Ruokia joita lapsuudenkotiisi ei koskaan ostettu
Maistoin uunipizzaa ensimmäisen kerran täysi-ikäisenä tyttöystäväni aloitteesta, en ollut edes tietoinen tällaisesta.
Kommentit (46)
Seitä. Vanhempieni mielestä se ei ollut kalaa laisinkaan.
Pastaa ei myöskään ollut. Makaronia joskus.
Vm68
80-luvun pizza tehtiin voitaikinaan ja siinä oli viipaleiksi leikattua tomaattia ja paprikaa ja kotimaisia juustoja.
En muista ostettiinko Lohta ikinä.
Eineksiä ei Kekkosen aikaan ostettu, tunnettiin ylpeyttä siitä että kaikki väännettiin kotona itse, hampurilaisetkin.
En muista että olisin syönyt mitään einestä kuin vasta opiskelijana kun itse ostin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ostettu hevosta, vaikka halusin :(
Eikä meille ostettu koiraa :(
Kyllä meille kaikkea ostettiin, mutta kaikkia ruokia ei tehty. En muista, että äiti olisi tehnyt lasangea tai moussakkaa.
Ap, mitä tarkoitat "uunipizzalla"? Missä muualla pizza paistettaisiin kuin uunissa?
Vierailija kirjoitti:
Seitä. Vanhempieni mielestä se ei ollut kalaa laisinkaan.
Pastaa ei myöskään ollut. Makaronia joskus.
Vm68
Jep. Purjokalamuhennokseen faija laittoi seitä muistaakseni. Roskakala, käy muhennoksiin. Purjoa ja seitä sekaisin.
Eipä ollut ruokia, ku mutsi ol rapajuoppo. Isäkin delas.
Mitään kalaa ei ostettu. Kalat ongittiin itse tai sitten joku tuttu aina toi niitä, kun oli käynyt verkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on muistikuvia siitä, että isä savusti lohta ja joka ikinen kerta sanoi, ettei koskaan ole ollut näin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mitään, mikä sisälsi valkosipulia. Äiti ei voinut sietää sitä.
Itse taas muistan jättäneeni jossain välissä ruokailut välistä kokonaan koska meillä sitä sipulia laitettiin jokaiseen jauheliharuokaan. Sipulihan antaa ihan hyvän maun, mutta se koostumus jossain lihapullassa joka on puolillaan kynnen kokoisia sipulin paloja saa oksennuksen nousemaan kurkkuun vielä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun pizza tehtiin voitaikinaan ja siinä oli viipaleiksi leikattua tomaattia ja paprikaa ja kotimaisia juustoja.
Me tehtiin taikina itse,helppoa ja halpaa.
Juusto raastettiin itse ja jauhelihaa,tomaattia,kinkkua. Harvemmin tehtiin.
Maustekastiketta ei ostettu, sinappi ketsuppi.
Hyvä kun oli edes jonkinlaista ruokaa, kalakeittoa syötiin, jos käytiin onkimassa. Lihakeitossa ei ollut kuin jotain luuta ja vähän lihan riekaleita.
Hedelmät olisi olleet herkkua, mutta ne olivat kalliita. En koskaan unohda, miten herkullinen oli appelsiinin puolikas, jonka serkkuni kerran tarjosi. Karkkia sain maistaa kun sukulaisetä tarjosi pectuspastillin sellaisesta pitkästä rasiasta.
Marjoja kerättiin metsästä, puolukoita oli saavillinen survottuna talveksi ja siitä varmaan saatiin paljon vitamiineja.
Ei oltu ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Opin lapsena välttämään venäläistä meetvurstia, koska siinä oli hevosta ja se haisi pistävältä. Lyypekkiläinen meetvursti oli parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tenon lohta oli tarjolla 70-80 luvulla. Se haettiin hallista. Juustoa ja leikettä ei syöty,ehkä kerran pari vuodessa. Leipä leipänä voita päälle.
Meille ei ikinä ostettu muroja. Tuoretta leipää sai vain perjantaina, koska äiti tykkäsi kuivasta leivästä. Pizza oli hyvää, mutta sitä käristettiin uunissa liian pitkään ja se kuivui. Lihaa ja perunaa oli paljon. Koulussa oli juhlaa, jos oli spagettipaistosta. Se oli lempiruokani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin lapsena välttämään venäläistä meetvurstia, koska siinä oli hevosta ja se haisi pistävältä. Lyypekkiläinen meetvursti oli parempaa.
Meille ostettiin kauppahallista kylmäsavustettua hevosta. Oli sellaisessa mustassa muovilaatikossa. Se oli herkkua.
Rakastin lapsena kouluruokailun salaatteja. Santsasin jopa lantturaastetta. Mulla oli varmaan vitamiinivaje.
Nuudeleita tosiaan söin myös vasta n.16 vuotiaana. Olen 1994 syntynyt