Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kato mun Linkkarista" - tähänkö on työnhaussa tultu?

Vierailija
08.02.2025 |

Olen vuosia toiminut tiimiesimiehenä tietyllä marginaalisen osaajajoukon hanskassa olevan työn parissa. Olen tehnyt useamman vuoden töitä nykyisen tiimini tehokkuuden ja laadukkaan työnteon kasvattamiseksi. On siis aika hakea kasvua uusilla osaajilla!

Pistettiin rekry ulos ja minun puhelinnumero perään. Puheluita on tullut erittäin kiinnostavilta hakijoilta, mutta sinne on tullut myös minulle ennestään täysin vieras hakijaryhmä. Olen mielessäni nimennyt tuon joukon "Kato mun Linkkarista"-tyypeiksi.

Näille henkilöille heidän osaamisen sanoittaminen suusanallisesti ja kirjallisesti tuntuu olevan täysin mahdotonta. En pyydä paljon: yleisluontoinen CV ja tärkeimmät referenssit tältä alalta. Mutta tuntuu olevan mahdottomuus, kun voin katsoa Linkkarista.

Jos saankin jotain kirjallista, on se epämiellyttävä asetteluiltaan, vilisee valtavasti kirjoitusvirheitä isojen alkukirjaimen puuttumisesta alkaen ja omaa ydinosaamista ei osata tiivistää, vaan tiedoksi tuodaan KAIKKI.

Olen itse kyllä siellä LinkedInissäkin, mutta jätän tarkoituksella sinne noilla sanoin suoraan puhelimessa ohjaavat hakijat katsomatta. Poikkeuksena he, jotka pystyvät tiivistämään taustansa suoraan hissipuheen muodossa. Tämmöiset henkilöt on valitettavan harvassa. En toimi siellä LinkedInissä muutenkaan itse kovinkaan aktiivisesti, lähinnä yhteyspyyntöjä hyväksyn.

Olen itse nelikymppinen ja alalleni tullut alle 20-vuotiaana. Mietin, että olenko minä vaan jäänyt ajastani reippaasti jälkeen, opetetaanko nykynuorille työnhakua näin vai mikä tämän homman nimi on?

Millaisiin tapauksiin olet itse työnantajana törmännyt? Tai onko sinulla jotain kerrottavaa minulle työnhakijana, miten tähän on tultu?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ala on sellainen että kuuluu Linkedinin kohderyhmään, voi henkilöltä odottaa normaalia kirjoitus- ja esiintymistaitoa. Jos nämä ei ole hallussa, ei luultavasti muukaan osaaminen.

Vierailija
2/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako sä oikeen palkkaat, valitse niistä joiden hakemus miellyttää

Vierailija
4/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa mut. Autan sua saamaan maksimibonukset.

Vierailija
5/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ala on sellainen että kuuluu Linkedinin kohderyhmään, voi henkilöltä odottaa normaalia kirjoitus- ja esiintymistaitoa. Jos nämä ei ole hallussa, ei luultavasti muukaan osaaminen.

Kirjoitus- ja esiintymistaito ei näytä kuuluvan enää opetussuunitelmiin. Tai siltä ainakin näyttää.

Kuulin juuri viime viikolla, että toisella asteella esitelmätkin voi nykyisin pitää vaan opettajalle. Jos yleisön edessä jännittää. Ei tue esiintymistaitoja tämäkään kyllä mitenkään.

Vierailija
6/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa mut. Autan sua saamaan maksimibonukset.

Ilmoittaudun mukaan talkoisiin. Maksimoimisiin!

AP, minne tullaan maanantaina töihin?

Vierailija
7/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen vuosia toiminut tiimiesimiehenä tietyllä marginaalisen osaajajoukon hanskassa olevan työn parissa."

Aika marginaaliselta tuo sinun osaaminen vaikuttaa jos et edes rekrytointia hallitse. 

Vierailija
8/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tultu, kun ihmiset koulutetaan tekemään videohakemuksia. Kirjallisia hakemuksia ei enää kaivata, eikä osa nuorista osaa niitä tehdä. 

Vierailija
9/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ala on enemmän perinteikästä käsityöläisyyttä, on tuo LinkedIn ja muut alan kannalta tyhjänpäiväiset rekrypalvelut ja -sivustot jääneet kokolailla tuntemattomaksi. Siis eikö niihin tehdä CV, jota sitten päivitetään soveliailla knoppitiedoilla uran ja elämän edetessä, ja näin tuoda omaa persoonaa ja osaamista esiin niille profiileja tutkaileville työnantajille? Tuollaisena olen jossain kuullut mm. LinkedIniä kaupiteltavan.

Ellei se tuohon tarkoitukseen ole, sitten ymmärrän työnantajan harmistumisen tässä. Jos taas nuo sivustot on tarkoitettu työnantajien ja työntekijöiden kohtaamiseen, en käsitä miksi työnantaja vaatii rekryttäviltä erillisiä hakemuksia sen sijaan että kävisi netistä tarkistamassa sinne valmiiksi aukikirjoitetun urapolun ja mahdollisen elämäntarinan.

Vierailija
10/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on jumahtanut menneisyyteensä ja sinne ei kyllä kannata kenenkään pyrkiä.

Vierailija
11/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkarissa on se ongelma ettei se ole kohdistettu tiettyyn työpaikkaan. Minulla on sen verran monipuolinen kokemus, että räätälöin CV:n haetun paikan mukaan.

Vierailija
12/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on jumahtanut menneisyyteensä ja sinne ei kyllä kannata kenenkään pyrkiä.

Mieluummin menneisyyteen kuin aivottomaan nykyisyyteen

Vierailija
13/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen vuosia toiminut tiimiesimiehenä tietyllä marginaalisen osaajajoukon hanskassa olevan työn parissa."

Aika marginaaliselta tuo sinun osaaminen vaikuttaa jos et edes rekrytointia hallitse. 

No mut hei, ota huomioon et tässä joku hikinen tiimari luulee harhoissaan olevansa joku vähintäänkin HR päällikkö osaamiseltaan...

Vierailija
14/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä. Minä pyysin portfoliota luovan alan tekijältä. Pyysi katsomaan töitä sieltä täältä eri somekanavistaan.

Arvatkaa palkkasinko mieluummin jonkun sellaisen joka oli koonnut tehtävään sopivan nätin portfolion kuten pyydettiin?

Vierailija
15/15 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun ydin lienee siinä, että yritysten ja tynhakijoiden tarpeet ja toiveet sekä odotukset kohtaavat huonosti, jos molemmat eivät ole "samalla sivulla" siinä, minkälaista tämän päivän rekrytointi on.

Tuossa voi olla takana sekin, että AP:lle on sälytetty nyt tehtävä, jota hän ei osaa eikä hallitse millään tavalla. Tuolla esitettiinkin jo, että AP:n osaaminen on marginaalista. Nykyisen työelämän huomioiden jopa puutteellista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi