee myös pastaa, mutta valikoimat rajoittuivat 1970-80-luvuilla monissa kaupoissa makaronin ja spagettiin. Spagettia oli pitkulaisia pahvilaatikoista ja spagetti olivat mutkalla taitettuna keskeltä. Ne piti kuitenkin katkoa ennen keittämistä.

Vierailija
44/46 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään, mikä sisälsi valkosipulia. Äiti ei voinut sietää sitä. 

Itse taas muistan jättäneeni jossain välissä ruokailut välistä kokonaan koska meillä sitä sipulia laitettiin jokaiseen jauheliharuokaan. Sipulihan antaa ihan hyvän maun, mutta se koostumus jossain lihapullassa joka on puolillaan kynnen kokoisia sipulin paloja saa oksennuksen nousemaan kurkkuun vielä tänäkin päivänä. 

Meillä taas isä vouhotti yhteen aikaan valkosipulin kanssa. Sitä olisi pitänyt laittaa joka ruokaan. Kerrankin hän laittoi valkosipulivoita salaa valmiiksi grillatun broilerin pussiin.

Vierailija
45/46 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniä. Söin herkkusieniä ensimmäisen kerran parikymppisenä. Hämmästyin, kun sienet olivatkin hyviä eikä limaisia, ällöttäviä, pahanmakuisia lötköjä kuten kotona oli opetettu.

Vierailija
46/46 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä tarkoitat "uunipizzalla"? Missä muualla pizza paistettaisiin kuin uunissa?

Pakastepizza. Mikropitsa valmistetaan mikrossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan