Jos ajat hivenen alle rajoitusten sään huomioiden.
Joku ohittaa sinut, kenen vika onnettomuuden sattuessa? Ohittava kiireinen vai minä muut ja tilanteet huomioiden? Peräänajaja, ohittaja vai varovainen kuski?
Kommentit (19)
Aina pitää olla +10km/h yli nopeusrajoituksen mittarivirheen takia! Aloittaja kun vetää kilometrin pituista jonoa 80 alueella kun auton mittari näyttää 75 vaikka todellinen nopeus alle 70!
Eli jos tulee lunta ja muut paskat lasiin, vedetään aina +10 km/h? Eikö tässä nyt kyselty syytä/seurauksia?
Onko ajonopeus todellinen nopeus vai luuleeko jonon keulilla ajavansa lähes tavoitenopeutta (nopeusrajoitus), mutta ajaa reipasta alinopeutta.
Ohituskolari on luonnollisesti ohittajan syy, mutta liikennemerkin tavoitenopeutta hitaammin ajava on kuitenkin lain hengen mukaan osallinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ajonopeus todellinen nopeus vai luuleeko jonon keulilla ajavansa lähes tavoitenopeutta (nopeusrajoitus), mutta ajaa reipasta alinopeutta.
Ohituskolari on luonnollisesti ohittajan syy, mutta liikennemerkin tavoitenopeutta hitaammin ajava on kuitenkin lain hengen mukaan osallinen.
Kuitenkin sanotaan, pitää ajaa olosuhteet huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Aina pitää olla +10km/h yli nopeusrajoituksen mittarivirheen takia! Aloittaja kun vetää kilometrin pituista jonoa 80 alueella kun auton mittari näyttää 75 vaikka todellinen nopeus alle 70!
Siitä huolimatta vuorokaudessa on 24h
Ohittajan vika on samoin kuin peräänajan vika on 99% tapauksista.
Nopeus merkillä osoitetaan SUURIN sallittu nopeus!!!
Vierailija kirjoitti:
Nopeus merkillä osoitetaan SUURIN sallittu nopeus!!!
Tätä oikeasti harva kuski tajuaa tai tietää. Suurin sallittu nopeus ilmoitetaan merkillä, monet luulee että se on nopeus mitä pitää ajaa.
80km/h alueella hyvä nopeus on mittarin mukaan se 70-80.
Ohittaja on aina vastuussa siitä, että voi ohittaa turvallisesti.Ohitettavan nopeudella ei ole mitään merkitystä. Kenekään ei ole pakko ajaa ylintä mahdollista nopeutta.
Ainoa tilanne jossa ohittaminen on harvassa. Jonon etupäässä on poliisi. Vauhtia alle sallitun. Perässä 15 autoa. Vaikka paikka on motari.
Se harva ohittaja olen minä. Huonolla kelillä, huonoilla renkailla en ohita.
Mut kuka on vastuussa. Ohittaminen on aina riski. Jos huonolla kelillä ohittaa. Ei se vika muualla ole. Ohituksia kuitenkin tehdään kymmeniä miljoonia vuosittain. Harvoin niissä sattuu. Mut läheltäpiti tilanteita on varmasta miljoona vuosittain niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tilanne jossa ohittaminen on harvassa. Jonon etupäässä on poliisi. Vauhtia alle sallitun. Perässä 15 autoa. Vaikka paikka on motari.
Se harva ohittaja olen minä. Huonolla kelillä, huonoilla renkailla en ohita.
Mut kuka on vastuussa. Ohittaminen on aina riski. Jos huonolla kelillä ohittaa. Ei se vika muualla ole. Ohituksia kuitenkin tehdään kymmeniä miljoonia vuosittain. Harvoin niissä sattuu. Mut läheltäpiti tilanteita on varmasta miljoona vuosittain niitäkin.
Tää on kyllä hauskaa :D Jos poliisi ajaa rajoitusten mukaan eli vaikka 80 alueella 75 niin kukaan ei sitä ohita mutta jos joku muu ajaa 80 alueella 75 niin monet ohittaa sen ja syyttävät alinopeudesta.
Miksi nämä ohittelija ja ylinopeutta ajavat hiljentävät kameratolppien kohtaa?
Riippuu kokonaisvaltaisemmin tilanteesta. Syy voi olla kenen tahansa osapuolen, vaikka sitten sen hiljaa ajajan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä hauskaa :D Jos poliisi ajaa rajoitusten mukaan eli vaikka 80 alueella 75 niin kukaan ei sitä ohita mutta jos joku muu ajaa 80 alueella 75 niin monet ohittaa sen ja syyttävät alinopeudesta.
Miksi nämä ohittelija ja ylinopeutta ajavat hiljentävät kameratolppien kohtaa?
1. koska pelkäävät sakkoja.
2. hidastelu ei auta jos mitataan mopeus kahden kameran välillä mutta silti kohta 1.
Häh, minkä onnettomuuden?